Marius Frătoaica și Constantin Drăghici: Care este secretul succesului? Pur și simplu să faci lucrurile mai bine decât le fac alții, calitatea este criteriul de bază în orice! Noi nu aveam deloc experiență în acest domeniu și am descoperit lucruri și provocări noi. Programul de finanțare Start-Up Nation ne-a oferit un avantaj pentru că nu am plecat de la zero. (INTERVIU)
Marius Frătoaica și Constantin Drăghici, prieteni din copilărie care împărtășesc aceeași pasiune pentru rustic îmbinat cu modern, și-au deschis propriul atelier de mobilă prin Start-Up Nation și lucrează piese de mobilier din lemn masiv cu rășină epoxidică. Calitatea este criteriul de bază în tot ceea ce fac, inclusiv atunci când vine vorba de utilajele cu care lucrează zilnic:
Marius Frătoaica: Cu siguranță am fi găsit utilaje mai ieftine, dar nu cu aceleași caracteristici tehnice și cu același renume al calității! 95% din echipamentele pe care le avem în atelier sunt de la Felder Gruppe România. Am avut un parteneriat foarte bun pe parcursul derulării proiectului Start-Up Nation, avem și în continuare o colaborare foarte bună cu Felder Gruppe România.
Puncte cheie
- Producție: mobilă din lemn, la comandă
-
Utilaje achiziționate prin Start-Up Nation:
-
Mașină combinată cu 2 operații pentru tăiere și frezare/cepuire Hammer B3 winner
-
Mașină combinată cu 2 operații pentru îndreptare și rindeluire la grosime Hammer A3 41
-
Fierăstrău panglică Felder FB 710
-
Sistem profesional mobil de exhaustare Felder AF 22 Mobile
-
Compresor mobil cu piston Schneider UniMaster UNM 660-10-90 D
-
-
Criterii pentru alegerea furnizorului de utilaje: caracteristicile tehnice, calitatea și renumele utilajelor, oferta avantajoasă în cadrul proiectului, informațiile, consultanța și asistența tehnică dedicată și colaborarea pe termen lung cu un partener de încredere
-
Secretul succesului: pur și simplu să faci lucrurile mai bine decât le fac alții
- Sfaturi și recomandări pentru viitorii antreprenori:
-
să ia totul pas cu pas, să nu aibă așteptări mari imediate
-
să facă lucrurile cu pasiune și să creadă în afacerea lor 100%
-
să aibă și capital propriu pe care să-l investească. Pe lângă finanțarea obținută, vor avea nevoie de fonduri de susținere!
-
un plus de experiență în domeniu nu strică, ba chiar ar fi de dorit.
-
INTERVIU Felder Gruppe România: Marius Frătoaica și Constantin Drăghici, Rustic Ideea – București
Cum au fost primii pași în industrie?
Constantin Drăghici: Primii pași au fost o aventură. Noi nu aveam deloc experiență în acest domeniu și am descoperit lucruri și provocări noi. E destul de greu să intri pe o piață pe care nu o cunoști și care nu te cunoaște nici ea pe tine. A fost greu, dar frumos. Acum încercăm să ne facem cât mai cunoscuți pe piață.
Marius Frătoaica: Programul de finanțare Start-Up Nation ne-a oferit un avantaj, nu am plecat de la zero. A fost greu și așa, dar dacă ar fi trebuit să plecăm chiar de la zero și fără experiență, cred că ar fi fost mult mai dificil.
Pe ce criterii v-ați ales consultantul de proiect și furnizorii în cadrul proiectului Start-Up Nation?
Marius Frătoaica: Consultantul de proiect l-am ales pe criteriul prieteniei, era o cunoștință de-a noastră care mai făcuse un proiect și am avut încredere. Furnizorii i-am ales pe criteriul calității, în primul rând. În privința utilajelor, știam că cele de la Felder Gruppe sunt cele mai bune. 95% din echipamentele pe care le avem în atelier sunt de la Felder Gruppe România.
Constantin Drăghici: În cadrul proiectului Start-Up Nation am cerut mai multe oferte, însă cea mai avantajoasă a fost cea de la Felder Gruppe România. Am apreciat că ni s-au oferit foarte multe informații și am primit consultanță. În plus, având toate utilajele de la Felder Gruppe, este și mai ușor pentru noi să lucrăm cu un singur partener. Am avut un parteneriat foarte bun pe parcursul derulării proiectului Start-Up Nation, avem și în continuare o colaborare foarte bună.
Ce produceți mai exact?
Constantin Drăghici: În principiu, realizăm piese de mobilier din lemn masiv, mese, birouri, noptiere. Ne-am axat pe realizarea blaturilor pentru mese, blaturi pentru mobilă de baie și bucătărie și fațete de mobilier. Lucrăm la comandă și produsele noastre sunt piese unicat, mici obiecte de artă în care punem suflet. Nu vom face niciodată două piese identice pentru că nu o să găsim niciodată două bucăți de lemn identice. Nu este simplu deloc, doar cine cunoaște domeniul știe de câtă muncă și migală este nevoie.
Cu ce probleme v-ați confruntat pe parcursul derulării programului Start-Up Nation?
Constantin Drăghici: Ca în orice lucru nou făcut, problemele sunt inevitabile. Fiind și pentru noi o noutate, nu am reușit să ne sincronizăm cu toate condițiile și termenii impuși în proiect. De exemplu, nu am putut să facem angajările la timp și am pierdut o parte din banii aprobați pentru salarizare. E greu să găsești oameni pentru că forța de muncă în domeniul prelucrării lemnului este o problemă generală. Din punctul nostru de vedere, termenul de 1 an de zile pentru implementarea proiectului este prea scurt, durează mult până îți pui la punct toată infrastructura, până găsești spațiul de închiriat, până găsești oameni, până vin toate utilajele. Într-un an abia am reușit să ne punem la punct atelierul, și să montăm utilajele. Sunt multe aspecte pe care trebuie să le sincronizezi și dacă nu ai experiență, este foarte dificil.
Dacă aveți în plan să demarați o afacere prin Start-Up Nation, aflați cu ce alte probleme s-au confruntat Marius Frătoaica și Constantin Drăghici pe parcursul derulării programului de finanțare, dar și care sunt recomandările și sfaturile lor pentru viitorii antreprenori în industria mobilei, citind interviul integral aici.
Interviul acordat de Marius Frătoaica și Constantin Drăghici face parte din campania de povești Felder pe care le puteți citi aici.
Bună ziua,
Felicitari pentru articolele frumoase, interesante și utile despre Start-up Nation, despre cei care reușesc cu acest program.
Visul de a avea o afacere proprie, visul de a avea un atelier de tâmplarie sunt realizabile cu ajutorul vostru și al partenerilor voștrii.
Totuși de la a avea o afacere pâna la a avea o afacere de succes, drumul este încă lung. Acest lucru se întâmplă pentru că de multe ori oamenii nu au cunoștințele necesare despre cum se vinde un produs, cum se face prețul corect al produsului, care este cererea și oferta pentru acel segment de piața pe care ei vor să patrundă. Este adevarat că, teoretic, toate aceste informații există sau ar trebui să existe în proiectul de Start-up Nation, dar, teoria este una și practica alta.
În practica, te poti trezi că tocmai ai un atelier foarte bine dotat cu utilaje și scule de foarte bună calitate de la producători renumiți sau de la alți producători, mai puțin cunoscuți, dar produsele tale nu se vând.
Așa cum spunea și Marius Frătoaica de la Rustic Ideea Bucuresti. Citez ” O altă problemă cu care ne confruntăm în momentul de față este cea a vânzărilor. Deși eu am experiență în domeniul vânzărilor, am lucrat mulți ani în vânzări în alte domenii, mi se pare foarte greu de vândut ceea ce facem noi acum. Produsele noastre nu se adresează oricărei case, oricărei familii, ci mai degrabă unei nișe de clienți destul de selectivi.”
Am avut și eu această experiența în trecut, și, dacă îmi permiteți, aș vrea să vă împărtășesc concluziile mele, poate vor fi de folos celor care visează să lucreze cu lemnul și să facă din asta o afacere. Pentru ca una este să lucrezi în vânzări și să vinzi produsele cuiva, produse pentru care exista deja o piață și alta este să creezi o piață pentru prodesele tale.
În primul rând trebuie să știi raspunsul la cel puțin următoarele întrebări:
– Cui mă adresez cu produsele mele?
o Cărei categorii de vârstă? – tineri, bătrâni, copii
o Unde locuiesc acele persoane? – la sat, la oraș, la bloc, la casă?
o Care sunt veniturile persoanelor cărora doresc să le vând produsele mele? – bani foarte puțini, puțini, mulți, foarte mulți
o De unde cumpără de obicei persoanele cărora doresc să le vând produsele mele? – din magazine, de pe internet, din țară, din strainătate
– Unde gasesc lucratori pentru afacerea mea?
o Care este piața forței de muncă pe domeniul tâmplarie?
Și lista întrebărilor poate continua. Aceste întrebări ar trebui să fie primele pe listă, și să ții cont de ele la elaborarea planului de afaceri, dacă vrei să reușești în acest domeniu.
De aceea, vă propun elaborarea unor articole care să-i ajute pe cei interesati de accesarea fondurilor pentru deschiderea unui atelier de tâmplarie (Start-up Nation sau altele), pe urmatoarele teme:
Importanta imaginatiei în acest domeniu. – Vin cu ceva nou în acest domeniu? Am imaginatie sau copiez ce face concurența și ies cu produsul pe piață.
Stabilirea prețului corect. – Cum calculez prețul corect pentru produsele mele? Mă uit la concurență? Din ce se compune acest preț?
Modalități de intrare pe piață și de creare a pieței proprii. – Unde vând produsele? Am nevoie de promovare, reclamă?
Sper că cele de mai sus să fie de folos celor pasionați de lucrul cu lemnul și doresc să-și facă propria afacere.
Cu desebită considerație,
Enciulescu Alexandru
Cred că ne-ați citit gândurile. 🙂 Revista din septembrie 2019 va avea tema Business-Antreprenoriat. Ne propunem să dezbatem în ea și temele de mai sus. Foarte bun comentariul dvs.
[…] Rustic Ideea, o afacere de succes prin Start-Up Nation, născută din pasiunea pentru rustic îmbina… […]