Conheci Daniel Jolța în 2019, la BIFE. A venit la standul nostru să ne cunoască și să vorbim despre pasiunea pentru lemn. Era la începutul unui drum bazat pe dragostea pentru lucrul cu lemnul, descoperită cu ani în urmă. Venise de la Oradea la târgul din București pentru a găsi furnizor de utilaje pentru noul business. Vizita a fost cu folos pentru că deja agrease un acord de principiu cu QI da madeira pentru utilaje clasice de tâmplărie. Era foarte multă pasiune în felul cum vorbea despre proiectele sale, despre lemn și despre colegii de breaslă care fac lucruri deosebite. De atunci, i-am urmărit parcursul, apreciindu-i munca depusă și fiecare succes. Zilele trecute ne-am reauzit și am descoperit aceeași determinare de a-și urma drumul și o poveste ce merită a fi spusă.
A sua paixão pela madeira mudou o seu destino
Daniel este de meserie inginer constructor, dar spune că în inimă este tâmplar. După ce a terminat facultatea a lucrat 5 ani în industria de automobile. Lucra la o firmă mare, cu mai multe business-uri și la un moment dat i s-a încredințat pentru organizare și conducere un atelier de tâmplărie. A fost atât de impresionat de ceea ce se făcea acolo încât a simțit că asta vrea să facă, că ăsta îi este drumul.
Știi, atât de mult mi-o plăcut că parcă am auzit în spate un cor de îngeri. Am hotărât că asta vreau să fac în viață. În anul acela mi-am făcut și logo-ul. L-am făcut să au o identitate vizuală, ca o ancoră de care să mă agăț ca să îmi creez visul. Era în 2014 și abia în 2019 visul meu a devenit realitate.
În același an a hotărât că trebuie să capete experiență în domeniu și a decis să-și schimbe locul de muncă. Voia să lucreze într-o fabrică de mobilă, să o ia de jos, să învețe totul făcând lucruri cu mâna lui. A trimis CV-ul la toate fabricile de mobilă din oraș și înainte de Crăciun și-a dat demisia de la un loc de muncă unde avea un post de conducere bine plătit, pentru unul de muncitor care urma să pună balamale la ușile de mobilier pe un salariu la jumătate. Foarte importantă pentru acest pas a fost susținerea familiei, soția fiindu-i permanent alături.
După 3 luni de muncă, i s-a propus însă să preia ca director Departamentul Comercial și de Logistică. Cu toate că se îndepărta din nou de producția de mobilier, a acceptat pentru că înțelesese că erau multe de învățat. Firma era italienească și sarcina lui era să facă legătura dintre firma din România și cea din Italia. Atunci a înțeles cât de important este serviciul către clienți, a învățat că nu este vorba doar despre raportul calitate/preț. În ecuație intră și serviciul oferit, iar un serviciu bun te obligă la calitate.
Serviciul este practic cheia de boltă pe care mi-am construit afacerea. De exemplu, pentru mine termenul de livrare este sfânt. Am vrut să repar reputația meșterului despre care se spune că nu termină niciodată treaba la timp. Eu le transmit clienților și statusul lucrării astfel încât să fie și ei pregătiți în cazul în care este vorba despre amenajări interioare. Asta a făcut să am clienți recurenți, care revin pentru alte comenzi. Cineva mi-a spus la un moment dat că își stoarce creierul ce să mai facă în casă cu lemn. Eu am un atelier mic, modul meu de afacere este Empresa para cliente și văd că serviciul este foarte important. Am învățat acest lucru în firma italienească în care am lucrat.
A lucrat în firma de mobilă 3 ani și jumătate, dar dorința de a-și face propriul business în care să prelucreze lemnul nu a încetat. La un moment dat i s-a propus să devină director general. A analizat bine situația și și-a dat seama că nu acesta era drumul pe care dorea să meargă. Le-a spus patronilor despre pasiunea sa și aceștia i-au făcut o propunere. Să lucreze direct în fabrică 1-2 ani, să acumuleze experiență și apoi să aleagă ce vrea să facă. A acceptat și a preluat secția de mașini unde lucrau utilaje clasice și CNC-uri. Aici a învățat despre mașini și a văzut cum se lucrează pe ele, fără, însă, a lucra direct.
O Start Up Plus deu-lhe a oportunidade de iniciar o seu percurso empresarial
În perioada în care lucra la secția de mașini, în Oradea se organizau cursuri de antreprenoriat în cadrul programului Start Up Plus. Spre deosebire de Start Up Nation, acesta este un program care acordă fonduri europene nerambursabile analizând în primul rând planul de afaceri. Daniel s-a înscris la curs, l-a urmat și absolvit, după care a făcut planul de afaceri pentru care a obținut un punctaj foarte bun. A susținut planul în fața unei comisii formată din antreprenori locali și reprezentanți ai programului, iar la final a primit finanțarea de peste 30.000 de euro. A fost semnul pe care-l aștepta pentru a alege dacă rămâne în fabrica de mobilă sau pleacă pe drumul antreprenoriatului.
În cadrul acestui program, finanțarea se primește direct, în două tranșe, nu prin intermediul unei bănci. Prima tranșă, de 75%, a venit la 6 luni după aprobare, urmând ca restul să o primească în decurs de un an, cu condiția ca în această perioadă să producă 25% din întreaga valoare a grantului. Era în 2019 și cum în scurt timp urma să primească prima tranșă de bani, a venit la târgul de la București pentru a vedea ce utilaje poate cumpăra.
Trabalhar com Wood IQ
Din întreaga finanțare, a hotărât ca cea mai mare parte din sumă, 2/3, să o folosească pentru a achiziționa utilaje, 20% pentru scule de mână, iar restul să asigure 5-6 luni chiria pentru atelier, ca o plasă de siguranță în cazul în care nu ar fi reușit să producă suficient.
Am mers cu Wood IQ în primul rând pentru persoana Dan Pruteanu. Pentru el relația cu clientul este foarte importantă și am simțit că avem același mod de a gândi din acest punct de vedere. Aveam nevoie de utilaje foarte repede și cum banii nu intraseră încă în cont, a trebuit să-i dau din fonduri proprii. Dan a acceptat un avans de 10% din valoarea utilajelor ceea ce a fost foarte important pentru mine.
A cumpărat o mașină combinată circular+freza Wood IQ modelo CF2300, o mașină de îndreptat Wood IQ modelo MI 53Pro și una de rindeluit la grosime Wood IQ modelo RG 53 – ambele cu lățimea maximă disponibilă de 530 mm – o mașină de șlefuit verticală Wood IQ modelo SC 2600 și un exhaustor.
Abric-ul și grosimea le-am luat dotate cu arbore elicoidal cu pastile. M-a costat mai mult, dar am făcut cea mai bună alegere. Cu un singur rând de pastile am mers mai bine de un an prelucrând în plin carvalho e cer. Este ușor de lucrat și întreținut, iar dacă trebuie să le schimbi, chiar dacă prețul este 400 euro, ai 3 ani să strângi banii ăștia. Ca scule de mână am mers pe Festool.
Șansa oferită de Primăria Oradea
Visul devenise realitate, iar identitatea vizuală de care se agățase până atunci căpătase personalitate juridică – Oficina de lignum. Până să vină utilajele a încercat să-și facă mână pe utilajele din atelierul unui prieten. Pentru șlefuit și tot ce însemna munca manuală, improvizase un atelier într-o bucătărie dezafectată de la bunici. Cumpăra deșeuri de la fabricile de mobilă, le sorta, alegând ce era mai bun. Așa a început să facă tocătoare. I se părea că nu necesită precizie și nu au nevoie de prelucrări sofisticate, ci doar de creativitate și de aceea le făcea cât mai interesante, mai atrăgătoare.
În aceeași perioadă se desfășura în Oradea Târgul de Toamnă. Cu toate că era destul de târziu am insistat la primărie până m-au acceptat. Am aranjat standul cât mai estetic, cu banc de tâmplărie, rindele vechi, tocătoare atârnate și flori. Oamenii au fost foarte atrași și în 2 zile am vândut tot ceea ce făcusem. Am stat toată noaptea în atelier și am lucrat alte tocătoare. Dimineață, când am ajuns în târg, au venit oamenii și mi le-au luat din brațe, se certau pe ele. Nu-mi venea să cred! A fost foarte bine, am transformat deșeuri de lemn de 500 de lei în 9000 de euro.
După târg au venit cei de la primărie la mine, de la departamentul Visitar Oradea și mi-au zis că de acum pot participa la toate târgurile organizate de primărie și că nu trebuia să plătesc nimic pentru participarea la acel târg. Mi-au cerut doar să fiu la fel de original și la edițiile următoare.
După Târgul de Toamnă au venit și utilajele, așa că pentru Târgul de Crăciun a putut să se pregătească și mai bine, mai ales că se și mutase în atelierul închiriat și amenajat. A participat la târg, tot cu tocătoare și din nou a fost un succes. După târg l-au contactat din nou de la Primăria Oradea și i-au spus că a fost numit ambasador de promovare al orașului. Urma să participe la toate târgurile din țară ca reprezentant al orașului unde, pe lângă propria prezentare, avea sarcina să găsească persoane la fel de creative pe această zonă de manufactură, pe care să-i invite la târgurile ce urmau să se desfășoare în Oradea. Ideea era de a schimba fața târgurilor, de a le face mai autentice și mai spectaculoase.
Pandemia a oprit unele planuri, dar a creat condiții pentru altele
În ianuarie și februarie 2020 lucram de la 4 dimineața pentru a face stocul de tocătoare pentru participarea la târguri. Aveam tot anul plin de participări la târguri, în unele luni aveam și 2-3 participări și realizam că, cu drum cu tot, nu aș mai fi avut când să produc. Așa că am făcut stoc important de tocătoare. Și a venit pandemia! Totul s-a suspendat și eu am rămas cu stocurile. Am făcut imediat un site pentru a le vinde online. Dar la începutul perioadei de lock-down nu se întâmpla nimic. Au început întrebările: din ce trăim, erau 2 copii mici acasă (soția ocupându-se de îngrijirea lor), cum plătim facturile? Veneam la atelier și lucram lemnul pentru că îmi plăcea. Și la un moment dat m-a sunat un prieten. -Faci o masă? -Da, cum să nu! Eu habar n-aveam să fac mese. Am făcut-o și după un an și jumătate văd că stă încă foarte bine pe picioare. Apoi un alt telefon – Faci comode? Daaa, cele mai bune! Nu făcusem nici una. Atunci am înțeles vorba aia cu măsori de 10 ori și tai o dată. Măsuram și iar măsuram și înainte să tai, mă opream și mai măsuram o dată. Am făcut-o și a ieșit foarte bine.
În iunie a început încet-încet să capete din nou curaj. În plină pandemie a fost contactat pentru a amenaja o cafenea în Cluj. În zona în care are atelierul sunt mai multe firme – fier forjat, prelucrări de panouri, etc – și astfel a reușit să facă ofertă pe întreaga lucrare și să dea lucrări și celorlalte firme. A fost o perioadă când a lucrat foarte mult și oboseala s-a acumulat. Într-una din zile i-a sărit oberfreza din mână și i-a secționat câteva tendoane. A continuat lucrarea cu mâna în ghips. La șlefuit îl mai ajuta soția. Ghipsul l-a scos cu o zi înainte de montajul de la Cluj. Dar întâmplarea l-a făcut să-și dea seama că are nevoie de oameni.
Acum suntem 4 în atelier. Am oameni foarte faini și serioși. Lignum este un rezultat al echipei. Am mai avea nevoie de încă unul, sper să-l găsim cât de curând.
Daniel avea de gând să ajungă să producă mobilier, dar până în pandemie acest lucru nu era o prioritate. Pandemia, însă, a grăbit lucrurile și l-a obligat să pornească pe acest drum. Acum face mobilă și nu mai are timp pentru tocătoare. Îi pare rău că nu poate onora și această cerere, dar pur și simplu nu mai este timp.
Anul 2021 este complet ocupat, strategia pentru 2022 este făcută și deja gândește planul de dezvoltare pentru 2023
Producția de mobilier din lemn masiv îi dă satisfacții nebănuite. Îi place teribil ce face și încearcă să-i implice și pe ceilalți în activitățile sale. Profită de posibilitățile de interacțiune oferite de rețelele de socializare și arată și ce-i în spatele acestei activități, în spatele ușilor închise, cum spune el. Prin intermediul filmărilor și al fotografiilor din atelier, pe care tot el le face, oamenii pot vedea cum se naște o masă sau o comodă, de la scândura brută la produsul final. Simte că oamenii se implică emoțional, iar clientul, chiar dacă obiectul nu este prezentat în totalitate, este foarte încântat când își recunoaște lucrarea.
Pornirea pe drumul visat s-a dovedit a fi inspirată pentru Daniel Jolța. Acum, 2021 este încheiat din punct de vedere al comenzilor. Lignum are proiecte complete de mobilare de case pentru tot anul. Deoarece proiectele se desfășoară pe etape, pentru a asigura cash-flow-ul completează cu mici comenzi de mese sau comode. Și pentru 2022 strategia este făcută. Și-ar dori să concretizeze câteva colecții proprii de mobilier cu posibilitate de adaptare. Să existe o amprentă personală, dar să ofere și posibilitatea adaptării la viziunea designerilor sau arhitecților. Iar în planul de dezvoltare pentru 2023 Daniel a prins crearea unui nou brand de mobilier.
Succes, Daniel, succes Atelier.Lignum! Promitem să urmărim și de acum înainte proiectele voastre!
Apresentação interessante e simpática!