Un finisaj alb spalat sau whitewash, cum deja se spune și la noi, folosește albul nu pentru a acoperi lemnul ci pentru a-l pune și mai mult în valoare. În ultima vreme pare să existe o pasiune pentru acest finisaj, fiind ales atât pentru mobilier cât și pentru parchet sau placări cu lemn. Probabil că din dorința de a avea un interior luminos fără a ascunde lemnul mulți preferă acest gen de finisaj. Finisajul poate fi folosit și pentru a transforma piese vechi de mobilier, dându-le o nouă viață. Arată foarte bine pe lemn recuperat, iar contrastul dintre culoarea închisă căpătată în timp și albul proaspăt este foarte apreciat.
Características de um acabamento caiado
Termenul de finisaj alb spalat este folosit pentru mai multe tipuri de finisaje. Toate au în comun faptul că albul nu acoperă în totalitate lemnul. Finisaj alb spălat este considerat și cel prin care întreg mobilierul este acoperit cu un strat semitransparent alb, dar și cel în care o design natural da madeira este marcat de un baiț sau o patină albă. Dacă doriți ca mobila sau pardoseala comandată să fie alb spălat cel mai bine este să exemplificați printr-o fotografie. Altfel puteți avea surprize pentru că diferența dintre tehnici face ca aspectul final să fie foarte diferit.
La parchet cel mai des se alege marcarea porilor și al desenului natural al lemnului. Elementele lungi de lemn de carvalho, frasina sau alte esențe cu pori mari se înțeleg foarte bine cu acest finisaj. Aspectul este plăcut și luminos. Atât de bine a prins acet tip de finisaj încât este folosit și ca imprimare (desen) pentru parchetul laminat.
Pentru mobilier efectul spălat este folosit de multe ori la limită cu efectos em dificuldades. Uneori sunt chiar confundate neexistând o delimitare foarte clară ci mai mult de percepție. Un distressed făcut uniform pe toată suprafața mobilei poate să semene foarte bine cu o finisare whitewash.
Cel mai bine efectul este pus în evidență de tăierile flader ale lemnului, cele în care inelele anuale crează acel desen tip catedrală, cum mai este cunoscut. La lemnul fără pori, cum este cel de resinoso, absorția diferită în zonele de lemn târziu și lemn timpuriu din inelul anual dau diferența dintre lemnul ascuns sub vopsea (lemnul timpuriu, care absoarbe mai mult) și cel vizibil (lemnul târziu). Efectul este vizibil imediat după colorare, dar arată mai bine dacă se face și o ușoară șlefuire.
Materiais utilizados
Cel mai bine se comportă patins sau vopselele. Baițurile, în general, colorează lemnul, fără a reuși contrastul între lemnul acoperit și cel „curat”. Se poate încerca cu baițuri uniformizante urmate de șlefuire, dar este mai bine să se folosească o vopsea.
Principala problemă a efectului este produsul transparent cu care se face acoperirea finală. Sunt puține materiale care reușesc să păstreze acel alb curat la final. Bună parte dintre ele dau o tentă galbenă sau crem, mai mult sau mai puțin pronunțată, ceea ce displace celor care-și doresc acel alb strălucitor, curat.
Cei ce preferă cerurile și uleiurile trebuie să știe că trebuie să le caute pe acelea care nu schimbă culoarea, pentru ca, în general, aceste produse îngălbenesc. Óleo de in din conținut (prezent chiar și în compoziția cerurilor) îngălbenește în timp și schimbă aspectul finisajului. Există însă și ceruri care păstrează culoarea naturală a lemnului sau a finisajului. În ceea ce privește uleiurile, se găsesc chiar uleiuri albe semitransparente care protejează, creând în același timp și efectul alb spălat.
Lacurile care păstrează cel mai bine efectul sunt cele acrilice pe bază de solvent sau unele dintre cele pe bază de apă. Recomandarea este ca gradul de luciu al acestor lacuri să fie scăzut, finisajul nefiind dintre cele care dau bine când sunt lucioase. Este un finisaj care intră în categoria rústica iar rusticul, așa cum am mai spus, nu are nimic comun cu luciul agresiv.
Tehnici și sugestii pentru obținerea efectului whitewash
Sunt diverse moduri de a obține efectul whitewash, rezultatul final fiind diferit. Dintre acestea 3 sunt cele mai folosite. Să le luăm pe rând.
1. Colorarea cu o vopsea semitransparentă
Nu este printre preferatele mele pentru că nu-mi place rezultatul final. Este însă un efect preferat de alții pentru că este simplu de realizat. Practic, este folosită o vopsea care nu acoperă total lemnul. Nu trebuie șlefuire sau alt artificiu pentru a obține acest efect.
Recomandarea este ca înainte de aplicarea vopselei să se dea 1-2 straturi de grund transparent. Astfel se poate face șlefuirea între straturi pentru a obține suprafețe fine cu tușeu plăcut. La final se aplică un strat de vopsea semitransparentă albă. Pentru a obține gradul de transparență dorit folosiți o vopsea normală albă pe care o diluați 1:2, 1:1 sau 2:1 cu diluant (sau apă, dacă este hidrodiluabilă). Nu este bine să mergeți prea mult cu diluția pentru ca veți obține o vopsea foarte fluidă, greu de aplicat. Dacă doriți o transparență sporită folosiți vopsele semitransparente sau baiț uniformizant peste care aplicați un lac transparent.
O diluție prea mică poate duce la acoperirea totală a lemnului și veți avea nevoie de șlefuire. În acest caz efectul va fi diferit și ne vom ocupa de el imediat. Dar nu veți mai obține acel strat uniform semitransparent ca un văl alb care acoperă lemnul.
2. Utilização de patins brancos
Este metoda recomandată pentru marcarea porilor și a desenului natural al lemnului. Este bine ca patina să fie aplicată peste un strat de grund. Astfel puteți șlefui pentru a obține o suprafață plăcută la atingere și puteți controla și cantitatea de patină depusă.
Patina se aplică pe grundul uscat și șlefuit cu pensula, trafaletul sau cu pistolul de pulverizare. După uscare este șlefuită. Patina va rămâne în pori și în zonele de lemn unde absorbția este mai mare. Efectul este foarte interesant și se pot obține suprafețe patinate discret (în pori si pe conturul fladerelor) sau să existe o proporție destul de echilibrată între zonele acoperite și cele curate.
Efectul obținut trebuie protejat cu un strat de ceară sau lac transparent.
3. Vopsirea urmată de șlefuire
Este metoda care se aseamănă foarte mult cu distressed. Diferența este că la angustiado se încearcă obținerea efectului de trecere a timpului, de strat de vopsea distrus datorită folosirii, pe când la whitewash este o acoperire parțială a lemnului, ca și când varul aplicat pe o suprafață de lemn a fost luat de ploi.
Cel mai bine se obține folosind vopsea albă. Pentru a nu munci foarte mult la îndepărtarea ei puteți face o diluție puțin mai mare ca la o aplicare normală. Aplicarea poate fi făcută cu pensula, trafaletul sau pistolul. După uscare se șlefuiește lemnul în lungul fibrei îndepărtând mai multă sau mai puțină vopsea, în funcție de efectul dorit. La final suprafața se protejează cu ceară sau lac.
Metoda poate fi folosită și dacă se dorește schimbarea aspectul unei mobile vechi. Condiția este ca mobilierul sa fie în culoarea naturală a lemnului. Numai așa obține efectul whitewash. Pe o mobilă vopsită sau cu lemnul băițuit în culori închise se va obține efectul distressed.
Conclusões
Whitewash sau finisajul alb spălat luminează încăperile și pune în evidență desenul natural al lemnului. În funcție de metoda folosită se obțin rezultate diferite. Efectul trebuie realizat pe lemn în culoarea naturală, nu băițuit. Protejarea efectului se face cu lacuri sau ceruri care nu îngălbenesc pentru a nu schimba culoarea în crem sau gălbui. Nu se folosesc lacuri lucioase deoarece efectul intră în categoria celor rustice, iar luciul nu se „împacă” deloc bine cu rusticul.
Sper ca recomandările făcute să vă fie de ajutor atunci când veți hotărî că un finisaj whitewash s-ar potrivi foarte bine locuinței voastre.
Acabei de fazer uma prateleira para garrafas de vinho para alguém que a queria em branco rústico (normalmente utilizo o louro em tom de pau-rosa).
Utilizei tinta branca mate da Kober e depois apliquei-lhe uma camada de verniz.
O resultado superou as minhas expectativas... Até vou decorar um dos quartos da casa que comprei no campo exatamente assim.
Obrigado pelas dicas do artigo.
Fico feliz por poder ajudar.
Boa sorte com os móveis da vossa casa de campo! 🙂
Bunaziua!
Ao procurar informações sobre o retoque de um pavimento de madeira maciça, encontrei estes excelentes artigos, nos quais me inspirei. A cor da madeira é clara (faia, penso eu) e gostaria de a branquear. Acham que ficaria bem? Procurei essa tinta de pátina branca, mas não a encontrei. Podem recomendar um sítio onde eu possa encontrar as vossas recomendações sobre os passos a seguir?
Muito obrigado! Fazem um trabalho maravilhoso! 🙂
Olá.
Obrigado pelo vosso apreço.
O acabamento também funciona muito bem em madeira de cor clara. A madeira tem uma cor amarelada e este acabamento branqueia-a. Ainda no outro dia fiz um acabamento deste género com óleo incolor, no qual coloquei pigmet branco 20%. Depois de secar, apliquei uma camada de óleo incolor para proteção. Se quiser um acabamento deste género, pode utilizar óleo para pavimentos e pigmento branco de titânio. Pode encontrá-los clicando no link abaixo.
Se não quiser usar óleo, pode tentar uma tinta de chão branca forte, que dilui mais e aplica uma camada de tinta de chão à base de óleo. Depois de secar, aplica uma camada de verniz de chão incolor (à base de água, porque amarelece menos). Obterá uma cor branca cremosa devido ao verniz por cima. Outro método seria aplicar uma primeira camada de verniz para pavimentos 25-30% diluído e, depois de secar e lixar, aplicar uma camada de tinta branca semi-transparente ou tinta branca diluída. A tinta deve ser resistente a riscos, adequada para parquet.
Pode encontrar patins em lojas de madeiras ou que tenham tintas para pintar. Mas é mais complicado utilizar numa superfície grande como o parquet. Após a aplicação, a pátina teria de ser lixada e é difícil obter uma superfície uniforme.
Tudo de bom!
https://iscusit.revistadinlemn.ro/ulei-interior/22-ulei-rezistent-pentru-podele-kreidezeit.html
https://iscusit.revistadinlemn.ro/acasa/96-710-pigment-pentru-ulei-ceara-tencuiala-kreidezeit-175-g.html#/51-culoare-galben_ocru
Olá, gostaria de comprar uns soalhos de madeira (resinosa) para revestir uma parede e pintá-los de branco como neste artigo. Quais são os passos exactos e tem alguma recomendação de alguma tinta?
Obrigado
Boa noite!
Estou a pensar em duas opções!
1. Cera branca. Como se trata de um revestimento de madeira e não necessita de uma resistência mecânica muito boa, pode ser utilizada. Antes da aplicação, lixar muito bem a superfície para a tornar lisa e agradável de lixar. A lixa deve ser no mínimo 180, mas 220 ou 240 é melhor. Aplicar uma camada de cera com um pano de algodão, deixar atuar durante 30-40 minutos e, em seguida, limpar o excesso com um pano limpo ao longo da fibra. Deixar secar durante a noite. Repetir a operação se necessário. Por fim, polir até obter um brilho sedoso. Também pode experimentar o óleo branco (sem polir no final).
2. Tinta branca à base de água. Antes da tinta branca, aplicar uma camada de primário incolor. Utilizar sempre um produto à base de água e tentar utilizar a mesma marca para evitar incompatibilidades. Aplicar o primário, deixar secar e depois lixar com uma esponja abrasiva fina ou com uma lixa de grão 280 ou 320. Limpe o pó e aplique tinta branca numa camada muito fina, numa camada normal ou numa mistura 1:1 de tinta branca e primário incolor. A escolha deste último depende do grau de revestimento que se pretende dar à fibra de madeira. É preferível não diluir a tinta com água, uma vez que esta perde as suas propriedades e levanta a fibra da madeira.
Boa sorte!
Para diluir uma tinta à base de água, que outra coisa podemos utilizar para além de água?
Desculpe, vi acima que pode utilizar um primário incolor para diluir a tinta.
Olá! Muito útil o vosso artigo! Estou a pensar em aplicar a técnica da caiação num teto de madeira de abeto (tábua de madeira com 20 mm de espessura e 140 mm de largura com porca de fixação sobre as vigas, clássico). Estou a pensar em aplicar um primário para madeira à base de água, depois lixar, seguido de uma camada de tinta branca que depois será patinada (limpa, senão não percebo) e depois 1-2 camadas de verniz protetor. Pode dizer-me que materiais de qualidade posso utilizar? Primer transparente à base de madeira que encontrei na OSKAR, depois tinta, estou à procura de uma à base de água que não amarele com o tempo, qualitativa. Para as últimas 1-2 demãos de verniz, procuro um verniz à base de água, qualitativo, que não amarele a tonalidade branca. Sei que a madeira de abeto se torna amarelada-alaranjada com o tempo e quero que a madeira não se torne demasiado visível com o tempo, ao mesmo tempo que o veio da madeira se mantém visível. Por favor, podem recomendar alguns materiais na categoria de tintas e vernizes de qualidade adequados para esta técnica. Muito obrigado pela vossa ajuda!
Boa noite!
Se tiver o primário OSKAR, utilize a sua tinta. Os vernizes à base de água amarelam menos do que a maioria dos vernizes à base de solvente. Outro verniz recomendado neste caso é o verniz acrílico com solvente. É muito resistente ao amarelecimento, mas com um teto já instalado é melhor utilizar um produto à base de água.
Penso que, como o teto é muito difícil de acabar, seria melhor simplificar as coisas. Au al aplicar diretamente um primário ou uma tinta branca, diluída 25-30% com primário incolor, lixaria ligeiramente para dar efeito, depois aplicaria o verniz incolor. É o teto, 2 demãos são suficientes.
Note-se que a cor se torna menos intensa após a secagem. Aliviar um pouco com o verniz. Não diluir demasiado a tinta branca.
Tudo de bom!
Muito obrigado pela vossa resposta! Vou seguir os seus conselhos para finalizar o projeto. Tenha um bom dia!