Nu este suficientă folosirea unor produse de calitate pentru a obține suprafețe din lemn netede, care să nu zgârie la atingere. Modul în care se face pregătirea lemnului, cum se aplică și se șlefuiește grundul sau lacul, cât și cum se face diluția, praful din spațiul unde se aplică lacul sunt factori de care depinde calitatea peliculei. Se pot folosi lacuri de calitate medie, dar făcând corect șlefuirea lemnului și a grundului și aplicând produsele de finisare cu un trafalet, o pensulă sau un pistol potrivit, se pot obține suprafețe de foarte bună calitate. Lacurile și grundurile, oricât ar fi de bune, nu pot face minuni.
De curând, mă întreba cineva, descriind tot procesul de refacere a unui parchet vechi din stejar masiv, de ce a rezultat o suprafață neplăcută la atingere, care zgâria. Răspunsul poate fi util și altora, așa că iată câteva sfaturi care vă pot ajuta să obțineți suprafețe netede, cu tușeu plăcut.
1. Șlefuiți corect lemnul înainte de aplicarea baițului sau grundului/lacului
Șlefuirea lemnului este esențial pentru a obține suprafețe de calitate. O spun și o repet de fiecare dată când am ocazia. Nu neglijați aceasta etapă pentru că se va răzbuna mai târziu și va fi mult mai greu să remediați defectele.
Șlefuirea lemnului brut se face în etape. Ideal este să se folosească 3 nivele de șlefuire, dar dacă nu este posibil și lemnul este cât de cât prelucrat, se poate șlefui și folosind o singură granulație. Trebuie însă făcută cu migală și pe îndelete, fără să ratați niciun colț sau profil. Pentru a identifica mai ușor defectele, suprafața poate fi umectată înainte de șlefuire (șlefuire umedă). Poate fi făcută cu solvent sau cu apă. În cazul folosirii apei suprafața trebuie ștearsă doar cu cârpa stoarsă pentru a nu crește umiditatea lemnului.
Folosiți granulații specifice pentru lemn. Nu mergeți spre granulații foarte fine, folosite de obicei pentru lac, pentru că nu veți obține rezultatul scontat. Dimpotrivă, vor apărea alte probleme pe care le găsiți descrise pe larg aqui. Folosiți ca granulație finală 150 pentru lemn dur (carvalho) și 180 pentru lemn mai moale (plop, brad).
Șlefuirea este făcută pentru eliminarea defectelor și pentru a aduce capetele de fibre rezultate în urma debitării la un numitor comun. Astfel absorbția va fi uniformă, nu vor apărea petele iar aderența la suport va fi bună.
2. Șlefuiți întotdeauna după primul strat de grund sau lac aplicat
După primul strat care face peliculă trebuie făcută șlefuire pentru a îndepărta fibra ridicată a lemnului. Baițul nu se șlefuiește după aplicare ci doar după ce a fost acoperit cu un strat de grund/lac. Acest prim strat trebuie să fie absorbit de lemn pentru ca pelicula să aibă aderență. În timpul absorbției capetele de fibră se ridică, sunt „îmbrăcate” cu lac și se usucă așa devenind foarte neplăcute la atingere. Cu cât șlefuirea lemnului a fost mai bine făcută cu atât fibra ridicată este mai mică și mai ușor de îndepărtat prin șlefuire.
Șlefuirea primului strat de grund sau lac se face cu hârtie de șlefuit cu granulație min.240. Șlefuirea cu o hârtie mai grosiera (mai jos de 240) duce la îndepărtarea unei cantități mari de grund sau lac. Se ajunge astfel la pierderi și creșterea costurilor. Un alt neajuns este că rizurile apărute în urma șlefuirii cu hârtie grosieră devin vizibile pe pelicula finală.
Ca și în cazul șlefuirii lemnului, cea a grundului trebuie făcută cu migală și atenție. Este etapa când se elimină fibra de lemn încărcată cu lac. Mai târziu va fi mai greu de îndepărtat pentru că fiecare strat va depune o nouă cantitate pe fibra ridicată și va face din ce în ce mai grea retezarea ei. Va trebui să se folosească hârtie mai grosieră si ajungem la problemele de mai sus. Dacă această etapă este bine făcută și nu apar probleme mai târziu la aplicarea stratului final de lac, veți obține o suprafață de calitate.
3. Diluați grundul și lacul conform indicațiilor. Nu aplicați straturi groase
Nu aplicați straturi groase sperând să terminați mai repede pentru că vor apărea problemele:
- primul strat nu va fi bine absorbit în lemn și vor apărea probleme de aderență (pelicula se va desprinde de lemn la loviri și zgârieri, apărând aspectul de sticlă spartă sau de albire);
- aerul înglobat în peliculă nu ieși mult mai greu. Stratul se va usca la suprafață si va bloca aerul în interior. Pelicula va căpăta „zgrunți” neplăcuți care pot fi îndepărtați doar prin șlefuire;
- un strat gros nu poate fi bine întins și se poate usca cu denivelari. Pentru ca pelicula finală sa aibă aspect plăcut suprafața va trebui șlefuită bine pentru a căpăta din nou un aspect neted;
- la straturile groase obținute dintr-o singură aplicare există riscul să crape în timp. Aceeași grosime trebuie obținută din mai multe straturi subțiri pentru ca pelicula să fie elastică și rezistentă în timp.
Atât produsele DIY cât și cele profesionale au indicații pe etichete sau fișe tehnice privind procentul de diluție. Nu considerați că faceți economie eliminând diluente. Problemele care pot apărea vă vor face să cheltuiți mult mai mult.
4. Folosiți scule/aparate de aplicare care să înglobeze cât mai puțin aer în peliculă
Aplicarea grundului sau a lacului poate fi făcută cu pensula sau trafaletul, în cazul aplicărilor DIY, sau cu pistolul sau alte tehnologii mai avansate, pentru cele profesionale. În majoritatea cazurilor în peliculă ajunge o cantitate mai mare sau mai mică de aer. Cu cât este mai mult cu atât va fi mai greu să iasă înainte de întărirea peliculei și astfel vor apărea acei zgrunți de care am amintit mai sus.
În cazul aplicărilor DIY vă recomand folosirea trafaleților cu burete dur astfel încât sa iasă o cantitate cât mai mică de aer atunci când sunt presați. Dacă folosiți pensule, cumpărați din cele moi, care se manevrează ușor. Nu luați pensule foarte groase pentru că riscul de a aduce în peliculă mai mult aer crește. Dacă folosiți pistoale simple cu presiune de la compresor, nu creșteți presiunea pentru a avea jet puternic. Veți avea senzația că lucrați mai repede, dar calitatea finală va avea de suferit. Apar gazările și va trebui să șlefuiți iar si iar pentru a obține o suprafață plăcută.
Pentru aplicări profesionale vă recomand folosirea sistemelor Airmix ou Airless. Aportul de aer este foarte mic și aspectul peliculei este cu mult mai bun comparativ cu o aplicare convențională.
5. Lucrați în spații cât mai curate, cu praf cât mai puțin
Praful este dușmanul lacului. După aplicarea lacului, durează ceva timp până ce pelicula se usucă la suprafață. Acest timp este denumit chiar uscare la praf. În această perioadă praful din atmosferă căzut pe peliculă este înglobat și apare aspectul neplăcut și efectul de zgâriere la atingere. Mai ales atunci când în apropiere se fac prelucrări mecanice iar praful din atmosferă este praf de lemn, mult mai grosier decât cel aflat obișnuit în aer.
Lucrați în spații separate de cele în care se fac prelucrările mecanice sau după ce în zonă s-a făcut curățenie și s-a îndepărtat praful și rumegușul. La final udați pe jos – praful va fi atras de suprafața udă.
Dacă la final, după ultimul strat, mai există încă particule de praf prinse la suprafața peliculei, le puteți îndepărta prin lustruire (polișare). Lustruirea trebuie făcută pe întreaga suprafață pentru că poate schimba gradul de luciu (zona polișată poate deveni mai lucioasă).
Sper să va fie de folos informațiile de mai sus. Dacă le considerați utile și altora, puteți distribui. Iar dacă aveți întrebări, completări sau nelămuriri, lasați-le mai jos, în spațiul dedicat.
obrigado pelo conselho, realmente muito bom
Uma rapariga muito fixe esta rapariga, bravo!
apesar de a superfície ser ALBA, quando aplico Palux, o carvalho continua a ficar avermelhado
como é que faço para que fique amarelo? quem responder a esta pergunta ganha um presente
Olá!
Dá-nos muito pouca informação.
Se a superfície branca significa branca lixada, então o tentáculo avermelhado pode dever-se ao verniz ou aos taninos do carvalho. Se for do verniz, é preciso mudá-lo. Percebe-se que o verniz é o culpado se o efeito for o mesmo, independentemente da superfície em que o aplicar.
Se o breu for proveniente dos taninos da madeira, deve aplicar uma primeira camada de selante transparente para os selar. Os isoladores estão disponíveis em empresas que vendem vernizes e tintas para madeira.
Se a superfície estiver banhada em branco, mas esse branco for um branco amarelado ou um tom de bege, é possível que o diluente de verniz esteja a "puxar" o vermelho da mistura de corantes que formou a cor de base. Ou então aplicam-se as variantes acima referidas.
Para uma resposta mais precisa, precisaria de outras informações: como está a superfície (húmida ou não), o que utilizou para lixar, que tipo de verniz utilizou (se é o clássico Palux - verniz carbamídico para parquet - ou outro tipo de verniz para parquet), que diluente utilizou.
Tudo de bom!
Olá,
Hoje procurei esse "isolante" em várias lojas de tintas e a maior parte delas parece ter ouvido falar dele primeiro. Apenas uma em cerca de dez vende Cetol C711 da AkzoNobel, mas não sei se é bom.
https://www.sikkens-wood-coatings.com/products/product-details/product/show/cetolr-sf-711/
Depois encontrei este selador de nós de madeira da Colorex Suécia
https://colorex.se/en/product/kvistlack-2/
É parquet de carvalho que tem muito bom aspeto, mas estava riscado e para o reparar foi raspado com lixa 60-80-120 e depois aplicado com as versões de verniz que existem no mercado romeno, incluindo Palux classic, Oskar, Spor 3 em 1, etc., todos têm o mesmo efeito: o pavimento fica com um aspeto de UD depois de lhe colocar verniz. O diluente é o da Dedeman: componente 2 para Palux.
Estou a pensar comprar 1 litro de Bon Mega se for melhor do que Palux
Já experimentei massa de pinos, massa transparente e outros, sem sucesso. Não consigo manter a cor natural da madeira. Encomendei o verniz Kvistlackde à Colorex e espero que ajude.
Se nem isso resultar, eu contrato-o
Ms 🙂 Ms 🙂
Olá!
O Cetol não é o que precisa. É um alquídico para exteriores.
É necessário um selador de poliuretano ou à base de água para uso interior. Pode encontrar estes produtos nos distribuidores de vernizes e tintas profissionais para madeira: ICA-Lomilux, Sirca, Sayerlack, Renner, Milesi, etc.
Por outro lado, qualquer verniz fará com que a madeira pareça molhada, mais ou menos amarela. O mais próximo que se pode chegar do aspeto natural é com vernizes acrílicos à base de solventes (também chamados vernizes de aspeto natural). Os vernizes à base de água também dão um aspeto bastante natural. Existem vernizes de pavimento à base de água com uma resistência ao tráfego muito boa. Estes produtos também podem ser encontrados nos distribuidores acima referidos.
Boa sorte!