Deco&Design - Finition bricolage

Finition à la chaux ou à la chaux blanche - matériaux et techniques

Un finisaj alb spalat sau whitewash, cum deja se spune și la noi, folosește albul nu pentru a acoperi lemnul ci pentru a-l pune și mai mult în valoare. În ultima vreme pare să existe o pasiune pentru acest finisaj, fiind ales atât pentru mobilier cât și pentru parchet sau placări cu lemn. Probabil că din dorința de a avea un interior luminos fără a ascunde lemnul mulți preferă acest gen de finisaj. Finisajul poate fi folosit și pentru a transforma piese vechi de mobilier, dându-le o nouă viață. Arată foarte bine pe lemn recuperat, iar contrastul dintre culoarea închisă căpătată în timp și albul proaspăt este foarte apreciat.

finition lavée en blanc
source de la photo : resawntimber.com
Caractéristiques d'une finition à la chaux

Termenul de finisaj alb spalat este folosit pentru mai multe tipuri de finisaje. Toate au în comun faptul că albul nu acoperă în totalitate lemnul. Finisaj alb spălat este considerat și cel prin care întreg mobilierul este acoperit cu un strat semitransparent alb, dar și cel în care design en bois naturel este marcat de un baiț sau o patină albă. Dacă doriți ca mobila sau pardoseala comandată să fie alb spălat cel mai bine este să exemplificați printr-o fotografie. Altfel puteți avea surprize pentru că diferența dintre tehnici face ca aspectul final să fie foarte diferit.

La parchet cel mai des se alege marcarea porilor și al desenului natural al lemnului. Elementele lungi de lemn de chêne, frasine sau alte esențe cu pori mari se înțeleg foarte bine cu acest finisaj. Aspectul este plăcut și luminos. Atât de bine a prins acet tip de finisaj încât este folosit și ca imprimare (desen) pentru parchetul laminat.

Pentru mobilier efectul spălat este folosit de multe ori la limită cu efectueux en difficulté. Uneori sunt chiar confundate neexistând o delimitare foarte clară ci mai mult de percepție. Un distressed făcut uniform pe toată suprafața mobilei poate să semene foarte bine cu o finisare whitewash.

Cel mai bine efectul este pus în evidență de tăierile flader ale lemnului, cele în care inelele anuale crează acel desen tip catedrală, cum mai este cunoscut. La lemnul fără pori, cum este cel de résineux, absorția diferită în zonele de lemn târziu și lemn timpuriu din inelul anual dau diferența dintre lemnul ascuns sub vopsea (lemnul timpuriu, care absoarbe mai mult) și cel vizibil (lemnul târziu). Efectul este vizibil imediat după colorare, dar arată mai bine dacă se face și o ușoară șlefuire.

finition lavée en blanc
source de la photo : b2cfurniture.com.au
Matériaux utilisés

Cel mai bine se comportă patins sau vopselele. Baițurile, în general, colorează lemnul, fără a reuși contrastul între lemnul acoperit și cel „curat”. Se poate încerca cu baițuri uniformizante urmate de șlefuire, dar este mai bine să se folosească o vopsea.

Principala problemă a efectului este produsul transparent cu care se face acoperirea finală. Sunt puține materiale care reușesc să păstreze acel alb curat la final. Bună parte dintre ele dau o tentă galbenă sau crem, mai mult sau mai puțin pronunțată, ceea ce displace celor care-și doresc acel alb strălucitor, curat.

Cei ce preferă cerurile și uleiurile trebuie să știe că trebuie să le caute pe acelea care nu schimbă culoarea, pentru ca, în general, aceste produse îngălbenesc. Huile de in din conținut (prezent chiar și în compoziția cerurilor) îngălbenește în timp și schimbă aspectul finisajului. Există însă și ceruri care păstrează culoarea naturală a lemnului sau a finisajului. În ceea ce privește uleiurile, se găsesc chiar uleiuri albe semitransparente care protejează, creând în același timp și efectul alb spălat.

Lacurile care păstrează cel mai bine efectul sunt cele acrilice pe bază de solvent sau unele dintre cele pe bază de apă. Recomandarea este ca gradul de luciu al acestor lacuri să fie scăzut, finisajul nefiind dintre cele care dau bine când sunt lucioase. Este un finisaj care intră în catégorie rustique iar rusticul, așa cum am mai spus, nu are nimic comun cu luciul agresiv.

finition lavée en blanc
source de la photo : norfolkoak.com
Tehnici și sugestii pentru obținerea efectului whitewash

Sunt diverse moduri de a obține efectul whitewash, rezultatul final fiind diferit. Dintre acestea 3 sunt cele mai folosite. Să le luăm pe rând.

1. Colorarea cu o vopsea semitransparentă

Nu este printre preferatele mele pentru că nu-mi place rezultatul final. Este însă un efect preferat de alții pentru că este simplu de realizat. Practic, este folosită o vopsea care nu acoperă total lemnul. Nu trebuie șlefuire sau alt artificiu pentru a obține acest efect.

Recomandarea este ca înainte de aplicarea vopselei să se dea 1-2 straturi de grund transparent. Astfel se poate face șlefuirea între straturi pentru a obține suprafețe fine cu tușeu plăcut. La final se aplică un strat de vopsea semitransparentă albă. Pentru a obține gradul de transparență dorit folosiți o vopsea normală albă pe care o diluați 1:2, 1:1 sau 2:1 cu diluant (sau apă, dacă este hidrodiluabilă). Nu este bine să mergeți prea mult cu diluția pentru ca veți obține o vopsea foarte fluidă, greu de aplicat. Dacă doriți o transparență sporită folosiți vopsele semitransparente sau baiț uniformizant peste care aplicați un lac transparent.

O diluție prea mică poate duce la acoperirea totală a lemnului și veți avea nevoie de șlefuire. În acest caz efectul va fi diferit și ne vom ocupa de el imediat. Dar nu veți mai obține acel strat uniform semitransparent ca un văl alb care acoperă lemnul.

finition lavée en blanc
source de la photo : directwoodflooring.co.uk
2. Utilisation de patins blancs

Este metoda recomandată pentru marcarea porilor și a desenului natural al lemnului. Este bine ca patina să fie aplicată peste un strat de grund. Astfel puteți șlefui pentru a obține o suprafață plăcută la atingere și puteți controla și cantitatea de patină depusă.

Patina se aplică pe grundul uscat și șlefuit cu pensula, trafaletul sau cu pistolul de pulverizare. După uscare este șlefuită. Patina va rămâne în pori și în zonele de lemn unde absorbția este mai mare. Efectul este foarte interesant și se pot obține suprafețe patinate discret (în pori si pe conturul fladerelor) sau să existe o proporție destul de echilibrată între zonele acoperite și cele curate.

Efectul obținut trebuie protejat cu un strat de ceară sau lac transparent.

finition lavée en blanc
source de la photo : macfoor.com
3. Vopsirea urmată de șlefuire

Este metoda care se aseamănă foarte mult cu distressed. Diferența este că la en détresse se încearcă obținerea efectului de trecere a timpului, de strat de vopsea distrus datorită folosirii, pe când la whitewash este o acoperire parțială a lemnului, ca și când varul aplicat pe o suprafață de lemn a fost luat de ploi.

Cel mai bine se obține folosind vopsea albă. Pentru a nu munci foarte mult la îndepărtarea ei puteți face o diluție puțin mai mare ca la o aplicare normală. Aplicarea poate fi făcută cu pensula, trafaletul sau pistolul. După uscare se șlefuiește lemnul în lungul fibrei îndepărtând mai multă sau mai puțină vopsea, în funcție de efectul dorit. La final suprafața se protejează cu ceară sau lac.

Metoda poate fi folosită și dacă se dorește schimbarea aspectul unei mobile vechi. Condiția este ca mobilierul sa fie în culoarea naturală a lemnului. Numai așa obține efectul whitewash. Pe o mobilă vopsită sau cu lemnul băițuit în culori închise se va obține efectul distressed.

finition lavée en blanc
source de la photo : annieseke.com
finition lavée en blanc
source de la photo : paitedfurnitureideas.com
finition lavée en blanc
source de la photo : rcwilley.com
Conclusions

Whitewash sau finisajul alb spălat luminează încăperile și pune în evidență desenul natural al lemnului. În funcție de metoda folosită se obțin rezultate diferite. Efectul trebuie realizat pe lemn în culoarea naturală, nu băițuit. Protejarea efectului se face cu lacuri sau ceruri care nu îngălbenesc pentru a nu schimba culoarea în crem sau gălbui. Nu se folosesc lacuri lucioase deoarece efectul intră în categoria celor rustice, iar luciul nu se „împacă” deloc bine cu rusticul.

Sper ca recomandările făcute să vă fie de ajutor atunci când veți hotărî că un finisaj whitewash s-ar potrivi foarte bine locuinței voastre.

finition lavée en blanc
source de la photo : picturesboss.com

A propos de l'auteur

Mihaela Radu

Mihaela Radu est ingénieur chimiste, mais elle a une grande passion pour le bois. Elle travaille dans ce domaine depuis plus de 20 ans, la finition du bois étant ce qui l'a définie pendant cette période. Elle a acquis de l'expérience en travaillant dans un institut de recherche, dans sa propre entreprise et dans une multinationale. Elle souhaite continuer à partager son expérience avec ceux qui ont la même passion - et plus encore.

11 commentaires

Ajouter un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les spams. Découvrez comment les données de vos commentaires sont traitées.

  • Je viens de réaliser un porte-bouteilles pour quelqu'un qui le voulait blanc rustique (j'utilise habituellement le bain de teinte bois de rose).
    J'ai utilisé la peinture blanche mate de Kober, puis j'ai passé une couche de vernis.
    Le résultat a dépassé mes espérances... J'envisage même de meubler une des pièces de la maison que j'ai achetée à la campagne exactement comme cela.
    Merci pour les conseils donnés dans l'article.

  • Bunaziua !

    En cherchant des informations sur la remise en état d'un parquet, j'ai trouvé ces excellents articles qui m'ont inspiré. La couleur du bois est claire (hêtre je pense) et j'aimerais le blanchir. Est-ce que vous pensez que cela donnera un bon résultat ? J'ai cherché cette peinture patine blanche mais je ne l'ai pas trouvée. Pouvez-vous me recommander un endroit où je pourrais trouver vos recommandations sur les étapes à suivre ?
    Merci beaucoup ! Vous faites un travail formidable ! 🙂

    • Bonjour.
      Je vous remercie de votre appréciation.
      Cette finition convient également aux bois clairs. Le bois a une teinte jaunâtre et cette finition le blanchit. J'ai même réalisé une finition de ce type ces jours-ci en utilisant de l'huile incolore dans laquelle j'ai mis du pigmet blanc 20%. Après séchage, j'ai appliqué une couche d'huile incolore pour la protection. Si vous souhaitez obtenir une telle finition, vous pouvez utiliser de l'huile pour sol et du pigment blanc de titane. Vous pouvez les trouver en cliquant sur le lien ci-dessous.
      Si vous ne voulez pas utiliser d'huile, vous pouvez essayer une peinture pour sol blanche et résistante, que vous pouvez diluer davantage et appliquer une couche plus fine. Après séchage, appliquez une couche de vernis pour sol incolore (à base d'eau car il jaunit moins). Vous obtiendrez une teinte blanc crème grâce à la couche de vernis. Une autre méthode consiste à appliquer une première couche de vernis pour sol dilué 25-30% et, après séchage et ponçage, à appliquer une couche de peinture blanche semi-transparente ou de peinture blanche diluée. La peinture doit être résistante aux rayures et adaptée au parquet.
      Vous pouvez trouver des patins dans les magasins d'articles de menuiserie ou les magasins de peinture. Mais il est plus compliqué de l'utiliser sur une grande surface comme le parquet. Après l'application, la patine doit être poncée et il est difficile d'obtenir une surface uniforme.
      Tous nos vœux de réussite !
      https://iscusit.revistadinlemn.ro/ulei-interior/22-ulei-rezistent-pentru-podele-kreidezeit.html
      https://iscusit.revistadinlemn.ro/acasa/96-710-pigment-pentru-ulei-ceara-tencuiala-kreidezeit-175-g.html#/51-culoare-galben_ocru

  • Bonjour, je souhaite acheter des parquets (résineux) avec lesquels je vais habiller un mur et les peindre en blanc lavé comme dans cet article. Quelles sont les étapes exactes et avez-vous une recommandation de peinture ?
    Merci de votre attention.

    • Bonsoir !
      Je pense à deux options !
      1. Ceara alba. Étant donné qu'il s'agit d'un lambris et qu'il n'a pas besoin d'une très bonne résistance mécanique, il peut être utilisé. Avant l'application, poncez bien la surface pour la rendre lisse et agréable à poncer. Le papier de verre doit être d'au moins 180, mais 220 ou 240 est préférable. Appliquer la première couche de cire à l'aide d'un chiffon en coton, laisser agir pendant 30-40 minutes, puis essuyer l'excédent avec un chiffon propre en suivant le sens du grain. Laisser sécher jusqu'au lendemain. Répétez l'opération si nécessaire. Enfin, vous pouvez polir jusqu'à obtenir un brillant soyeux. Vous pouvez également essayer l'huile blanche (sans polir à la fin).
      2. Peinture blanche à l'eau. Avant la peinture blanche, appliquez une couche d'apprêt incolore. Utilisez un produit à base d'eau et essayez d'utiliser la même marque pour éviter les problèmes d'incompatibilité. Appliquez l'apprêt, laissez sécher, puis poncez à l'aide d'une éponge abrasive fine ou d'un papier de verre 280 ou 320. Poncez et appliquez la peinture blanche en couche très fine, en couche normale ou en mélange 1:1 de peinture blanche et d'apprêt incolore. Choisissez l'option qui vous convient le mieux en fonction du degré d'enrobage que vous souhaitez donner aux veines du bois. Il est préférable de ne pas diluer la peinture avec de l'eau, car elle perd ses propriétés et soulève beaucoup les veines du bois.
      Bonne chance !

  • Bonjour ! Très utile votre article ! Je pense appliquer la technique du badigeon sur un plafond en sapin ( planche de 20 mm d'épaisseur 140 mm de large avec feder-nut posé sur des poutres, classique). Je pars sur l'idée d'appliquer un primaire bois à l'eau, puis poncer, suivi d'une couche de peinture blanche qui sera ensuite finement patinée (essuyée, sinon je ne comprends pas) puis 1 à 2 couches de vernis de protection. Pouvez-vous me dire quels matériaux de qualité je pourrais utiliser ? Apprêt transparent à base de bois que j'ai trouvé chez OSKAR, puis peinture, je cherche une à base d'eau qui ne jaunira pas avec le temps, qualitative. Pour les 1 ou 2 dernières couches de vernis, je cherche un vernis à base d'eau, qualitatif, qui ne jaunira pas la teinte blanche. Je sais que le bois de pin jaunit avec le temps, et je veux que cette maturation du bois ne soit pas trop visible avec le temps, tout en gardant son grain visible. Pouvez-vous me recommander des matériaux dans la catégorie des peintures et vernis de qualité qui conviennent à cette technique ? Merci beaucoup pour votre aide !

    • Bonsoir !
      Si vous disposez d'un apprêt OSKAR, utilisez également leur peinture. Les vernis à base d'eau jaunissent moins que la plupart des vernis à base de solvant. Un autre vernis recommandé dans ce cas est le vernis acrylique à base de solvant. Il est très résistant au jaunissement, mais comme il s'agit d'un plafond déjà installé, il est préférable d'utiliser un produit à base d'eau.
      Je me dis que, s'agissant du plafond, il est assez difficile de les finir, il vaudrait mieux simplifier les choses. Faire appliquer directement un apprêt ou une peinture blanche, diluée 25-30% avec un apprêt transparent, je poncerais légèrement pour l'effet, puis j'appliquerais une laque transparente. C'est du plafond, 2 couches suffisent.
      Veillez à ce que la couleur devienne moins intense après le séchage. Eclaircir un peu avec le vernis. Ne pas trop diluer la peinture blanche.
      Tous nos vœux de réussite !

      • Merci beaucoup pour votre réponse ! Je suivrai vos conseils pour mener à bien le projet. Je vous souhaite une bonne journée !

Catégories

S'abonner à la lettre d'information

Lettre d'information du vendredi matin
Informations et conseils des experts

fr_FRFrançais