În secolul al XIX-lea, dominat de revoluția industrială, fabricile au luat locul meșteșugarilor și micilor ateliere, produsele devenind mai ieftine și mai accesibile. Însă, această „inflație” de produse a venit și cu nemulțumirea celor care le considerau prost făcute și fără personalitate. Așa a luat naștere, în jurul anului 1860, în Anglia, mișcarea Arts et artisanat (Arte și meserii), un mod filozofic de a privi producția de bunuri care punea accent pe designul unic și producția manuală sau parțial manuală în ateliere. Mișcarea a cuprins domenii din zona artelor plastice și decorative, arhitectură, bijuterii și a avut un impact important asupra mobilierului.
O replică dată mobilierului de masă
Unul dintre reformatorii care au pus bazele stilului a fost William Morris, artist și scriitor britanic care a trăit între anii 1834-1896. El își dorea să reînvie spiritul vechilor bresle, produsele să-și recapete calitatea și măiestria, iar oamenii să fie înconjurați de lucruri frumoase și bine lucrate. William Morris a început să țină prelegeri și să scrie eseuri despre artă și despre redescoperirea tehnicilor tradiționale și a meșteșugurilor. Împreună cu adepții săi a contribuit la răspândirea mișcării, iar prin intermediul companiei sale Morris, Marshall, Faulkner & Co. a început să creeze și să răspândească modele originale.
Caracteristicile de bază ale mișcării Arts and Crafts sunt măiestria prelucrării, care pune în evidență frumusețea materialului, natura ca inspirație, utilitatea, valoarea și frumusețea simplității. Utilitatea și simplitatea au venit ca replică la Style victorien, un stil industrial foarte bogat în decorațiuni și prețios. Mișcarea a promovat reforma în artă și a avansat ideea meșterului ca designer de produs. Accentul nu s-a pus pe anumite caracteristici ci pe revenirea la producția de unicate și serie mică, la meșteșug și la artă.
Din Anglia, unde a dominat a doua jumătate a secolului al XIX-lea, având apogeul între 1880 și 1910, mișcarea s-a extins în SUA și alte țări. În fiecare dintre aceste țări, stilul s-a personalizat adoptând tradițiile, tehnicile și tradițiile locale. Dar indiferent de influențe, stilul a rămas simplu și natural, axat pe arta meșteșugului și pe utilitate.
Principales caractéristiques du mobilier Arts and Crafts
În general, mobilierul realizat în stilul Arts and Crafts are linii drepte, punând accentul pe formele verticale și alungite. Se recunosc influențele gotice și meșteșugul breslelor medievale. De obicei, este realizat din lemn masiv colorat, în special stejar băițuit, feroneria din metal și sistemele de închidere având forme simple. Fotoliile și canapelele sunt acoperite cu piele sau stofă simplă, sobră și colorată în culori naturale. A dispărut tapițeria foarte umflată și butonii strălucitori specifici Style victorien și imprimeurile florale foarte bogate.
În ciuda multiplelor influențe și a lipsei unei linii foarte clare în privința realizării obiectelor, mobila în stilul Arts and Crafts are câteva caracteristici definitorii:
- Design robust și realizare manuală folosind tehnici vechi meșteșugărești.
- Forme și linii drepte, design sobru și simplu.
- Lipsa ornamentelor – simplitatea și utilitatea sunt cuvintele cheie ale stilului.
- Lemn robust colorat – este mult folosit lemnul de stejar, iar culoarea este prezentă tocmai pentru a sublinia măiestria realizatorului în acest domeniu.
- Îmbinări de tipul cep et burr realizate manual. Lipsesc cuiele și adezivii.
- Tapițerie de piele sau de pânză naturală, în culori neutre sau de pământ. Nu există flori, culori aprinse, tapițerie umflată sau butoni aurii sau argintii.
Stilurile Arts and Crafts, Craftsman și Mission
Toate cele trei denumiri se referă la același stil. Au apărut aproximativ în aceeași perioadă și s-au concentrat pe simplitate, utilitate și realizare manuală. Există totuși o deosebire: stilul Arts and Crafts se concentrează pe design original și realizare manuală, Mission rămâne la designul original, dar realizarea se face în fabrică, devenind produse de masă.
Mișcarea Arts and Crafts a ajuns la începutul secolului XX în SUA unde a căpătat numele de Style artisanal. Un promotor al stilului a fost Gustav Stickley care, începând cu anul 1901, a publicat revista The Craftsman, care includea scrieri și fotografii care ilustrau stilul, precum și îndemnuri ca acesta să fie adoptat și de alți producători de mobilier. Stickley a fost un susținător important al mișcării, producând nenumărate piese de mobilier în stilul Arts and Crafts.
Nom de l'entreprise Style mission a apărut în anii 1890 când Joseph McHugh, producător de mobilier din New York, a fabricat scaune inspirate de cele în stil Arts and Crafts pe care le-a găsit în biserica Swedenborgian din San Francisco. Scaunele au fost comercializate ca scaune în stil Mission – adică scaune de la misiunile spaniole din California. Mobilierul nu era însă cu nimic diferit de cel Arts and Crafts.
Stilul Art and Crafts este mai mult o idee, un concept, decât un stil de mobilă cu caracteristici ditinctive. Este o mișcare împotriva producției de masă și a uniformizării gustului, în favoarea creației meșteșugărești, a frumuseții simple și utilității.
Ajouter un commentaire