Germania

Mobilierul ‘Made in Germany’ își pierde propria piață – importurile au crescut de la 53% la 60% într-un singur an

Analiza statisticilor oficiale pentru primul semestru al anului arată o industrie în proces de adaptare la noile realități economice mondiale

Industria mobilierului din Germania, una dintre cele mai importante din lume și un barometru pentru întregul sector european, a înregistrat în primul semestru al anului 2025 vânzări de 7,9 miliarde de euro, cu 5,1% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut. Aceste cifre, prezentate ieri, 26 august 2025, la conferința de presă anuală a Asociațiilor Industriei Mobilierului German (VDM), reflectă o industrie care se confruntă cu provocări complexe pe multiple fronturi.

Piața internă sub presiune, exporturile rezistă mai bine

Diferențele între performanțele pe piața internă și cea externă sunt semnificative. Pe piața germană, vânzările au scăzut cu 6,2% la 5,2 miliarde de euro, în timp ce exporturile au înregistrat o diminuare mai moderată de 2,9%, ajungând la 2,7 miliarde de euro. În consecință, cota de export a crescut ușor la 34,1%, comparativ cu 33,4% în 2024.

 

Jan Kurth, directorul executiv al Asociațiilor Industriei Mobilierului German (VDM), a explicat că “industria noastră se confruntă în continuare cu condiții economice dificile: pe plan internațional din cauza multiplelor efecte ale politicii tarifare americane, dar mai ales pe piața internă”.

Jan Kurth, director executiv al Asociațiilor Industriei Mobilierului German

Șomajul tehnic amenință unul din trei producători

Situația dificilă este confirmată și de planurile companiilor pentru trimestrul al treilea: 36% dintre acestea intenționează să introducă șomajul tehnic, o măsură care subliniază presiunea economică cu care se confruntă sectorul.

Principalele preocupări ale companiilor includ climatul slab de consum și scăderea construcțiilor de locuințe. Deși noul guvern federal german a propus măsuri pentru simplificarea și accelerarea procedurilor de autorizare în construcții, Kurth consideră că “fără consolidarea și majorarea programelor de finanțare, precum și măsuri suplimentare care să înlocuiască capitalul propriu, nu se pot genera impulsurile necesare”.

Birocratia excesivă devine o povară din ce în ce mai mare

O problemă tot mai acută pentru industrie o reprezintă birocratia excesivă, exemplificată prin Regulamentul UE pentru Defrișări (EUDR). Obligațiile de demonstrare a unor lanțuri de aprovizionare fără defrișări înseamnă un efort imens pentru industrie în ceea ce privește transferul de date.

Conform unui sondaj recent al Asociației Principale a Industriei Germane a Lemnului, costurile de implementare pentru EUDR pot ajunge până la sume cu șase cifre pentru producătorii de mobilier, alături de costuri curente ridicate și efort suplimentar de personal.

Prognoze moderate de redresare pentru al doilea semestru

Pentru toamnă, Kurth anticipează “o ușoară revigorare a cererii de mobilier comparativ cu primul semestru”. Din experiență, după încheierea sezonului de vacanțe, oamenii își îndreptă din nou atenția către casa proprie. “Creșterea veniturilor reale va contribui, în opinia noastră, la realizarea achizițiilor de mobilier amânate”, a adăugat acesta.

Industria își pune speranțele și în nevoile de renovare. În acest context, pentru întregul an 2025 se prognozează o scădere de aproximativ 3% pentru industria germană a mobilierului, o scădere care nu va mai fi atât de pronunțată ca în anul precedent, când vânzările au scăzut cu 7,8% la 16,3 miliarde de euro.

Performanțe diferite pe segmente

Toate segmentele orientate către consumator au înregistrat performanțe mai slabe în primele șase luni comparativ cu perioada similară din anul anterior, cu diferențe dramatice între sectoare, după cum se poate observa în graficul dedicat performanței pe segmente.

Cel mai stabil s-a dovedit segmentul mobilierului de bucătărie, cu o scădere de doar 2% la aproape 2,9 miliarde de euro, unde se observă și o stabilizare la nivelul comenzilor. Segmentul “alte mobilier” (incluzând mobilierul pentru living, dining și dormitor, precum și părțile de mobilier) a realizat vânzări de 2,4 miliarde de euro, un minus de 5,3% față de anul trecut.

Situația devine mai dramatică la celelalte segmente: vânzările producătorilor de mobilier tapițat au scăzut cu 8% la 467 milioane de euro, în timp ce cel mai mic segment al industriei – industria saltelelor – a înregistrat o scădere devastatoare de 18,8% la 217 milioane de euro.

Impactul tarifelor SUA asupra comerțului global

Exporturile germane de mobilier arată diferențe considerabile pe principalele piețe, după cum ilustrează graficul dedicat performanței exporturilor pe țări. Vânzările către Franța, cea mai mare piață de export, au fost cu 3% sub nivelul anului precedent. S-au înregistrat scăderi și la livrările de mobilier către Austria (-4,2%), Olanda (-0,7%) și Regatul Unit (-5%).

În schimb, în Elveția s-a reușit o creștere de 1,1%, iar exporturile către Italia au crescut cu 1,6%. Deosebit de încurajatoare este creșterea puternică a exporturilor către Spania cu 6,1%, datorată în principal construcțiilor înfloritoare de locuințe din această țară.

Statele Unite reprezintă cea mai importantă piață extraeuropeană pentru mobilierul “Made in Germany”, unde vânzările au crescut cu 3,7% în prima jumătate a anului la circa 132 milioane de euro. Totuși, perspectivele sunt incerte: majoritatea companiilor se așteaptă la efecte negative din cauza tarifelor americane de 15%, conform unui sondaj recent. 85% dintre producătorii de mobilier activi în SUA se pregătesc pentru scăderi ale exporturilor către Statele Unite.

Efectele cascadă ale războiului comercial

La exporturile către China, cea mai mare piață mondială de mobilier, producătorii germani au suferit pierderi considerabile (-42%). Motivul este concurența intensificată pe piața chineză, după ce, în urma tarifelor americane ridicate pentru mobilierul chinezesc, producătorii chinezi își caută șansele mai mult pe piața internă.

Efectele politicii tarifare americane se simt și la importurile de mobilier în Germania: din cauza dificultăților de desfacere pentru mobilierul chinezesc pe piața americană, din cauza tarifelor, și mai mult mobilier din China se îndreaptă către piața germană. Graficul distribuției importurilor evidențiază această realitate dramatică: în prima jumătate a anului, importurile de mobilier din China au crescut cu circa 25% la 1,7 miliarde de euro, China reprezentând acum 30% din importurile germane de mobilier.

A doua cea mai importantă țară furnizoare este Polonia cu o cotă de 28%. La importurile din Polonia s-a înregistrat o creștere de aproape 9% la aproape 1,6 miliarde de euro. Și livrările de mobilier din Italia (+27%) și din Vietnam (+21%) au crescut semnificativ.

În total, importurile de mobilier în Germania au crescut cu aproape 15% la 5,6 miliarde de euro. Cel mai îngrijorător aspect, ilustrat clar în graficul evoluției cotei importurilor, este că cota importurilor pe piața germană de mobilier a sărit dramatic de la 53,1% în 2024 la 59,8% în primul semestru al 2025 – o creștere de aproape 7 puncte procentuale într-un singur an.

Perspectivele pentru o industrie în transformare

Industria mobilierului german, cu 400 de întreprinderi (cu 50 și mai mulți angajați) și un total de circa 69.000 de angajați, se află într-un moment de redefinire strategică. Provocările actuale – de la climatul economic dificil la schimbările în comerțul internațional și presiunea birocratică crescândă – cer adaptare și inovație.

Speranțele pentru redresare se bazează pe revenirea cererii interne odată cu stabilizarea economică și pe capacitatea de a naviga prin complexitatea noilor reguli comerciale internationale. Pentru o industrie cu o tradiție îndelungată de calitate și inovație, aceste provocări pot deveni, în final, oportunități de consolidare a poziției pe piața mondială.


Articol bazat pe datele oficiale prezentate la conferința de presă anuală a Asociațiilor Industriei Mobilierului German, Köln, 26 august 2025

Etichete

Dan

Am avut șansa să lucrez în diverse departamente. Astfel am acumulat experiență în Finance, Accounting, Logistic, Sales, Operations, Marketing. Sunt un om de echipă și un all around player. Sunt antreprenor, am coordonat vânzarea unui business de lacuri și vopsele pentru lemn către o multinațională. În 2016 am descoperit lumea digitală, publishingul și marketingul online. De atunci mi-am mutat experiența acumulată și aptitudinile în online.

Adaugă comentariul

Adaugă un comentariu

Acest site utilizează Akismet pentru a reduce spam-ul. Cunoașteți modul în care sunt prelucrate datele comentariului dvs.

Categorii

Abonează-te la newsletter

Newsletter vineri dimineața
Informații și sfaturi de la experți