Vă promiteam când am scris despre goma-laca, că voi relua subiectul pentru a spune mai multe despre Polimento francês – metoda specială de aplicare a acestui lac natural. Nu uit promisiunea, așa că urmează o serie de detalii și sfaturi care cu siguranță vă vor face să doriți să lăcuiți măcar un lemn mic folosind această metodă. Cel puțin la mine asta a fost reacția.
Procedeul de aplicare shellac este unul de lungă durată, repetitiv, care implică multă manoperă. Tehnicile de aplicare țin foarte mult de fiecare specialist în parte, experiența căpătată în timp ajutându-i să găsească metoda care se potrivește cel mai bine cu modul lor de lucru. Indiferent de tehnica folosită există câteva elemente comune: pregătirea lacului, a suportului, a tamponului de aplicat și principiile obligatorii din timpul aplicării.
Prima operațiune este obținerea lacului din fulgi. După cum ați văzut, shellac-ul se comercializează mai ales sub formă solidă pentru că nu rezistă foarte mult gata pregătit. Există și astfel de lac, dar conține o serie de aditivi care îi prelungesc viața și care pot influența calitatea finală. De aceea cel mai bine este ca lacul să fie pregătit de cel care-l aplică. Fulgii sau nasturii de shellac se dizolvă în spirt denaturat (alcool industrial). Există mai multe proporții în care se poate face diluția, dar cele mai folosite sunt:
- 350-360 g/l de alcool – pentru aplicări ca prim strat (primer sau grund) sau pentru aplicări în domeniul picturii, pentru pregătirea suportului. În acest caz se folosește numai shellac deparafinat;
- 240-250 g/l de alcool – proporția cea mai folosită pentru aplicare și șlefuire;
- 100-120 g/l de alcool – straturile finale care se aplică fără șlefuire intermediară și care dau luciul oglindă.
Fulgii se aleg în funcție de culoarea dorită și se mărunțesc foarte bine într-un mojar pentru a se dizolva mai ușor.
Este bine sa folosiți recipiente de sticlă cu capac pentru a putea agita amestecul. Nu folosiți recipiente metalice pentru că interacționează cu componenții. După cântărire, măsurare și amestecare, se pune capacul, se agită bine amestecul și se lasă 1-2 zile pentru dizolvare completă. La final se filtrează printr-un ciorap fin de damă pentru a îndepărta impuritățile. Dacă este o perioadă rece, pentru dizolvare mai rapidă, puteți pune vasul cu lac într-unul cu apă caldă. Atenție, vasul nu se pune direct pe foc sau în apă fiebinte pentru că temperatura ridicată strică lacul.
Etapa următoare este pregătirea tamponului cu care se face aplicarea, șfam cum îi spun specialiștii. Se poate face din vată, bucăți de bumbarc din tricouri vechi sau lână, care se pun într-o bucată de finet sau de bumbac, se strâng bine și se înnoadă pentru a nu se desface în timpul aplicării. La final, tamponul se bate de câteva ori de o suprafață plată pentru a se teși și a se așeza. Partea de jos trebuie să fie bine întinsă și plată, fără cute, cusături sau găuri, din cauza cărora lacul poate fi aplicat neuniform.
Înaintea aplicării lacului suprafața lemnului trebuie pregătită și șlefuită foarte bine. Zgârieturile și găurile se repară. Dacă finisajul va fi satinat, lemnul dur cu porii mari (nuc, stejar) se șlefuiește cu hârtie abrazivă cu granulatie 400, iar cel fin cu porii mai mici si (paltin), cu 600. Pentru luciu oglindă se folosește hârtie cu granulația 600, respectiv 800. Instrumentele muzicale se șlefuiesc cu 1000.
Încărcarea cu lac a tamponului se face cu multă grijă și turnând lacul puțin câte puțin. Cel mai bine este să se folosească o pipetă. Tamponul nu trebuie să mustească, dar nici să fie uscat. Se poate testa pe dosul palmei, unde trebuie să-l simțiți umed, iar lacul nu trebuie să se scurgă. La final pe tampon se pun câteva picături de óleo mineral, ulei de nuc sau de măsline. Uleiul de in nu este bun pentru că este prea viscos. Uleiul ajută tamponul să alunece, iar lacul nu rămâne prins pe lemn în cantitate mare. Încărcarea tamponului este momentul când experiența își spune cuvântul. Veți știi care este cantitatea potrivită de lac sau de ulei numai după ce veți începe să lucrați. Dacă tamponul se blochează pe suprafață înseamnă că s-a pus prea mult lac sau prea puțin ulei.
Toate fiind pregatite puteți începe aplicarea propriu-zisă a lacului, cu mișcări continue circulare sau sub forma cifrei 8. Nu vă opriți niciodată pentru că acolo va apărea o adâncitură. Nici dacă din tampon picură lac mișcarea nu trebuie să înceteze. Se continuă mergând către margine. Oprirea nu trebuie făcută brusc ci tot ca o continuare a mișcării. Din rotirea mâinii practic se iese la marginea piesei.
Shellac-ul se usucă repede comparativ cu alte lacuri sau cu uleiul, în 5-10 min. După fiecare aplicare suprafața se șlefuiește pentru îndepărtarea eventualelor denivelări. Chiar dacă se usucă în 5 min. este bine ca șlefuirea să se facă după 20-30 min. La început se șlefuiește cu granulația 800, după care se continuă cu 1000, 1200 sau cu lână de oțel fină. Pentru a obține o suprafață frumoasă sunt necesare chiar și 30 straturi sau mai mult. Pentru luciu oglindă se folosește pentru ultimile straturi lac mai diluat și nu se mai face șlefuirea între straturi.
Aplicarea shellac-ului nu este un lucru simplu și e bine să apelați la firme specializate dacă proiectul implică vechi piese de mobilier care trebuie să iasă perfect. Exact ca în articolul despre recuperação de mobiliário com 100 anos.
Óptima descrição!
Leio-o sempre com grande prazer e interesse.
Obrigado pelos vossos artigos.
Penso que há um erro no artigo sobre a concentração de goma-laca/álcool.
Se fosse como no artigo 35 - 36 gr/l de álcool, isso significaria uma concentração de goma-laca de 3,5 %. Demasiado pouco?!
O correto é 350gr/litro de álcool.
Tem razão, falta um zero.
Vou fazer a alteração. Muito obrigado.
Tudo de bom!
Obrigado pelo artigo,
Tenho uma pergunta: herdei uns móveis dos anos 20, curvos e folheados a raiz de nogueira e pelo que me lembro disseram-me que seriam lacados a serlac, qual seria a solução para lhe dar mais brilho, pois depois de 2 refúgios durante a guerra, o tempo e as intempéries deixaram as suas marcas. Inicialmente queria vendê-lo mas não encontrando compradores e vendo os preços (na minha opinião ridículos - comparados com os móveis actuais feitos de madeira cortada) decidi tentar integrá-lo no espaço. Agradeço desde já os vossos conselhos,
Com os melhores cumprimentos, Sorin Crasi
Olá!
E agradecemos-lhe por nos seguir!
Naquela altura - anos 20 - o óleo e a goma-laca eram praticamente as únicas possibilidades. Acho que sei do que está a falar, já vi um desses móveis de nogueira com portas curvas de armários e cómodas. O meu conselho é limpar o móvel e depois encerá-lo e polir. É o método mais simples e mais prático. Limpe-o com um pano macio (de algodão) que não risque, água e detergente ou sabão para a loiça. Mergulhe o pano em água, torça-o bem e limpe bem o móvel. Depois, volte a passar um pano seco e ainda macio. Repetir a operação se necessário. A sujidade acumula-se com o tempo e é fixada com produtos de limpeza modernos (!) que contêm ceras sintéticas. No final, deixe secar bem a cera antes de aplicar a cera.
Utilizar cera para móveis comercial. Aplique uma camada muito fina em toda a superfície e depois limpe com um pano seco e macio. Abaixo tem um link onde pode encontrar outras soluções para renovar o acabamento.
Tudo de bom!
https://revistadinlemn.ro/2017/12/04/sfaturi-pentru-improspatarea-finisajului-mobilierului-si-al-pardoselilor-din-lemn/
Também pode saber mais sobre os seus temas favoritos em versão impressa. Ainda pode subscrever a receção das revistas publicadas em 2019 clicando na ligação abaixo.
Obrigado!
https://revistadinlemn.ro/product/abonament-2019/
Olá! Achei muito útil a vossa orientação sobre a aplicação do selac. Eu sabia um pouco sobre o assunto, mas não sobre todo o processo. Sou afinador e técnico de pianos e estou atualmente a trabalhar no acabamento de um piano com selac. Limpei o acabamento antigo com um removedor de tinta e depois com lixas de grão 240, 400, 800 e 1000. O folheado que está neste piano tem muitos poros, antes de o banhar esfreguei-o com pó abrasivo muito fino e álcool, o que deu bons resultados a tapar os poros. Iniciei o acabamento com selac, momentaneamente na tampa superior grande, após 60 demãos obtive um brilho soberbo, espelhado. Mas tenho duas dúvidas:
1) Existe uma forma mais simples de preencher os poros da madeira sem estragar o "design"? Porque em 1 m2 tive de esfregar durante 2 horas com pó abrasivo para cobrir tudo.
2) No final, gostaria de aplicar uma camada de cera protetora para o acabamento selac. Que tipo de cera recomendaria para que o brilho não se altere e fique exatamente como está agora? Vi que existe uma cera microcristalina à venda no mercado, o que é que me sugere?
Agradecemos desde já a vossa atenção. Com os melhores cumprimentos.
Olá!
Ainda bem que pude ajudar.
1. Existem enchimentos de poros. Pode obtê-los nos vendedores de produtos especiais para polir madeira.
2. A cera microcristalina provém da refinação do petróleo. É neutra, estável ao longo do tempo, não altera a cor do suporte e é resistente aos raios UV. Trata-se da Renaissence Wax, a cera utilizada pelos restauradores. Pode ser utilizada para proteger o acabamento, mas, para não perder o brilho, deve ser muito bem polida.
Tudo de bom!
https://revistadinlemn.ro/2017/03/29/renaissance-wax-ceara-restauratorilor-dar-nu-numai/
Muito obrigado pelo vosso conselho. Entretanto, encontrei um primário incolor para preencher os poros da madeira. Ainda não tive oportunidade de o testar em mais nada, não tenho a certeza se o álcool do shelac não reage com ele de alguma forma.
Informação muito útil. Gosto do tratamento objetivo que a revista Wood Magazine dá ao assunto, analisando os prós e os contras de um determinado processo. Parabéns!
Obrigado!