Spunem mereu că apa este cel mai mare dușman al lemnului. Când este în exces creează condiții pentru dezvoltarea microorganismelor care se hrănesc cu lemn, determinând astfel putrezirea lui. Și totuși, există bușteni care sunt scufundați în apă timp îndelungat și sunt încă în stare foarte bună. Astfel de bușteni scoși din lac sau din mlaștini pot fi folosiți fără probleme pentru a face mobilier sau alte obiecte. Nu chiar fără probleme, pentru că uneori lemnul este atât de dur că poate pune în pericol integritatea uneltelor. Despre cum se conservă lemnul scufundat în apă și cum ajunge să fie mai dur sau să rezoneze mai plăcut, descoperiți în cele ce urmează.
De ce nu putrezește lemnul în apă?
Pentru că nu există aer. Apodrecimento da madeira este cauzată de ciuperci specifice care se hrănesc cu componentele lemnului – celuloza, hemiceluloza și lignina. Apar astfel schimbări importante ale structurii și proprietăților. Este nevoie însă de un mediu prielnic pentru ca ciupercile să se dezvolte: conținut de apă în lemn de peste 20%, prezența oxigenului, temperatura în intervalul 0-40°C. Cum lemnul este scufundat în apă, oxigenul este la un nivel foarte scăzut astfel încât organismele responsabile cu putrezirea nu pot trăi.
Este explicația pentru care buștenii care nu sunt imediat debitați și uscați sunt conservați uneori în bazine cu apă. Lemnul este un material higroscopic, având capacitate mare de absorbție. El plutește pentru că în golurile din interior este aer, densidade da madeira compacte fiind pentru toate speciile aproximativ la fel – 1500 kg/m³. Treptat, aerul din interior este înlocuit cu apă, densitatea crește și o depășește pe cea a apei, iar trunchiul se scufundă. Speciile reacționează diferit, cele mai dense scufundându-se mai repede.
Durabilitatea lemnului scufundat în apă nu este la fel pentru toate speciile
Durabilitatea în apă este legată și de faptul că lignina, cea care dă lemnului rigiditate și rezistență, este foarte stabilă în mediu apos. Celuloză se umflă în prezența apei și în timp, poate deveni hrană pentru diverse vietăți acvatice. Hemiceluloza este cea mai puțin rezistentă. Se dizolvă în apă sub acțiunea unor săruri care, în anumite condiții formează acizi diluați și se separă treptat de scheletul celulozic. De aceea, cu cât conținutul de lignină este mai mare, cu atât lemnul rezistă mai mult scufundat în apă.
Mai jos sunt cele mai cunoscute specii autohtone și durabilitatea lor medie imersate complet în apă:
- carvalho, larício - 500 anos
- Pinheiro silvestre - 400 anos
- salcâm, ulm – 300 ani
- nogueira - 200 anos
- frasin - 90 anos
- abeto - 80 anos
- faia - 70 anos
- brad - 60 anos
- mesteacăn – 40 ani
- anin, plop - 30 anos
- salgueiro - 15 anos
(fonte: J. Filipovici - O Estudo da Madeira)
Lemn mai dur, cu fibra mai densă și mai consistentă
Uneori, lemnul scos după sute de ani din apă sau mlaștină este foarte dur. O explicație a acestei durități este perioada în care a crescut arborele. În urmă cu sute de ani creșterea era mult mai lentă, iar pădurile nu erau exploatate intens. Se tăiau arbori în deplină maturitate, când erau foarte înalți și groși. Datorită creșterii lente lemnul era foarte dens, cu inelele anuale apropiate. Pe de altă parte, sărurile din apă pătrund în lemn și iau locul hemicelulozei. Dacă perioadele în care a stat în apă sunt foarte lungi (mii de ani) lemnul poate ajunge chiar la duritatea pietrei (madeira petrificada). Sărurile depuse nu strică desenul lemnului, prin prelucrare obținându-se plăci cu aspect de lemn și duritate de rocă. Din lemn pietrificat se fac bijuterii, scrumiere sau obiecte decorative.
În lume sunt firme care se ocupă cu recuperarea lemnului ajuns pe fundul lacurilor, mărilor și oceanelor în secolele XVIII- XIX. A fost perioada când mult lemn de calitate se transporta din colonii în Europa. În SUA se construia mult datorită emigrației și lemnul era adus uneori pe apă din pădurile Canadei sau Alaska. În timpul transportului unele plute sau vase se scufundau. Lemnul care nu era adus la țărm ajungea pe fundul apei, înfundat în mâl. Cu ajutorul aparaturii moderne lemnul este identificat, recuperat și vândut producătorilor de mobilier. Aceștia spun să fibra este mai densă și mai consistentă, lemnul fiind de multe ori superior calitativ celui actual.
Lemn cu rezonanță mai bună ca a viorilor Stradivarius
Studierea proprietăților lemnului scufundat poate scoate în evidență aspecte deosebite. De exemplu, Joseph Nagyvary, profesor de biochimie și biofizică al Universității A & M din Texas, este pasionat de construirea instrumentelor de rezonanță, mai ales a viorilor. El a studiat ani de zile viorile construite de Stradivarius și Guarneri. Intrând în posesia unei foarte mici bucăți de lemn dintr-o vioară Stradivarius, a văzut privind-o la microscop că lipsește o parte din hemiceluloză.
Căutând să înțeleagă fenomenul a mers pe firul istoriei și a descoperit că în aceea perioadă, cea mai mare poartă de intrare a lemnului era Veneția. Orașul construit în lagună oferea foarte puțin spațiu de depozitare așa că lemnul era ținut în apă. Lemnul pierdea astfel nu doar hemiceluloza ci și unele gume, ceea ce îi conferea o rezonanță mult mai bună și-l făcea perfect pentru instrumente muzicale.
Dorind să-și demonstreze teoria, Nagyvary a construit o vioară după tehnicile Stradivarius cu lemn ținut într-o soluție sărată asemănătoare celei din mare. Când vioara a fost gata a organizat un concert duelo, cealaltă vioară fiind un Stradivarius din 1725, perioada de glorie a marelui lutier. La concert au participat 600 de persoane care au stat în spatele unui paravan care-i împiedica să vadă viorile. Cu o mică diferență votul a dat câștig de cauză lui Nagyvary, publicul hotărând că vioara lui a sunat mai bine. A fost pentru prima dată când un Stradivarius a fost comparat cu un instrument construit în zilele noastre.
Espero que as informações acima sejam úteis. Como sempre, as adições são bem-vindas. E se tiver alguma pergunta ou dúvida, por favor deixe-a no espaço abaixo. Não deixarei de responder.
Pergunte porque é que os troncos de construções muito antigas resistem, ..... porque foram transportados na água por bóias e a seiva foi arrastada pela água... etc. etc... e os troncos de lagos salgados não podem ser transformados porque, com o tempo, o ar entre as fibras foi substituído pelos sais da água...
Obrigado pelas adições!
No passado, foi também mencionado um método de secagem da madeira de lei em águas correntes. Infelizmente, foram encontradas muito poucas informações.
Não consegui encontrar nenhuma informação. Terei de procurar em livros antigos. Suponho que se trata de um método de pré-tratamento, porque não se pode secar a madeira se estiver na água. Estou a pensar em algo semelhante ao que o Fane diz acima. A seiva é lavada e substituída pela água do rio, que sai da madeira mais rapidamente e sem grande stress. É apenas uma opinião. Vou procurar informação, deve existir algures. 🙂
Obrigado pelo artigo interessante. Vi algo semelhante sobre as propriedades dos troncos submersos relacionados com o Spirit Lake, no Monte St Helens. Se bem se lembram, a erupção de 1980 "arrasou" (entre outras coisas) uma enorme área de árvores, na sua maioria abetos, grande parte das quais acabou no lago próximo, quase o cobrindo. Como a zona foi declarada área de estudo da natureza pós-catástrofe, os troncos que se encontravam no lago (demasiados para serem recuperados ou valorizados) foram deixados no local. Algumas décadas mais tarde, verificou-se que alguns se tinham degradado, outros tinham-se afundado e, aqui está a parte interessante, alguns dos afundados tinham assumido uma postura vertical e outros tinham chegado ao fundo do lago e, como dizem os ecologistas, tinham "replantado" (observações por sonar). Obviamente que as considerações dos cientistas estavam sobretudo relacionadas com as florestas petrificadas que se encontram em vários locais da Terra e com as teorias sobre a sua formação, nem tenho a pretensão de ter percebido perfeitamente tudo o que diziam, pois o documentário não foi traduzido. Mas espero que, se pesquisar o que foi dito/escrito sobre o que aconteceu depois da erupção, encontre muito material útil, especialmente porque havia uma empresa americana Timberlake na zona do desastre, que tinha arrendado algumas das florestas de abetos, e eles próprios trabalharam tanto na utilização da madeira arrancada pela explosão vulcânica, como na restauração da floresta e na documentação dos efeitos do desastre.
Muito interessante, obrigado pelo complemento!
Vou tentar encontrar mais informações sobre este fenómeno.