Culoarea aplicată pe o suprafață din lemn interacționează atât cu lemnul cât și cu stratul de finisaj ulterior. Interacțiuni cu urmări apar și între grund și suportul lemnos. Calitatea colorării depinde de mai mulți factori care, dacă nu sunt respectați, vor avea ca urmare apariția defectelor de colorare, adică pete, colorări, decolorări și migrări de culoare.
Petele din cauza absorbției diferite
Taches apar cel mai des din cauza șlefuirii necorespunzătoare. În acest caz, în anumite locuri, absorbția în lemn este mărită sau micșorată, rezultând pete mai închise sau mai deschise la culoare. Modul cum se face șlefuirea pentru a evita apariția defectelor îl găsiți ici.
Sunt însă și situații în care, oricât de bine s-a șlefuit lemnul, petele tot apar. Este cazul esențelor repede crescătoare, unde lemnul este mai afânat, moale și scămos și absoarbe mai multă culoare (plop, salcie, anin). În acest caz este bine să se folosească soluții de colorare uniformizante sau baițuri speciale cu conținut de rășină care reduc absorbția în lemn. Uniformizarea colorării se poate face și după aplicarea grundului, dar este o metodă care nu are rezultate dacă petele sunt foarte vizibile.
Un caz special de absorbție mărită sunt canturile sau zonele strujite, unde apar capetele de fibră de lemn care absorb mai ușor și mai repede. Se recomandă folosirea izolatorilor care blochează absorbția în fibra lemnului.
Chituirea sau petele de clei pot modifica absorbția ceea ce duce la apariția petelor
În cazul panourilor furniruite, petele pot apărea în zonele în care sunt pătrunderi de clei din cauza dozării greșite a adezivului sau a furnirului de calitate inferioară, cu smulgeri de fibră. În zona în care adezivul a pătruns, absorbția este blocată și apare pata deschisă la culoare.
Soluția care se folosea mult în trecut era colorarea adezivului. Era foarte restrictivă, pentru că ulterior nu puteai colora decât în culoarea pusă în adeziv sau într-o culoare foarte închisă. De aceea se recomandă folosirea unei soluții de colorare ce are ca solvent un diluant repede volatil, de tipul acetonei, iar aplicarea să se facă prin pulverizare. Astfel, culoarea ramâne la suprafață, nu intră în lemn, așezându-se și peste zona cu pătrunderi de clei. Totuși, pătrunderea de clei trebuie evitată pentru că, chiar dacă se rezolvă problema colorării, rămâne cea a aderenței la suport a straturilor următoare.
Pete apar și în zonele unde lemnul a fost reparat cu chit, iar baițul cu care se face colorarea nu este compatibil cu acel chit. Compatibilitatea dintre cele două produse trebuie testată înainte de a le folosi pentru că, dacă au fost folosite, singurul mod de a remedia defectul este să se șlefuiască totul și să se reia procesul.
Lemnul albit chimic schimbă culoarea grundului poliuretanic
Probleme de colorare a grundului apar dacă se aplică un grund poliuretanic peste un lemn albit chimic. Catalizatorul este foarte sensibil la substanțele cu care se albește lemnul și virează culoarea grundului spre un galben intens. În cazul în care lemnul a fost decolorat sau albit chimic, finisarea trebuie făcută cu produse acrilice cu întărire. Ele au și avantajul că nu modifică deloc culoarea de bază fiind recomandate pentru protejarea efectelor speciale, a finisajelor foarte deschise la culoare sau a lemnului natur de culoare deschisă.
Taches dues au tanin du bois
Mai pot apărea probleme de coloration atunci când se finisează cu produse hidrodiluabile lemn taninos de tipul stejarului, salcâmului sau a unor esențe exotice. Fenomenul este și mai vizibil dacă se aplică produse pigmentate albe sau deschise la culoare. De exemplu, dacă peste salcâm se aplică un grund hidrodiluabil alb, aproape imediat culoarea albă va începe să vireze spre verde. Pentru a evita acest lucru se recomandă folosirea izolatorilor.
Tot din cauza taninilor din lemn pot apărea și probleme de blanchiment a soluțiilor de colorare. Și în acest caz soluția este tot folosirea izolatorilor înaintea aplicării baițului.
Changement de couleur dû à la lumière
Decolorarea poate apărea și din cauza expunerii la radiația UV. Este cazul soluțiilor de colorare folosite pentru colorarea produselor pentru exterior, al celor care stau în vitrine sau în zone foarte expuse luminii directe sau celor care vor trece pe sub lămpile UV în cazul aplicării unui astfel de finisaj. În toate aceste cazuri trebuie folosite produse reziste la acțiunea radiației UV și a luminii directe. La exterior trebuie folosite materiale special formulate. Dacă se folosesc la exterior coloranți formulați pentru interior, iar mobila astfel finisată stă în soare, în mai puțin de un an acea culoare, indiferent cum este ea, se va descompune și va deveni gri.
Pentru produsele folosite la interior dar în zone intens luminate sau în vitrine, trebuie folosiți coloranți rezistenți la acțiunea luminii directe, iar acoperirea lor să se facă cu materiale ce conțin absorberi UV.
Migration des couleurs
Uneori, când se aplică grund hidrodiluabil peste o suprafață colorată, se observă cum culoarea începe să migreze în grund. Fenomenul se mai numește și sângerare. Se întâmplă de obicei în cazul coloranților universali, care sunt solubili atât în apă cât și în solvenți organici. Când se aplică un grund hidrodiluabil peste, apa conținută solubilizează colorantul și acesta începe să migreze în grund, colorându-l. La fel se poate întâmpla și dacă se aplică peste baițul pe solvent un grund, tot pe bază de solvent, ce conține un diluant mai greu volatil. Soluția este folosirea unor baițuri insolubile în produsul ce urmează a fi aplicat. De asemenea, pot fi folosite și baițuri mai speciale care, odată fixate pe fibra lemnului, nu se mai dizolvă în nici un fel de diluant.
Recomandarea mea este ca întotdeauna să transmiteți furnizorului de produse de finisare toate informațiile referitoare la natura suportului, tratamentele la care a fost supus, tehnologia folosită pentru finisare, destinația produsului finit și alte astfel de informații care-l ajută să vă recomande cele mai potrivite produse și soluții de finisare. Astfel evitați apariția unor defecte care sunt greu, dacă nu imposibil, de îndepărtat fără costuri suplimentare.
Seria completă a defectelor de finisare o găsiți ici.
J'espère que ces informations vous seront utiles. Comme toujours, les ajouts sont les bienvenus. Et si vous avez des questions ou des interrogations, n'hésitez pas à les laisser ci-dessous dans l'espace prévu à cet effet. Je ne manquerai pas de vous répondre.
[...] Défauts de finition - Taches, salissures, décoloration, migration des couleurs [...]
[...] maintenant, à propos de la teinture, je vous ai dit comment éviter l'apparition de défauts de finition. Il se trouve que je vous ai d'abord dit ce qu'il ne fallait pas faire. ☺ Maintenant, je vais vous parler [...]
Bonjour,
Article très intéressant, merci. A ce propos, je trouverais utile d'avoir un point de vue, j'ai acheté une commode en bois de manguier et sur certaines parties on peut distinguer des taches qui tirent légèrement sur le vert. Le bois aurait-il pu être traité avec un apprêt blanc à base d'eau ? Il est recouvert d'une sorte de farine et a une odeur âcre, il provient de l'Inde.
Je vais appliquer une couche de cire mais pas avant d'avoir fini les surfaces un peu avec du glaspapir, je serais content si cela fonçait un peu ; pour l'instant c'est une couleur assez claire quelque part dans la gamme gris-blanc. Est-ce une bonne approche pour uniformiser la couleur et couvrir ces taches ? Je vous remercie,
Bonjour,
Les bois exotiques ont de nombreux tanins différents. L'odeur peut être spécifique au bois et alors elle persistera plus longtemps, ou à la finition et normalement elle s'estompera plus rapidement.
Vous pouvez utiliser de la cire colorée pour assombrir la couleur du meuble. La cire peut également être appliquée sans ponçage, mais pour être sûr d'éliminer les salissures accumulées, vous pouvez poncer au préalable. Utilisez du papier de verre fin (grain 280 ou 320) ou des éponges abrasives fines.
Bonne chance !
Merci beaucoup pour vos réponses. Les bons,
Wow, beaucoup d'informations utiles. Merci beaucoup pour ce site, vous faites un excellent travail ! 🙂
J'ai également quelques questions, pour commencer, pouvez-vous me conseiller un bon vernis, comment l'appliquer pour des portes récemment peintes ?
La peinture est blanche, alkyde, j'ai passé plusieurs couches et je voudrais les protéger du jaunissement et être plus résistant dans le temps. Combien de couches de vernis dois-je appliquer ? Je pensais à un vernis mat ou semi-mat mais je ne sais pas si c'est une bonne idée. Je précise qu'elles n'ont pas été poncées auparavant par manque de temps, ni préparées d'aucune manière, j'ai juste donné la peinture.
Pouvez-vous me recommander des articles sur ce que je pourrais faire maintenant pour les protéger ? Merci beaucoup, j'attends une réponse.
Alexandra
Bonjour !
Merci pour votre appréciation !
Le vernis que vous appliquerez, quelle que soit sa nature, jaunira légèrement la surface. Ce phénomène se produit même lors de l'application du vernis, car les résines contenues dans le vernis ont une teinte jaunâtre, plus ou moins foncée selon la nature du vernis. Si vous voulez un blanc immaculé, vous le perdrez si vous appliquez un vernis. Les peintures ont des pigments qui donnent le blanc, dans le vernis ce sont juste les résines qui donnent la teinte jaune.
Les peintures alkydes sont résistantes à la lumière, qui change de couleur. Malheureusement, la peinture blanche est la moins résistante. Pour une bonne résistance, elle doit contenir une grande quantité de dioxyde de titane, ce qui est coûteux.
Si vous souhaitez tout de même vernir, vous devrez utiliser un vernis alkyde ou un vernis à l'eau (à tester d'abord sur une partie plus cachée). Les vernis à base de solvant, qui ne sont pas alkydes, ne sont pas compatibles et ne forment pas un film continu (ils se séparent, se repoussent). La meilleure résistance à la lumière est obtenue avec les sous-couches. Elles absorbent les UV et contiennent de petites quantités de pigments, ce qui explique qu'elles ne soient pas totalement incolores.) Utilisez un vernis mat ou semi-mat et vous verrez moins les défauts, les rayures ou les marques de main. La protection du vernis est également bonne pour les rayures. Sur le vernis, elles ne sont pas visibles, contrairement à la peinture.
Je laisse quelques liens ci-dessous. Je ne sais pas dans quelle mesure je peux vous aider dans ce cas précis. Mais il y a beaucoup d'articles, je pense, utiles dans les sections Finition et Bricolage du site. Vous pouvez également trouver des informations sur la chaîne YouTube Revista din Lemn.
Tous nos vœux de réussite !
https://revistadinlemn.ro/2020/04/23/vopsirea-si-lacuirea-sfaturi-pentru-incepatori/
https://revistadinlemn.ro/2017/08/16/sfaturi-pentru-finisarea-usilor/
https://revistadinlemn.ro/2020/03/25/7-defecte-de-lacuire-sau-vopsire/
https://revistadinlemn.ro/2019/05/16/5-sfaturi-de-finisare-pentru-a-evita-obtinerea-suprafetelor-aspre-si-rugoase/
https://revistadinlemn.ro/2017/02/13/combinarea-corecta-a-materialelor-de-finisare/