DIY Finishing - Finishing Techniques

Tung oil - the wood oil that makes a film and resists moisture very well

Despre uleiul de tung am mai amintit când am vorbit despre uleiurile naturale sau despre Danish oil. Acum îl vom aborda separat, pentru că este un ulei important pentru finisarea lemnului care revine în preferințele inițiaților. Face parte din grupul produselor cu vechime în protecția lemnului, alături de linseed oil or shellac. În stare pură, toate sunt produse naturale și au fost folosite pentru a înfrumuseța și proteja lemnul, din cele mai vechi timpuri. În ultima sută de ani au fost înlocuite treptat de produse obținute în urma procedeelor chimice, cu rezistențe mai mari și la prețuri mai mici, dar care nu sunt întotdeauna sănătoase pentru oameni și mediu. În plus, finisat cu produse sintetice, lemnul pierde uneori din aspectul natural și luciul mătăsos pe care-l capătă de la uleiuri sau de la shellac. Uleiurile au revenit în preferințele oamenilor și împart acum piața de finisare a lemnului cu lacuri și vopsele de sinteză, devenite și ele între timp mai sigure sau mai puțin agresive.

What is tung oil

Uleiul de tung este un produs natural obținut din semințele nucilor arborelui de tung (Vernicia fondii), originar din China. Se mai numește Chinese wood oil (China wood oil), wood oil or ulei de nucă. Capacitatea uleiului de a proteja lemnul împotriva apei este cunoscută încă din vremea lui Confucius (500-400 îH). În scrierile lui sunt relatate metode de tratare a lemnului corăbiilor cu ulei de tung cu scopul de a-i crește rezistența. De asemenea, este descrisă tratarea umbrelelor din hârtie cu ulei de tung pentru a deveni rezistente la apă.

Mai aproape de vremurile noastre, uleiul de tung a fost ars în lămpi pentru lumină, apoi folosit la obținerea lacurilor și vopselelor și chiar rafinat pentru a fi folosit drept combustibil. După descoperirea la nivel mondial a calităților uleiului de tung, arborele a început să fie cultivat și în Argentina, Brazilia, Paraguai sau SUA, devenite acum, alături de China, producătoare de ulei de tung. Lemnul arborelui de tung (pronunțat tong, în chineză) este ușor, dar dur, fiind folosit uneori ca înlocuitor al lemnului de balsa.

Uleiul de tung pătrunde în lemn și face peliculă rezistentă la umezeală și … acetonă

Utilizarea lui ca protector pentru lemn pornește de la faptul că polimerizează în contact cu aerul, devenind solid. Consistența lichidă îi permite să intre în lemn și astfel protecția intră în profunzime (poate pătrunde și mai mult de 5 mm în lemn), dându-i lemnului o bună rezistență la umiditate. După finisare, lemnul capătă un aspect foarte plăcut, mat mătăsos, culoarea lui se închide puțin și persistă în timp, fără să prindă acea tentă de galben specifică îmbătrânirii uleiului de in și lacurilor. Uleiul de tung conține într-un procent foarte mare un component care reacționează în prezența oxigenului din aer și îl face să polimerizeze în proporție de 100%, obținându-se o reticulare avansată care dă uleiului rezistență. Astfel că, spre deosebire de alte uleiuri, uleiul de tung se întărește total și poate forma peliculă. De asemenea, legăturile formate nu se degradează în timp, finisarea cu ulei de tung fiind durabilă. Pelicula formată este rezistentă la acetonă sau acizii vegetali din fructe sau legume.

Uleiul pur se usucă greu, în câteva zile. Pentru a-i scurta timpul de uscare se face o pre-polimerizare prin încălzire la 260°C, în absența oxigenului. Rezultă un ulei cu viscozitate mult mai mare și proprietăți peliculogene îmbunătățite. Pentru patrunde în lemn acest ulei se diluează, cel puțin pentru primul strat. Pentru diluție se folosesc solvenți organici, white spirit, terebentină sau diluant bio obținut din coajă de lămâie. Uleiul pur poate fi folosit pentru finisarea obiectelor care vin în contact cu alimentele. Dacă este diluat își pierde această capacitate,cu excepția diluției cu diluantul bio din coajă de lămâie.

 Uleiul de tung poate fi acoperit cu ceară, lac sau vopsea. Întărindu-se ca o peliculă normală nu mai există acea alunecare clasică a vopselelor pe suprafața uleiată, aderența fiind asigurată de șlefuirea între straturi.

tung oil

Cum se aplică

Pentru a finisa cu ulei de tung pur, în stil tradițional, trebuie răbdare și timp. Uleiul se aplică în mai multe straturi, iar timpul de uscare între straturi este lung. Pentru a polimeriza total este nevoie de timp, iar rezistența maximă se obține la săptămâni după încheierea procesului de aplicare.

Pentru a pătrunde cât mai adânc în lemn, primul strat se diluează în proporție de 1:1. Aplicarea se face cu pensula sau cârpă de bumbac care nu lasă scame. Cele mai bune sunt cârpele provenite din tricouri vechi. Se aplică în exces, se lasă 30 min. pentru ca lemnul să absoarbă, după care se șterge excesul. Se lasă să se usuce minimum 24 de ore, după care se aplică cel de-al doilea strat, diluat mai puțin (2 părti ulei la 1 parte diluant). Cu fiecare strat aplicat cantitatea de diluant adăugat scade. Între straturi se șlefuiește cu hârtie de șlefuit foarte fină (800-1000) și cu lână de oțel. Dacă la șlefuire rezultă praf alb, uleiul este bine uscat. Dacă pelicula este gumoasă, timpul de uscare trebuie prelungit.

Se pot aplica între 2 și 5 straturi, în funcție de cât de mult absoarbe lemnul și cum se dorește a fi pelicula. Ultimul strat se aplică nediluat, iar pentru ca pelicula să ajungă la duritate și rezistență maximă este nevoie de până la 30 de zile. Pelicula obținută are o culoare galben maronie caldă, foarte plăcută, care nu se schimbă în timp. Nu este lucioasă, aspectul fiind mat mătăsos.

Avantajul de a proteja foarte bine lemnul se transformă în dezavantaj dacă stratul de finisaj trebuie îndepărtat. Dacă uleiul nu este încă întărit se folosește diluant, hârtie de șlefuit și multă răbdare. Dacă este întărit, trebuie șlefuit și chiar îndepărtat un strat subțire de lemn pentru că altfel va rămâne o cantitate de ulei în porii și fibra lemnului.

WARNING! După aplicare, toate cârpele folosite, resturile de ulei și celelalte materiale auxiliare care au venit în contact cu uleiul se pun într-un vas cu apă. La fel ca toate uleiurile și cel de tung prezintă fenomenul de autocombustie. Soarele și căldura verii accelerează fenomenul, dar resturile și cârpele îmbibate cu ulei trebuie puse în apă și în timpul iernii.

Diferențele dintre uleiul de tung și cel de in

Uleiul de tung este comparat adesea cu cel de in pentru că ambele sunt folosite pentru finisarea lemnului. De altfel, amestecul dintre cele două formează un produs de finisare foarte apreciat pe piață – Danish oil. Ambele sunt naturale și folosite tradițional de multă vreme pentru finisarea lemnului. Sunt apreciate pentru aspectul natural al lemnului după aplicare și pentru rezistența la umiditate pe care o conferă.

Totuși, există diferențe importante între cele două tipuri de ulei. Iată câteva dintre ele:

 Spre deosebire de uleiul de tung care polimerizează 100% întărindu-se total, cel de in nu se întărește niciodată în totalitate. Uleiul de in rămas neabsorbit trebuie șters pentru că rămâne lipicios, fără să se solidifice.

Suprafețele finisate cu ulei de tung sunt mai dure decât cele finisate cu ulei de in (tot datorită polimerizarii avansate). Uleiul de in nu formează peliculă, pe când cel de tung formează peliculă.

Uleiul de in are molecula mai scurtă decât cea a uleiului de tung și pătrunde cu mai mare ușurință în lemn, fără să fie nevoie de diluție.

Uleiul de in își schimbă culoarea în timp devenind mai galben. Schimbarea culorii la uleiul de tung este aproape imperceptibilă.

Uleiul de in pur se usucă mult mai greu decât uleiul de tung pur. Pentru amândouă timpul de uscare se scurtează prin fierbere.

Uleiul de tung este mai rezistent la umiditate decât uleiul de in.

Uleiul de tung este mult mai rezistent la apariția mucegaiului comparativ cu cel de in.

Linseed oil is cheaper than tung oil.

Amestecarea lor în diferite proporții duce la obținerea unor uleiuri de foarte bună calitate pentru finisarea suprafețelor din lemn, care îmbină calitățile celor două uleiuri. Se obțin astfel uleiuri dure pentru pardoseli sau uleiuri care patrund adânc în lemn, uleiuri cu rezistență mare la exterior sau uleiuri mai ieftine, pentru interior.

tung oil

Tung oil as a commercial product

Pe piața materialelor de finisare există multe produse care poartă numele de ulei de tung, dar sunt puține cele care sunt 100% ulei de tung. Multe sunt amestecuri de uleiuri diverse, chiar uleiuri cu ceruri, în care există o cantitate mai mare sau mai mică de ulei de tung, iar acest lucru este reflectat de prețul produsului. Cel mai cunoscut amestec este Danish oil, dar și acesta are foarte multe variante, iar în unele uleiul de tung lipsește total.

Sunt și produse cu denumiri ce duc cu gandul la uleiul de tung (finisaj ulei de tung), dar care nu au deloc acest component în formulă. Pentru a nu fi induși în eroare trebuie verificată compoziția scrisă pe etichetă. Dacă acesta lipsește, cu siguranță produsul este suspect pentru că nimeni nu ar avea interesul să ascundă prezența uleiului de tung în produsul său.

Cel mai bun indicativ al calității produselor este prețul. Un produs ieftin va avea un procent mic de ulei de tung sau nu va avea deloc. Dar nu trebuie să vă lăsați înșelați nici de un preț mare. Când produsul este prezentat ca unul de calitate, cereți fișa tehnică, fișa de produs sau fișa de securitate sau citiți cu atenție eticheta. Nicio firmă serioasă nu va ascunde compoziția produsului cerând, în același timp, un preț mare pe produs.

Uleiurile sunt produse naturale care dau un aspect deosebit lemnului. Cei care au văzut walnut woodof ulm, from paltin or palisander uleiat, știu bine ce spun. Uleiul pune foarte bine în valoarea desenul natural al lemnului și fibra lui. Iar uleiul de tung este cel care face cel mai bine acest lucru. În plus, protejează suprafața și o face rezistentă și durabilă. Dacă lucrați lemn masiv, încercați acest finisaj cel puțin o dată. Nu veți regreta.

tung oil

About the author

Mihaela Radu

Mihaela Radu is a chemical engineer but has a great passion for wood. She has been working in the field for more than 20 years, wood finishing being what defined her during this period. She gained experience working in a research institute, in her own company, as well as in a multinational. She wants to continuously share her experience with those who have the same passion - and more.

28 comments

Add a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Hello. I am building an uncovered terrace (exposed to sun and rain) made of pine wood, 5 cm thick.
    Would it be appropriate to protect the wood with tung oil mixed with linseed oil? Thanks

    • Hello!
      Yes, it can be protected if 3-5% pigment is added to the oil mixture. The oils will give a very good moisture resistance and the pigment will protect against UV radiation. As the percentage of pigment is low, the oil mixture will remain transparent, with only a very slight coloured tint.
      Good wheels!

  • Hello,

    Can water-based paint be applied over the tung oil treatment?
    I want to protect a shed (small and flirty) to withstand the weather, but in the artist's vision it will be white.
    What other protective options can you recommend so that the final finish is white.

    Thank you!

    • Hello!
      Water-based paint over oil is not recommended, even if there is a film.
      You can use white oil-based paint, alkyd paint or white pigment to add to the oil (25-30% for paint, 3-5% for varnish).
      Make sure the paint is for the outside because otherwise it will yellow.
      All the best!

    • Good evening!
      From what I've heard from carpenters, Fine Tools has a quality tung oil. I haven't tested it. If you want blended product - tung oil and linseed oil - Kreidezeit is a brand with quality products for both exterior and interior.
      All the best!

  • Good evening. Thank you for your articles; I follow them with great interest. I am about to purchase a house made of cherry wood (spruce) that will arrive as a kit that will have to be assembled/finished... So I started to research, to find out that wood is indeed a noble material that demands due respect. In one of the rooms there will have to be the bathroom and that gives me a big headache. After setting up a solution to finish the walls/floor of the bathroom I found this gentleman, who seems to know what he is talking about https://www.youtube.com/watch?v=6CYD9Hw71j4 and who is very sceptical about any finish (ceramic tiling...) on wood substrate; and not because of moisture inside (even in case of perfect waterproofing) but because of moisture outside. In other words, the outside faces of the bathroom (walls/floor) should not be treated with less care. Do you think that the products presented in your article can bring a solution? Anyway the prospect of brush painting, more "hands" , a 40sqm house is daunting. A spray gun solution would be more credible. Thank you.

    • Hello!
      Thanks for your appreciation!
      Oils are the option adopted by many builders of round timber houses or rectangular beams. I know a manufacturer who has been making log houses for many years and finishes them on the outside only with oils. It is true that on the inside he does not and never recommends fitting ceramic tiles directly to the wooden wall. Primarily because of the settling of the wood over time which can lead to cracking of the tiles. It is mounted on gypsum plasterboard which is mounted at a small distance from the wooden wall. That distance is very important in the case of the phenomenon you are talking about. Avoiding condensation that can lead to wood rot is all about air circulation. This circulation allows the wood to dry and keep it in balance with the surrounding humidity. This is a very important principle of wood construction. In an inhabited house, there is a possibility of dampness (burst pipes, flooding due to negligence, etc.). Water reaches even the most hidden places and there must be a possibility for the area to dry out. And this is only possible if air is allowed to circulate.
      I think oil is a good option for outdoor application. It can also be applied with a spray gun using white spirit (petrosin) or turpentine oil for dilution.
      All the best!

  • Good evening,
    I recently discovered your site, very informative, well structured, congratulations for your time and effort.
    You recommend linseed or tung oil for treating and conditioning wood, but in the case of garden benches or in general when you are in direct contact with wood by touch, does it stain clothes or other textiles? Can a coat of colourless varnish be applied over tung oil/in?
    Thanks in advance.

    • Hello!
      Thanks for your appreciation!
      Oil and wax were the first products used to protect wood. And now there is furniture that is finished by oiling or waxing. If applied correctly, after drying for 24 hours, you will have no problems even if you sit on an oiled or waxed surface.
      Tung oil forms a film and does not need to be coated with a varnish. But if you want, you can apply a coat of varnish over the tung oil film.
      Linseed oil does not form a film. The excess left on the surface must always be wiped off because otherwise it becomes sticky in contact with air, not hardening as tung oil does. But if it is wiped off, oiled and left to dry for 24 hours, it won't cause problems. Linseed oil can only be coated with oil paint, varnish or alkyd oil, in general with products that have white spirit (petrosin) as a thinner. Water-based products or organic solvents cannot be used.
      The wood preservative oils now available commercially are blends of natural or natural and synthetic oils. Pure linseed and tung oils are rare and expensive. The finishes are so made that they dry well and quickly enough so that they don't create problems in use.
      All the best!

  • Hello! I am also a beginner in woodworking and I have spent a wealth of information in your articles for which I thank you too! I also have a question: I make wooden articles for pets and I keep looking for a better way to protect my products from moisture (because some of them urinate in them) and I came to this tung oil and I need this film to be not toxic at all because they are used to rodents and so they can ingest that film. From what I understand from the article, to make it as safe as possible, lemon peel thinner can be used for dilution, but I can't seem to find it anywhere, maybe I don't know how or where to look for it. What can you advise me on this? Thanks in advance!

    • Hello!
      Try Fine Tools. For dilution you can also use turpentine (made from resinous buds).
      You can also use mineral oil. It is recommended for finishing wooden dishes in the kitchen, those that come in direct contact with food. You can find it at the chemist's and it is more fluid, you may not need to dilute it. Below is a link to information about this oil and other materials that could be used.
      All the best!
      https://revistadinlemn.ro/2019/07/11/protejarea-vaselor-de-lemn-din-bucatarie-cu-materiale-netoxice/

      • Thank you very much! I also saw the mineral oil but I didn't know where to look for it, on the internet only the auto one shows it.
        Health and all the best!

      • Hello! I have another question, if I'm not disturbing: what would be better against wetness and more resistant in time between tung oil and a water-based varnish?

        • Hello!
          If well applied and no cracks occur from wood movement, water-based varnish, if of very good quality, has greater resistance over time.
          But I would choose tung oil. To achieve long-lasting resistance to a water-based varnish there are many variables and conditions that need to be met.
          All the best!

  • Hello,
    please help me with some advice if possible:
    - oak wood
    - I use products from Borma Wachs (turpentine and tung oil)

    I finished the oak to 500 grain, applied with a rag a layer of 50/50 tung oil mixture diluted with turpentine, left for 15 min and then wiped off the excess with paper (kitchen towels), left for 2 days to dry at about 20 degrees in an area with a constant draft.
    I finished with 500 gr. enamel then I applied with a rag a layer of tung oil, left for 15 min then I removed the excess with paper. It has 2 weeks in these drying conditions, it looks dry to the touch but in the light you can see some spots with a different sheen than the rest of the wood which has a more matte sheen - specific to tung oil.
    Why do I have these uniformities? - Where did I go wrong?

    Thank you.

    • Hello!
      My opinion is that you have used far too fine a grit for sanding wood and thus reduced the oil absorption inside. 500 is a grit that is used when sanding between coats to achieve glossy surfaces. By sanding this way, the resulting fine dust got into the wood and into the pores reducing the absorption greatly. The first layer of oil stayed longer on the surface and formed a fine film which, using 500 grit, you polished more. The second layer remained more on the surface and was removed by wiping. The shinier areas are where the first coat formed a thicker film that was polished off.
      For sanding oak, a 180 grit is more than sufficient. Between coats, for matt finishes, 280 or 320 grit is used. For glossy finishes it is recommended that sanding between coats is done with a minimum grit of 400.
      All the best!

      • Thank you very much for your answer.
        As an informative question - does tung oil have a shelf life? I didn't find anything about this on the box.

        • It must be kept in a covered box because it reacts with oxygen in the air.
          Even in the covered box after unsealing, the oil can form a hardened puddle on the surface. But if you remove this puddle, the oil is liquid underneath.

  • Hello,
    I gave it an oak top with Hornbach tung oil. I choked the underside to "do my hand". I proceeded as seen here, gave it a coat of plenty, after 30 min I wiped it off. I didn't thin it. After 24 hours, getting ready for the second coat, I turned the countertop over to see how it appeared on the uncoated side and saw a leftover spatter from neglect that wiped off as if it had been oiled then. Shouldn't it have been somewhat hardened?
    I used a kitchen sponge, I said it sure doesn't leave lint and I can scrub better than a brush to penetrate better. On the first coat I used the thin side, on the second the rough side (I smudged before coat two with 320 with orbital, but quite quickly). And the sponge stayed as I left it, not at all thickened from day to day. The rags I wiped with I put on a concrete, didn't put them in water and they were normally cold after two hours, so no question of self-combustion.
    Is it normal for oil to be a fake? Yet it's not picked up on the street corner. It says so on it, tung oil. The consistency is like olive oil and it's roscovan. I like the look, it's just right.
    Thank you

    • Good evening!
      It's supposed to be tung oil, but there are many fakes on the market. From the behaviour it looks more like linseed oil than tung oil. There is also the possibility that it is uncooked salt oil that dries very hard. But I doubt it would be sold in a DIY store.
      Bitches don't always light up. The risk is high in summer or if the sun beats directly on them.
      Wait 2-3 weeks and see what happens/ If it dries and looks good, it may be tung oil.
      Good luck!

      • Hello,
        It's ok, it's hardening, the best I noticed on the used rags, I didn't throw them away precisely because they were the best clue for hardening, on the countertop surface it's a little harder to notice, there's still the appearance and behavior of a wet surface.
        Thanks again. Apart from the sound advice you give me, you also give me the confidence that, at the drop of a hat, at an impasse, I have someone to turn to. I am working on converting a van to a caravan and have various situations regarding woodworking and finishing.
        Esteem!

        • Hello!
          You're welcome! Glad that's settled.
          Regarding the van conversion, you can contact me about wood issues by commenting on any article I sign.
          Good luck!

  • Hello and thank you gratefully for this valuable information.
    I have to finish some wooden interior walls on the yacht. I'm guessing the walls are marine tego. The yacht is from 1989.

    The walls were sanded in the summer of 2019 and have remained that way since then until now in 2023.

    Can I use this tung oil? My big fear is that it will catch fire. Even though it's inner walls, it's hot inside. And sometimes the sun even gets on the wall.

    And how long do I use the oil on the walls can I stay on the yacht? Or does it smell strong?

    I also have some kitchen furniture also made of marine tego that I would like to give with this oil. Would that be ok?

    Thank you with gratitude!

    • Good evening!
      It can be used without problems, oiled walls do not catch fire just from the heat inside. Once hardened, it no longer poses a danger. Care must be taken with debris and soaked rags when finishing. They should be put in water containers, covered and then disposed of.
      The better the protection, the better the wood absorbs. Before applying the first coat, it is a good idea to sand the plywood once more with 120 or 150 grit sandpaper to open up the wood fibres.
      The smell is oil specific, not nasty. I recommend using turpentine balsam oil for dilution instead of whore spirit. It is a natural solvent from pine wax. It is more expensive, but has a very pleasant smell.
      It can also be used for kitchen furniture. The mechanical resistance is lower than on surfaces coated with synthetic hardening varnishes, but sufficient.
      You can find out more about turpentine conditioner in the link below.
      Good luck!
      https://revistadinlemn.ro/2022/01/13/uleiul-citric-si-cel-de-terebentina-solventi-naturali-pentru-ulei-si-ceara-folositi-si-pentru-degresarea-suprafetelor-sau-curatarea-ustensilelor/

  • Hello. I have a cello that I cleaned of the old varnish and applied 6 coats of Borma Tung Oil. It looks great. I waited 5 days between coats. Being a musical instrument, which has to resonate, I thought I would apply a coat of varnish as it is very much touched by the hand. Which varnish do you recommend? I want to apply a clear coat so that the colour of the instrument stays like that and doesn't affect the sound. Thank you.

    • Hello!
      As a sounding board instrument, elastic varnishes are best suited. You can use shellac or nitrocellulose varnish.
      You need to pay attention to grip and compatibility. If the tung oil was not pure (had linseed or synthetic oil in its composition) it is possible that the nitrocellulose varnish will not adhere or will crack when drying. Check compatibility on a sample or in a less visible place.
      If you fail with nitro varnish, an alternative that does not create adhesion problems is alkyd varnish. Unfortunately it lacks the clarity, beauty and warmth of nitro lacquer.
      My opinion is that if you leave it longer to dry, the tung oil will form a very resistant film that you can polish, manually or mechanically. The instrument will look great, can be easily maintained, and if it needs a refresh, just apply 1-2 more coats of tung oil.
      Good luck!

Categories

Subscribe to newsletter

Newsletter Friday morning
Information and advice from the experts

en_USEnglish