Front-vopsit este o apariție relativ recentă pe piața ușilor vopsite pentru mobilier. La începutul anului 2019 echipa de conducere a hotărât să renunțe la producția de mobilier și să se concentreze pe cea de fronturi. Au descoperit pe piața ușilor de mobilier o lipsă în ceea ce privește fronturile personalizate. Colaborările avute cu arhitecți si designeri de interior în timpul producției de mobilier i-a ajutat să descopere această oportunitate și să observe că cererea este mare. Ne-am întâlnit cu Alexandra Panfil, Consultant strategic la Front vopsit, care a povestit despre personalizarea mobilei cu ajutorul fronturilor vopsite, despre parteneriatul de lungă durată cu Nika Utilaje, care a făcut ca tranziția către producția de fronturi să fie simplă, despre clienți și vânzări online și despre planuri de viitor.
Nevoia de fronturi personalizate
Au început activitatea cu ani în urmă cu producția de mobilier personalizat și colaborau frecvent cu arhitecți și designeri. Se adresau unui segment de piață format din cei care voiau mobilier care să-i reprezinte. Au înțeles repede că „secretul unui mobilier frumos și elegant ce transformă mobila într-o piesă unică sunt ușile personalizate”.
Dar în același timp au descoperit lipsa acestor uși de pe piața românească, fiind obligați deseori să apeleze la cele aduse de afară. Așa a apărut ideea de a le produce. Cunoșteau piața, știau că există în țară producători mari de uși vopsite, dar voiau să meargă pe o producție de nișă, practic să pornească de la ce-și doresc clienții.
„Suntem printre puținii care facem modele custom și 3D. Adică, dacă un client a văzut undeva un model de uși pe care si l-ar dori pentru mobilier, ne contactează și îi spunem dacă se poate face sau nu. Până acum, însă, nu am avut situații când nu am putut îndeplini o cerință. Noi ne-am orientat, prin prisma capacității pe care o aveam în producție, adică forța umană, tehnologie și utilaje, spre nișa aceasta de custom, 3D, într-un cuvânt, personalizată. Clienții noștri sunt în special arhitecți – birouri de arhitectură și designeri de interior.”
Ceea ce le-a dat curaj a fost impactul avut asupra potențialilor clienți încă de la început și flexibilitatea liniilor de producție gândite împreună cu Nika Utilaje.
„Anul trecut (2019, n.r) am participat la Design Hub cu mostre de uși 3D și feed-back-ul a fost foarte bun. Au venit două arhitecte care ne-au spus că se bucură că în sfârșit există cineva și în România care poate face ceea ce vedeau doar la saloanele de mobilă din Italia. Asta nu înseamnă că vrem să facem un produs scump, de neatins. Scopul nostru este să facem un produs de calitate, altfel, să ne întâlnim cu designerul, cu arhitectul, cu clientul final astfel încât toată lumea să fie mulțumită.”
Pentru obținerea unor fronturi de calitate este nevoie de utilaje performante și oameni pregătiți
Pentru obținerea unor uși care să întrunească atât cerințele de calitate cât și pe cele de personalizare se bazează pe echipa din fabrica de la Drăgănești, Olt. Acolo lucrează șeful de fabrică, cu o vechime de peste 15 ani în fabricarea mobilierului și inginerul CNC, supranumit și Wizard (vrăjitorul). El este cel „vinovat” pentru personalizarea fronturilor cu modele deosebite și diverse. Aptitudinile „Vrăjitorului” și performanțele CNC-ul Masterwood de la Nika Utilaje au ca rezultat obținerea unor fronturi unice.
Foarte importantă este și echipa de femei care se ocupă, atat de șlefuirea perfectă a MDF-ului sau a lemnului prelucrat, cat și cea între straturile de grund. Atenția lor la detalii face ca, la final, ușile să arate foarte bine și să fie foarte plăcute la atingere.
Pentru aplicarea grundului și a vopselei nu au vrut să apeleze la oameni cu experiență. Se temeau ca această experiență să nu facă mai mult rău, să fi învățat greșit unele operații pe care să le pună în practică. Au ales să pregătească persoane tinere, dornice să învețe o meserie. Cu toate problemele inerente cu mâna de lucru din România, au reușit să găsească în zonă oameni cu care să formeze o echipă de care sunt foarte mândri.
Un parteneriat îndelungat care a permis tranziția spre alt business și dezvoltarea lui
Meritul echipei este și că a reușit să folosească la nivel optim utilajele de prelucrare, crescând astfel și mai mult calitatea fronturilor produse. Front vopsit și Nika Utilaje au un parteneriat de lungă durată, colaborarea bazându-se pe proiecte gândite împreună astfel încât să poată obține maximum de beneficii.
Primul lor proiect a fost pe vremea când produceau mobilier, în 2013. Cerința a fost pentru o linie de producție mobilier cât mai flexibil care să permită dezvoltarea afacerii în diferite direcții. Asta a ajutat foarte mult în momentul când s-au hotărât să treacă la producția de fronturi de mobilier. Au cumpărat atunci un CNC Masterwood de Nesting, cu axa C și agregate care să-i permită prelucrări pe orizontală chiar dacă are masă de nesting, o presă de termoformare cu cuptor de încălzire pentru materiale compozite integrat, mașină de aplicat cant și un circular. Au luat și mașini mai mici – mașini de găurit, de aplicat cant pe curb – pentru producția de mobilier din lemn, panouri derivate din lemn sau materiale compozite. Dotarea era chiar avansată pentru acea vreme și au făcut mobilă apreciată. Această dotare a făcut ca trecerea de la producția de mobilier la producția de fronturi personalizate cu ajutorul CNC-ului să se facă fără niciun efort. Doar utilajele de prelucrare a suportului nu erau suficiente.
Cum colaborarea cu Nika Utilaje a fost foarte bună încă de la început, când au avut un alt proiect de investiții au apelat tot la ei. Al doilea proiect făcut împreună a avut ca obiect cabinele de pulverizare. Au gândit o pulverizare manuală, cu pompe și pistoale, deoarece este nevoie de human touch în acest tip de business. Au luat un front aspirant cu 2 locuri și filtru uscat, pentru aplicarea grundului și un front cu un post de pulverizare și perdea de apa, pentru aplicarea stratului final de vopsea. Problema prafului au rezolvat-o prin presurizarea ambelor cabine, un sas de desprăfuire înaintea intrării în zona de pulverizare și echipament adecvat de calitate pentru operatori. Iar atunci când un fir de praf rătăcit ajunge pe suprafața vopsită, se rezolvă prin polișare.
Acum sunt în pragul celui de al treilea proiect – echipamentul de șlefuire mecanică. Modelele complicate frezate pe suprafața panourilor sunt uneori foarte greu de șlefuit manual. Au ajuns la concluzia că pentru a livra calitatea cu care și-au obișnuit clienții trebuie să investească în șlefuire. Și-au contactat din nou partenerul și au început configurarea proiectului. Speră ca până la sfârșitul anului să finalizeze și această investiție. Asta nu înseamnă că nu vor mai avea nevoie de oamenii existenți. Echipa este foarte bună, proiectele de viitor sunt și ele multe, așa că utilarea nu va însemna disponibilizare.
Orientare către online – rapiditate în livrare și clienți mulțumiți
Unul dintre proiectele firmei a fost să dezvolte partea de vânzare online, să o facă accesibilă și ușoară. Au fost și aici sprijiniți și susținuți de Nika Utilaje cu care discută acum de soluții software pe partea de fabrică.
„Ce ne dorim noi să facem cu modelul acesta de business este și o educare a pieței, să le arătăm că se poate ca ei să-și măsoare singuri fronturile și să le comande. Scapă astfel de multă bătaie de cap și pot obține chiar un preț mai bun.”
Au dezvoltat un formular online foarte simplu și ușor de folosit. După ce este completat cu dimensiunile panourilor, este calculat automat prețul și se trimite proforma în funcție de modalitatea de plată aleasă. Apoi sistemul generează un email care este analizat și comanda ajunge rapid în producție. Pentru comenzi obișnuite timpul de așteptare este de 10-15 zile, iar pentru cele atipice poate ajunge la 20-25 de zile. Livrarea se face cu mijloace de transport proprii sau cu un curier, după ce comanda este ambalată cu atenție si paletață în fabrică. Curierul a fost ales cu foarte mare grijă, după ce au aflat că are printre clienți unul care prelucrează și transportă sticlă.
Au clienți pe care, cu toate că au primit până acum peste 10 comenzi (substanțiale, nu doar câteva uși), nu i-au întâlnit. Colaborarea online a decurs atât de bine încat nu a fost nevoie să se întâlnească pentru a stabili detaliile contractului.
Planuri de viitor
Pe lângă proiectul de implementare a șlefuirii mecanizate mai au un proiect anul acesta, unul legat de colecțiile de fronturi. Alături de fronturi premium vor pregăti o serie de fronturi de mobilier dedicat copiilor. Pentru ele vor folosi produse de finisare speciale și o serie nouă de culori, pastelate, specială pentru acest proiect.
Pentru viitor își doresc o extindere în afara granițelor. Știu care sunt cerințele pentru că au participat la târguri internaționale. Sunt convinși si de faptul că pot livra produse de calitate la un preț mai bun. Doresc ca cei care vor un mobilier deosebit să nu mai fie nevoiți să meargă în alte țări pentru a găsi ceea ce își doresc. Știu că aici, în țară, există dorința și capacitatea de a face orice iar partenerii, precum Nika Utilaje, le sunt alături pentru a obține produse de calitate.
La cât au realizat în nici un an de la tranziția către o nouă direcție de producție, sunt convinsă că vor reuși să facă tot ceea ce-și propun.
Adaugă comentariul