Antreprenoriat Business Cum Să...

Prelucrezi lemn? Uite ce pățești fără Autorizația de mediu!

Autorizația de mediu în prelucrarea lemnului – ce trebuie să știi

Dacă lucrezi în domeniul prelucrării lemnului, în România și comercializezi produsele sub umbrela unei entități juridice (SA, SRL, PFA, ASF, SNC etc.), ai nevoie de Autorizație de mediu. Doar prelucrarea lemnului ca hobby sau pentru uz propriu nu necesită autorizare.
Pentru informații actuale și corecte, am discutat cu Daniel Szekely, cunoscut ca ucenicul Dani în rândul pasionaților de lemn, persoană aflată în legătură directă cu acest domeniu.

Ce activități necesită Autorizația de mediu

Conform Ordinului 1798/2007, următoarele activități de prelucrarea lemnului necesită autorizare:

2010 – Tăierea și rindeluirea lemnului (Rev3 1611 și 1612)
2020 – Fabricarea de produse stratificate din lemn: placaj, panel, furnir, plăci din așchii din lemn, plăci fibrolemnoase, etc. (Rev3 1621, 1622, 1625 și 1627)
2030 – Fabricarea de elemente de dulgherie și tâmplărie pentru construcții (Rev3 1623)
2040 – Fabricarea ambalajelor din lemn (Rev3 1624)
2052 – Fabricarea articolelor din plută, paie și împletituri (Rev3 1628)
3612 – Producția mobilierului pentru birouri și magazine (Rev3 3100)
3613 – Producția mobilierului pentru bucătării (Rev3 3100)
3614 – Producția altor tipuri de mobilier (Rev3 3100)
3615 – Producția de saltele și somiere (Rev3 3100)

Autorizația stabilește măsurile ce trebuie respectate pentru limitarea impactului activității asupra mediului și modul de acțiune în caz de poluare.

Actele necesare pentru obținerea Autorizației de mediu

Pentru obținerea Autorizației, titularul activității trebuie să depună la APM din orașul/județul unde este înregistrată firma o serie de documente, printre care:

1. Cerere pentru eliberarea autorizației;
2. Fișă de prezentare și declarație conform Anexei 2 din Ord.1798/2007 privind procedura de emitere a autorizație de mediu;
3. Anunț în ziar. Aveți aici model. După ce se dă anunțul la ziar, se cumpără ziarul si se anexează la dosar pagina în care este publicat anunțul;
4. Plan de situație, plan de încadrare în zonă a obiectivului;
5. Coordonate stereo 70 ale amplasamentului;
6. Autorizația de mediu veche – dacă activitatea a mai deținut autorizație de mediu – sau acordul de mediu;
7. Certificat constatator cu codurile CAEN pentru punctul de lucru;
8. Certificat de înregistrare fiscală;
9. Act asupra spațiului(act de proprietate, contract închiriere, etc);
10. Contracte utilități: apa-canal, gaz, energie electrica;
11. Contract de salubritate pe punctul de lucru și pe firma care solicită autorizația;
12. Contract preluare rumeguș și deșeuri lemnoase;
13. Contract preluare deșeuri periculoase: rumeguș din PAL, ambalaje periculoase;
14. Act de reglementare ape, în cazul în care obiectivul are alimentarea cu apa din sursă proprie și evacuare în bazin vidanjabil sau emisar (apă curgătoare, lac natural);
15. Buletin de analiză la coș privind emisiile de COV (compuși organici volatili), în cazul în care pe amplasament există vopsitorie;
16. Se va achita în contul APM-ului suma de 500 lei și se va depune la dosar ordinul de plată.
Toate actele se vor depune în copie. NU se depun originalele.

Dotările necesare la punctul de lucru pentru a primi Autorizația de mediu

În vederea emiterii Autorizației de mediu, la punctul de lucru pentru care se face autorizarea este necesar să existe următoarele dotări:

– Spațiu special amenajat pentru materii prime;
– Spațiu special amenajat, betonat și închis pentru eventualele materii prime periculoase ( lacuri, vopsele, diluant, etc)
– Spațiu închis și acoperit pentru depozitarea deșeurilor de rumeguș;
– Spațiu amenajat pentru deșeurile de lemn;
– Exhaustoare de praf la instalațiile de prelucrare lemn;
– În cazul în care atelierul are și instalații de vopsire, acestea vor fi amenajate separat ș vor fi prevazute cu filtre de reținere a particulelor și coș de evacuare COV. Nu este permisă vopsirea materialelor cu pensula în spațiu neamenajat.

Autorizația de mediu – Valabilitate, revizuire, raportări

Autorizația de Mediu se eliberează pe termen nelimitat, cu condiția vizării anuale. După obținerea autorizației, documentația pentru Viza anuală se va depune cu 90 zile înainte de data emiterii autorizației de mediu (cu 3 luni înainte de împlinirea unui an).

Modificările de fond impun informarea APM pentru eventuala revizuire a Autorizației.

Titularul are obligația raportării la APM a unor aspecte precum:

– Poluări accidentale;
– Evidența anuală a gestiunii deșeurilor – până la data de 31 martie anul în curs, pentru anul precedent, pe suport electronic şi de hârtie;
– Cantitatea lunară și modul de gestionare a deșeurilor generate (rumeguș, de exemplu) – până în data de 5 a lunii în curs pentru luna precedentă;

Informații suplimentare despre raportări găsiți pe site-ul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului https://raportare.anpm.ro/irj/portal/public

Nerespectarea obligației de autorizare se sancționează cu amenzi foarte mari (30-60 mii lei) și suspendarea/închiderea activității de către Garda de Mediu. Așadar, dacă desfășori activități din domeniul prelucrării lemnului, asigură-te că deții Autorizația de mediu necesară.

Mihaela Radu

Mihaela Radu este inginer chimist dar are o mare pasiune pentru lemn. De mai bine de 20 de ani lucreaza in domeniu, finisarea lemnului fiind ceea ce a definit-o in aceasta perioada. A acumulat experienta lucrand intr-un institut de cercetari, in propria firma, precum si intr-o multinationala. Isi doreste sa impartaseasca continuu din experienta proprie cu cei care au aceeasi pasiune....si nu numai.

Adaugă comentariul

Adaugă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Categorii

Abonează-te la newsletter

Newsletter vineri dimineața
Informații și sfaturi de la experți

ro_RORomână