Ne-am dat întalnire în parcarea de la Penny. Cum ieși din autostradă spre Mangalia, fix la rondul din Agigea. De acolo până la atelierul de mobilă, spațiul proaspăt închiriat de George Viziru, mai sunt cam 200 de metri. „E cam mic. Nu prea am loc cât aș vrea eu, dar mă descurc.” Mă uit în jurul meu și observ că spațiul nu este atât de mic, mai ales pentru o afacere la început, pentru un start-up. „Eu am vrut să cumpăr o hală. Voiam să accesez fonduri europene. Așa am aflat de programul Start-Up Nation. De aici a început totul.”
Dintr-o ușă de șifonier, cu o șurubelniță și un ferăstrău de tăiat pomii cumpărat de la Obor am făcut o masă
George îmi spune că întotdeauna a fost pasionat de meșterit. „Am făcut decorațiuni pe ceramică cu ani în urmă. Când m-am mutat în Constanța îmi trebuia o masă în sufragerie. Dintr-o ușă de șifonier, cu o șurubelniță și un ferăstrău de tăiat pomii cumpărat de la Obor am făcut o masă. Am îmbrăcat-o într-un colant și i-am pus roți. Așa mi-am descoperit pasiunea.” De la pasiune la ideea unui business lucrurile au mers firesc. „Ușor, ușor am început să fac mobilă pentru mine sau pentru câte un prieten. Făceam proiectul, îmi cumpăram pal-ul, mă duceam la un atelier, mi-l tăiau, mi-l căntuiau. Apoi, văzând că se poate, m-am gândit să încep un business, să îmi cumpăr utilaje. Așa a apărut Gradan Artmob SRL.”
Am aplicat în august 2017 și în octombrie 2017 am primit acceptul
George nu avea bani să investească în utilaje. „Am încercat să găsesc o finanțare. Inițial am vrut să accesez fonduri europene dar era greu să fac punctajul. În 2017 erau încurajate proiectele în zona serviciilor. Am vorbit cu consultantul și mi-a spus de Start-Up Nation. Firma era înființată după data de 31 ianuarie 2017, am văzut că facem punctajul și am decis „Hai să ne apucăm!” În prima fază am pregătit dosarul cu planul de afaceri, cu toată documentația care trebuia depusă la Oficiul pentru IMM-uri. Aici am inclus și necesarul de utilaje, ce urma să le cumpăr din banii primiți, circular, mașină de cant, multiplu de găurit. Ei urmau să verifice dacă utilajele necesare se potrivesc cu profilul activității. Am aplicat în august 2017 și în octombrie 2017 am primit acceptul.”
Proiectul lui George a fost în competiție cu alte 19.000 de proiecte. „În după amiaza ultimei zile de înscriere, în program erau inregistrate in jur de 8700 firme dintr-un total de 10000 de proiecte finanțabile. În ultimele 2 ore de înscriere s-a ajuns la 19.000. Bugetul pentru fiecare finanțare în parte a fost de 200.000 lei. Te poți încadra în acest buget sau, în cazul unor proiecte mai mari, diferența se asigură din fonduri proprii. Neavând alte surse eu am încercat să mă încadrez în cei 200.000 de lei.”
La Danibrum am găsit cel mai bun raport calitate-preț în bugetul pe care l-am avut
După semnarea contractului de finanțare a mai durat o lună până la semnarea unui act adițional și apoi s-a dat start la achiziții. George a analizat oferta de utilaje din piață. „Am trimis cerere de ofertă la mai multe firme. Prima care a răspuns a fost Danibrum. Am fost și la târgul BIFE-SIM să văd utilajele pentru că până atunci le văzusem doar în fotografii. La Danibrum am găsit cel mai bun raport calitate-preț în bugetul pe care l-am avut. De la ei am cumpărat toate cele 3 utilaje, circularul cu masă mobilă și incizor LOHMEYER FKS 325 IQ, mașina automată de aplicat cant HOLZMANN KAM 215 EPS și mașina de găurit multiplu GRIGGIO GF 21.”
„Cu Danibrum colaborarea a decurs foarte bine. După ce am primit acceptul de finanțare pe Start-Up Nation și am luat decizia de a cumpăra de la ei mi-au livrat utilajele foarte rapid. Nici nu a fost nevoie să merg la ei, la Comănești. Totul s-a făcut prin email. Livrarea și instalarea s-au făcut foarte ușor. Nu a fost nevoie să le plătesc înainte sau să accesez vreo linie de finanțare pentru a-mi fi livrate utilajele. Practic au acceptat să mă crediteze până la încasarea finanțării prin Start-Up Nation 2017. Apoi, în ianuarie 2018, după vizita de verificare a celor de la Oficiul pentru IMM-uri, am efectuat și plata utilajelor. Finanțarea mi s-a virat în cont la doar o zi după vizita de verificare.”
Eu mi-am asumat 2 locuri de muncă
„Finanțarea primită de la Oficiul pentru IMM-uri prin programul Start-Up Nation este nerambursabilă. Există o perioadă de monitorizare care va începe în septembrie și vor veni (n.r. cei de la Oficiul pentru IMM-uri) o dată pe an să verifice dacă respect condițiile pe care mi le-am asumat inițial. Sunt interesați să verifice dacă nu cumva am înstrăinat utilajele și să verifice dacă mențin locurile de muncă pe care mi le-am asumat. Eu mi-am asumat 2 locuri de muncă. Trebuie să fie persoane defavorizate, de exemplu șomeri sau proaspăt absolvenți. Am depus deja la AJOFM documentația prin care am anunțat că am 2 posturi vacante. Procedura este ca persoanele care se încadrează în profilul solicitat să fie trimise la interviu. Până acum nu a venit nicio persoană.”
În timp vreau să îmi fac o echipă, să dezvolt activitatea firmei
George este în acest moment singurul salariat al firmei, dar nu pare foarte afectat de această situație. „Momentan lucrez doar eu. Sunt singurul salariat din firmă. Eu merg la client, eu măsor, eu fac proiectul, eu lucrez pe utilaje. Dar, în timp, vreau să îmi fac o echipă. Mi-am planificat, așa cum v-am spus, să angajez deocamdată încă 2 salariați. La început vom lucra împreună, îi voi învăța eu ce trebuie să facă. În acest fel voi avea mai mult timp să dezvolt activitatea firmei.”
M-am despărțit de George convins că va face treabă bună. Chiar am stabilit împreună să îl mai vizitez pentru a vedea cum evoluează o astfel de firmă susținută prin Start-Up Nation și în mod special el ca manager al Gradan Artmob SRL.
Noroc, șansă, proiect bine făcut, oricum ar fi, bravo lui pentru obținerea în 2 luni (!!!) a finanțării.
Un atelier de tâmplărie, însă, TREBUIE să aibă câțiva angajați pentru a fi profitabil… Calculele mele arată că nu poți face profit în condițiile în care tu faci producție, tu faci vânzări, tu te ocupi de partea administrativă (inclusiv raportările privind deșeurile către mediu – discuția despre „relația” cu ANPM ar fi mult mai amplă, însă nu vreau să fiu avocatul diavolului).
Poate reluați interviul peste vreo 2-3 ani, să vedem cum a decurs start-up-ul.
Cam tras de par articolul. In august 2017 seiunea de depunere a proiectelor pentru Start up expirase. S-au putut depune proiecte pana la data de 15 iulie 2017. Pentru a primi finantare trebuie create locuri de munca , e suficient sa ta obligi la crearea locurilor de munca. Nu se primeste finantare decat in momentul cand se face dovada ca locurile de munca asumate sunt ocupate.
Dupa parerea mea acest articol este doar o reclama. Imi pare rau sa constat acest lucru, pana acum va urmaream cu interes.
Buna ziua,
Am verificat si pare ca aveti dreptate. Sesiunea s-a incheiat pe 14 iulie 2017. Probabil George Viziru nu isi mai aducea bine aminte momentul depunerii. Greseala mea ca nu am verificat. Imi cer scuze.
Buna ziua,
Si cum manevreaza el singur o coala de PAL de 2800*2070*18 mm si o aseaza pe circular?
este un model ca carucior special pentru manipularea placilor de PAL cde un singur muncitor. Poate si-a luat asa ceva… 🙂