The fears you don’t face become your walls.
Începând cu acest articol îți voi da câte un citat care să te inspire. Cel de azi sună foarte bine în limba engleză și din punctul meu de vedere, este greu de tradus în limba română. Dar aș încerca o traducere (o adaptare) în felul următor „Fricile pe care nu le înfrunți îți limitează lumea.” Dincolo de această lume nu vei ști ce este, nu vei cunoaște. Este adaptarea mea. Chiar îi provoc pe cei care mă critică pe Facebook că nu folosesc limba română să ofere o traducere mai bună. Eu atât am putut. 🙂 Mesajul este foarte bun pentru oricine, dar mai ales pentru un viitor antreprenor. Trebuie să fii pregătit să-ți înfrunți toate problemele care vor veni. Altfel nu vei reuși.
În articolul precedent ți-am prezentat ideile de afaceri. Nici nu l-am distribuit bine pe Facebook că a și apărut o idee nouă. Chiar dacă semnalată pe un ton care mi s-a părut superior, mi-a atras atenția. Așa că am adăugat și această idee în articolul care prezintă idei de afaceri pentru iubitorii lemnului, pe care îl poți citi în linkul următor.
Textul pe care îl citești acum face parte dintr-o serie de articole care vrea să aducă informațiile despre business și antreprenoriat mai aproape de micii antreprenori din industria lemnului. Dacă vrei să afli mai multe, de unde am pornit, citește și cet article.
Fă-ți propriul plan de afaceri
În primul rând îți spun că nu voi pune accentul pe structura planului de afaceri, nu vreau să te învăț cum să faci un plan de afaceri cu care să accesezi un credit, de exemplu. În cazuri de genul acesta trebuie să apelezi la consultanți, la oameni specializați în structurarea informației astfel încât să fie procesată cum trebuie de către cei care o vor analiza. Intenția mea este să îți ofer câteva repere, majoritatea din proprie experiență, care să te ajute să îți realizezi propriul plan de afaceri.
Au fil des ans, j'ai lu toutes sortes de textes tels que "...tot ce trebuie să știi ca să începi cu dreptul în business și să consolidezi de la început o afacere de succes”. Nu există tot ce trebuie să știi. Nu există rețete de succes. Primul pas în a construi un business este să îți faci propriul plan. Apoi să îl respecți și să îl adaptezi la realitățile și situațiile întâmpinate. Așa mi-aș dori să te gândești la acest plan de afaceri. El va fi în primul rând construit de tine pentru tine. Trebuie să te reprezinte și să fie realist.
În același timp, planul tău de afaceri trebuie să fie ușor de adaptat noilor realități întâlnite. Pentru că, în general, planul de afaceri conține ce dorești tu să se întâmple nu ce se va întâmpla cu adevărat. Asta nu înseamnă că mai bine îl faci superficial pentru că, pe parcurs, oricum va trebui să îl adaptezi. În niciun caz! Trebuie să analizezi părțile forte ale viitoarei tale afaceri, dar (mai ales) și părțile ei slabe.
Gândește-te și cum vei reacționa la posibile scenarii în care cifre, date, situații analizate din planul tău de afaceri se vor schimba. Dacă îți pui întrebările corecte și îți dai răspunsurile sincer ești pe drumul cel bun în a construi un plan de afaceri bun, un excelent instrument care să te ajute când îl vei pune în practică. Cu cât ești mai informat despre provocările care vor veni cu atât vei fi mai pregătit pentru ele.
Planul de afaceri conține ideile, direcțiile și cifrele esențiale pentru tine și echipa ta. Execuția lui, felul cum va fi pus în aplicare sau cum vei gestiona afacerea, sunt la fel de importante, poate mai importante.
Ce trebuie să conțină planul de afaceri
Cele mai importante sunt, după părerea mea, informațiile colectate pentru a îl construi, acuratețea lor. Pornesc de la presupunerea că, dacă ai deja ideea de afacere, știi și ce vei vinde. În acest caz, cele mai importante capitole pe care trebuie să le conțină planul tău de afaceri sunt:
1. Analiza de piață
Trebuie să știi comportamentul celor din piață, tendințele pieței. Îți va fi mai ușor să reușești pe o piață în creștere, de exemplu și mai greu pe una în scădere.
Trebuie să îți cunoști competiția. Să știi prețul cu care se vinde un produs similar cu cel vândut de tine și să știi costurile, resursele pe care le vei aloca pentru a îl produce.
Când spun piață mă refer la locul exact în care se află și vânzătorii (concurența ta) și cumpărătorii (clienții tăi) produsului pe care îl vei vinde, la un moment dat. Specific asta pentru că, de exemplu, mulți fac confuzia și compară prețurile de vânzare din retail (vânzare cu amănuntul) cu costurile (resursele alocate) de producție de până la poarta fabricii. În acest fel compari mere cu pere. Nu apar toate costurile de marketing, transport și distribuție care ajută produsul tău să ajungă pe raft, în piață, să se vândă. Fără aceste costuri el este stoc de marfă. Va putea fi mai greu (sau deloc) transformat în vânzări (venituri, în limbaj contabil). În majoritatea cazurilor, aceste costuri sunt foarte mari, îți pot dubla sau tripla costurile totale. Nu exagerez deloc.
2. Analiză SWOT
SWOT, un termen din limba engleză, este un instrument foarte utilizat care îți permite să analizezi afacerea din următoarele perspective: puncte forte (Spoints forts), points faibles (Weaknesses), oportunități (Opportunities) și amenințări (Threats). Pe o foaie, la mijlocul ei, trage o linie orizontală. Apoi, perpendicular pe mijlocul ei, una verticală. Cele 4 zone obținute astfel le completezi cu punctele forte, cele slabe, oportunitățile și pericolele viitoarei tale afaceri. În felul acesta studiezi, analizezi, cauți modalități să îți pui în valoare punctele forte și căi să îți corectezi punctele slabe.
3. Echipa din jurul tău și costurile aferente
Echipa este foarte importantă. Tot acest plan trebuie pus în practică. Cât de bine va fi depinde de echipa ta. Trebuie să știi de câți oameni ai nevoie și ce rol are fiecare în organizația ta, fie ea mai mică sau mai mare. La fel de important este și nivelul costurilor pe care îl va avea firma cu susținerea salariilor.
4. Produs, marketing, vânzări
Pentru a îți vinde produsul trebuie să îl cunoști foarte bine, să îl poți descrie în cele mai mici detalii, să poți prezenta beneficiile pe care le vor avea clienții care îl vor cumpăra. Apoi trebuie să stabilești variațiile produsului și politica de prețuri, felul cum se modifică ele odată cu caracteristicile produsului. Toate aceste informații, împreună cu altele legate de piață, vor sta la baza strategiei tale de marketing și vânzări.
5. Budget, trésorerie
Este foarte important să știi de câți bani vei avea nevoie să începi și de unde îi vei obține. Este important să realizezi un buget prin care să faci o previziune atât a veniturilor (vânzărilor) pe care le vei avea cât și a cheltuielilor viitoare. Este important să previzionezi cât mai exact cum îți va fluctua fluxul de numerar (cash flow) astfel încât să nu blochezi activitatea.
Acestea sunt cele mai importante subiecte la care trebuie să te gîndești și pe care trebuie să le incluzi în planul tău de afaceri. Data viitoare voi vorbi despre buget.
Îmi propun să actualizez articolul cu informații venite dinspre voi, la fel ca pe toate celelalte articole pentru micii antreprenori. Dacă vrei să adăugi ceva, să îmi pui o întrebare sau să clarific mai bine anumite pasaje din text, lasă mesajul în zona de comentarii de mai jos.
Sper că nu te-au speriat informațiile de mai sus, și-ți pare acum totul mai greu. Vestea bună este că a fi antreprenor este o cursă în care nu trebuie să fii numărul unu pentru a fi câștigător. Trebuie doar să faci profit pentru asta. Eu sunt aici să te ajut.
Ajouter un commentaire