Mobila din lemn masiv este foarte apreciată, iar unii nu vor să aibă altfel de mobilier decât din lemn masiv. Pentru a-l înfrumuseța și a-l proteja pot fi folosiți coloranți, ceruri și uleiuri, dar în afară de acestea, se folosesc și lacuri sintetice, mai rezistente, dar mai pretențioase. Dacă nu sunt respectate anumite condiții, finisajul poate ceda în timp, cauza fiind, de multe ori, independentă de calitatea lacului. Să vedem ce probleme pot avea peliculele de lac aplicate pe lemn masiv, care sunt cauzele și cum pot fi evitate sau remediate.
Uscarea greșită sau incompletă a lemnului duce la defecte ale peliculei de lac
Uneori pe suprafața finisată a mobilei apar crăpături fine, în lungul fibrei lemnului. Prima reacție este întotdeauna „lacul este de vină”. Uneori – destul de rar – poate avea și lacul o contribuție, dar în majoritatea cazurilor causa é madeira maciça que não foi completamente seca.
A ser uscat corespunzător lemnul masiv trebuie să stea în uscător, respectând timpul și ciclul de uscare specific, până ajunge la echilibru la o umiditate de 8-12% în cazul lemnul folosit la interior. Asta în cazul uscării forțate. În cazul uscării naturale, cheresteaua trebuie să stea cel puțin 9 luni la uscat, în stivă, timp în care apa iese din lemn până când ajunge la umiditatea de echilibru.
O forțare a uscării (prin creșterea temperaturii în uscătoare sau ținerea lemnului direct în soare) poate produce crăpături, dar și o umiditate diferențiată în lemn, mai mare în interior și mai mică spre exterior. În timp, lemnul va încerca să-și echilibreze umiditatea, iar pe parcursul acestui proces se va mișca. Dacă aceste mișcări au loc și după finisare, lacul le va „simți” și dacă nu este suficient de elastic pot apărea crăpături fine, în lungul fibrei, pe toată suprafața lăcuită.
Este motivul pentru care lacurile pentru exterior sunt foarte elastice, chiar dacă acest lucru este în detrimentul durității. La exterior, unde lemnul ar trebui să aibă umiditatea în intervalul 14-18%, posibilitatea ca lemnul să fie influențat de variația de umiditate din atmosferă este mult mai mare. Urmarea este o mișcare a lemnului care, în lipsa unui lac elastic, ar duce la crăpături în peliculă.
Șlefuirea greșită este cauza multor defecte de finisare
Defectele de finisare care își au originea în corectitudinea cu care este pregătit lemnul înainte de aplicarea lacului sunt lipsa aderenței, absorbția diferențiată e aspectul pătat. Toate acestea au drept cauza șlefuirea greșită a lemnului înainte de aplicarea finisajului. Lixagem trebuie făcută în trepte, folosind hârtie de șlefuit din ce în ce mai fină. De asemenea, hârtia de șlefuit trebuie schimbată când se încarcă cu praf de lemn sau când abrazivul lipit pe hârtie începe să dispară. Dacă lemnul nu este bine șlefuit fibra ridicată nu este ruptă ci presată, formându-se așa-numitele oglinzi. În aceste zone lemnul nu absoarbe corespunzător apărând manchas sau lipsa de aderență.
Defecte pot apărea și din cauza absorbției diferențiate a colorantului în zonele de îmbinare (îmbinări drepte sau în dinți), unde există capete de fibră care absorb mai mult colorant (chiar și de 100 de ori mai mult). Astfel îmbinarea ajunge să iasă în evidență, lucru care nu este acceptat de toată lumea. Se poate evita absorbția diferențiată prin folosirea unui izolator înainte de aplicarea colorantului. O soluție poate fi si aplicarea unui strat de grund foarte diluat, după care se aplică colorantul.
Soluțiile constructive prost alese pot avea efect și asupra peliculei de lac
Uneori soluția constructivă pentru ușile din lemn este încastrarea unei tăblii într-o ramă. Tăblia nu trebuie lipită tocmai pentru a-i permite lemnului să varieze dimensional în cazul în care umiditatea exterioară scade sau crește. Dacă tăblia ar fi lipită de ramă, sistemul s-ar rigidiza foarte mult și mișcările ar fi mult mai sesizabile, ceea ce poate duce la apariția crăpăturilor în pelicula de lac. Trebuie avut însă în vedere că, în cazul umidității foarte scăzute (cum se poate întâmpla iarna) rama se poate contrage, iar porțiunea ascunsă până atunci poate deveni vizibilă. Dacă nu este finisată la fel ca întreaga ușă, acea porțiune va ieși în evidență. Pentru a evita acest lucru marginile tăbliei ar trebui colorate înainte de a fi pusă în ramă. Acesta este un sfat pe care îl adăugăm la celelalte despre colorarea, lăcuirea și vopsirea ușilor din lemn.
Tehnologia de aplicare trebuie să fie în acord cu lemnul folosit pentru a evita apariția defectelor de peliculă
În cazul lemnului cu pori mari cum este cel de carvalho, mahon ou nuc, pot apărea mici găuri în peliculă la scurt timp după ce mobila a fost finisată. Fenomenul se mai numește și cădere în pori. Practic porii devin din nou vizibili. Dacă scopul este o acoperire foarte bună cu închiderea completă a porilor, redescoperirea lor nu este acceptabilă. „Căderea” poate fi evitată dacă se folosește un izolator sau lacuri cu întăritor, cum sunt vernizes de poliuretano. Fenomenul de cădere în pori se întâlnește mai ales la finisarea cu materiale nitrocelulozice. O altă variantă ar fi ca prima mână de grund să fie aplicată foarte subțire astfel încât grundul să „ude” porii.
Mobila din lemn masiv nu se face la fel de ușor ca cea din panouri derivate și nu este suficient să știi să prelucrezi mecanic lemnul. Trebuie să ai și cunoștințe despre speciile de lemn și comportamentul lor în timp, despre principalele lor caracteristici și punctele „slabe”, despre uscarea, influența umidității și a temperaturii și alte astfel de informații. Sunt de folos pentru producerea unui mobilier de calitate, care să rămână așa mult timp.
Dacă aveți întrebări sau nelămuriri puteți să le lăsați în comentariile mai jos, iar dacă subiectul poate fi de ajutor și altora îl puteți distribui.
Olá, tenho uma pergunta, tenho em minha casa uma vitrina e uma mesa de televisão feitas de madeira maciça, mas são de cores diferentes porque uma é feita de carvalho e a outra é feita de carvalho e não sei bem. Gostaria de lixar e retocar esses móveis e pô-los ambos da mesma cor. Mas para manter a cor da madeira . Que passos devo seguir? (Eu estava a dizer: lixar, polir e depois envernizar. Está bem?) Seria uma grande ajuda se me pudesse dar alguns conselhos. Agradeço antecipadamente a sua resposta.
Boa noite.
Em primeiro lugar, é preciso saber que, se forem feitos de espécies de madeira muito diferentes, por exemplo, carvalho e abeto, será difícil fazê-los parecer iguais, porque a textura da madeira é diferente e tem um efeito diferente.
Para remover o verniz, lixe com esponjas abrasivas grossas ou com papel de grão 80 ou 100 e, em seguida, limpe a superfície da madeira com um pano embebido em diluente. Também pode tentar remover o verniz com decapante. Pode adquiri-lo em lojas de bricolage como a Dedeman, Hornbach, Practiker, BricoDepot, etc. Eu comprei há algum tempo o Decanol da Policolor, mas pode haver outras marcas. Aplique a substância com um pincel e deixe agir, depois retire a camada encharcada com um rodo ou rodo. Limpe depois com thinner.
Depois de ter limpado bem e de a madeira ter secado com o diluente, aplique o corante para madeira se quiser colorir a madeira. A madeira continuará a ser visível, mas terá uma cor - nogueira, cerejeira, carvalho - ou qualquer outra cor que desejar. Depois de secar, pode aplicar verniz incolor. Não aplique uma camada grossa. É muito melhor 2 camadas mais finas. A camada grossa racha com o tempo. Aplique a segunda camada depois de a primeira ter secado.
Boa sorte!
Olá. Excelente artigo, obrigado.
Tenho duas perguntas a fazer-lhe:
1. Pretendo fazer um rebordo de bambu que possa ser enterrado no solo para suportar a diferença de nível entre a rotunda das flores e o caminho. Que verniz/tipo de verniz/outra solução recomendam que eu utilize para proteger a madeira da humidade e, por fim, do apodrecimento, mas mantendo a cor natural da madeira?
2. Quero fazer uma mesa em carvalho europeu / nogueira para o exterior, menciono no entanto que será colocada num gazebo, ao abrigo da chuva, mas ainda assim exposta a variações de temperatura e humidade do ar e eventualmente também aos raios solares. E para este quero usar um verniz/laca para manter a cor natural da madeira e realçar o veio, mas quero obter um aspeto liso e com poros escuros?
Boa noite!
Obrigado pela vossa apreciação.
A madeira de bambu é mais especial. A aderência dos vernizes é baixa devido à superfície brilhante e é muito densa. Para utilização no exterior, estas são consideradas qualidades. No entanto, é necessária uma proteção para uma melhor resistência.
1. Qualquer produto que utilize (óleo, verniz, verniz), se for totalmente transparente, não confere proteção UV. Deve conter uma pequena quantidade de pigmento (5%). O óleo de linhaça constitui uma excelente proteção contra a humidade. Eu utilizaria um verniz à base de óleo, cor de pinho, para proteção. É semi-transparente, tem uma cor muito parecida com a do bambu e é óleo. Para aumentar a absorção, lixe primeiro a madeira. Também pode utilizar verniz de exterior à base de água. Neste caso, deve certificar-se de que o verniz é aplicado em todos os lados (incluindo os bordos) para evitar a absorção de água. Aplicar 2-3 demãos.
2. E, neste caso, eu usaria óleo. O carvalho, mas sobretudo a nogueira, têm um aspeto extraordinariamente oleado. Mas o óleo não forma película e não trabalha os poros. Para este tipo de acabamento, é necessário utilizar um verniz para exteriores. Os que têm melhor resistência são à base de água. Aplicar 2-3 demãos de acordo com as instruções. Para um brilho fino e sedoso, utilize um verniz com um grau de brilho de 40-50.
Boa sorte!
Muito obrigado pelos conselhos! Tenham um bom dia!