A menudo vemos un objeto decorativo, un ramă de tablou sau de oglindă sau o piesă de mobilier și ne vine greu să credem că este din lemn, aspectul fiind prețios, delicat și elegant. Finisajul făcut cu mare grijă, produsele de calitate folosite pentru protejarea lui, utilizarea unor patines pentru obținerea de efecte speciale fac de multe ori dintr-un obiect din lemn simplu și banal, unul prețios. În cele ce urmează am să vă spun despre tehnici de finisare pentru obținerea obiectelor din lemn cu aspect elegant, precum și care sunt cele mai potrivite materiale pentru un finisaj prețios.
Pregătirea lemnului înainte de aplicarea materialelor
Există tipuri de mobilier – cum este el rústico o el envejecido – unde o zgârietură, o lovitură sau o teșitură în lemn nu sunt atât de deranjate. De multe ori un astfel de defect duce chiar la efectul contrar, sporind autenticitatea obiectului. La mobilierul sau obiectele cu aspect elegant acest lucru este de neacceptat. Pregătirea lemnului pentru mobila de acest gen se face cu exigență maximă. Lijado se face conștiincios, cu foarte mare atenție, folosind hârtie de finețe mai mare (200-220). Se recomandă șlefuirea umedă pentru a descoperi eventualele zgârieturi fine care s-ar vedea numai după băițuire.
Suprafețele trebuie să fie perfecte, impecabile. Dacă s-au făcut reparații, trebuie să fie invizibile. Când finisajul este transparent lemnul trebuie ales cu cea mai mare grijă astfel încât desenul lui natural să se îmbine perfect, să fie continuu. Rareori sunt acceptate colorațiile naturale. Încă din stadiul de mobilă în alb, totul trebuie să fie cât mai aproape de perfecțiune.
Colorarea și vopsirea lemnului
Uniformitatea este una dintre cerințe și este puțin probabil să iasă din aplicarea unui singur strat de colorare. Lemnul are un mod propriu de a absorbi culoarea, iar diferența de nuanțe din desen influențează această uniformitate.
De obicei, se aplică un prim strat de baiț, într-o culoare mai deschisă decât cea pe care vrem să obținem în final. Apoi se uniformizează făcând încă o trecere peste stratul inițial. Normalización se poate face și după aplicarea grundului, uneori fiind chiar mai indicat așa. Grundul pune mai bine în evidență diferențele de colorare, uniformizarea facându-se mai eficient.
Uniformitate se obține folosind și soluții de colorare speciale, uniformizante. Sunt baițuri care nu sunt foarte transparente și nici nu se absorb în profunzime tocmai pentru a nu pune în evidență desenul natural al lemnului, cu tot cu imperfecțiunile lui.
De multe ori se alege vopsirea lemnului. În acest caz colorațiile naturale din lemn nu mai deranjează. Este chiar o metodă de a crește valoarea lemnului cu anumite defecte de colorare. Prin vopsire fibra lemnului este acoperită total. Nu sunt acoperite însă găurile și zgârieturile așa că suprafața trebuie să fie și de această dată perfectă.
Pentru a da un aspect prețios se pot folosi pinturas metalizadas. Atenție însă la alegerea și îmbinarea lor pentru că un astfel de mobilier nu trebuie să fie țipător. Chiar dacă sunt alese culorile tari acestea pot fi atenuate cu ajutorul patinelor. Pot fi folosite patine deschise la culoare, albe sau gri, dar și cele clasice, nuc sau nuc închis. Sunt folosite mai mult pentru a crea umbre, a domoli avântul culorii pentru că prețiozitatea este obținută din efectul metalizat.
Grunduirea și lăcuirea
Daca este transparent, un astfel de finisaj trebuie să aibă profunzime, să fie bogat și clar în transparență. Pentru a nu părea sărăcăcios este nevoie de cel puțin 2 straturi de grund și asta numai dacă se folosește un grund cu corp mare. De obicei se aplică 3 chiar 4 straturi, cu șlefuire între ele, pentru a obține o suprafață fină, dreaptă și plăcută la atingere. Grundul trebuie să fie de bună calitate, cu transparență foarte bună pentru a da senzația de profunzime.
Șlefuirea între straturi este foarte importantă pentru că asigură finețea și tușeul plăcut al finisajului. Este operațiunea prin care se îndepărteaza fibra ridicată a lemnului și eventualele imperfecțiuni ale straturilor de grund (piel de naranja, înțepături sau zgârieturi fine de la șlefuire). Șlefuirea înainte de stratul de lac se face cu hârtie abrazivă cu granulația minimum 320, cea mai potrivită fiind cea de 400. Mobilierul elegant se finisează cu lac cu luciu mai mare, 50-70 gloss. Este un luciu elegant, fără agresivitate. Acoperite cu un astfel de lac micile rizuri de la șlefuirea cu o hârtie nepotrivită devin foarte vizibile.
Lacul pentru mobilierul elegat este situat în zona semilucios-lucios. Un nivel de brillo mai mic, 20-35 gloss, plasează mobla în zona celei obișnuite, iar luciul înalt, 90-100 gloss, o face prea agresivă, îi „știrbește” eleganța. Lipsa luciului, atât de apreciată la mobila cu aspect natural, nu este o alegere bună în acest caz.
Tușeul lacului trebuie să fie plăcut și mătăsos. Uneori, pentru a îmbunătăți tușeul, se aplică un strat de ceară peste lac și se lustruiește. Ceara contribuie atât la tușeu cât și la luciu.
Patinaje, efectos especiales
Obiectele de decor și mobilierul elegant au de multe ori patine aplicate discret care le dau profunzime sau luciri metalice discrete. Sunt aplicate peste grund pentru a putea controla cantitatea și a putea îndepărta surplusul.
Patinele în culori închise – nuc sau negru – sunt folosite pentru a marca profilele sau sculpturile și a le da profunzime. Cele aurii, argintii sau bronz dau acel aspect prețios. Dacă se dorește un obiect care sa fie in totalitate intr-o culoare metalizata sa folosesc vopsele metalizate, nu patine. Patinele sunt pentru tușe și accente, pentru a evidenția ceva. Este bijuteria de pe mâna unei femei sau cercelul din ureche. Nu contează cantitatea ci calitatea.
Mobila clasică elegantă se potrivește foarte bine caselor spațioase, înalte. Materialele și decorațiunile care o însoțesc trebuie să fie de aceeași calitate. Draperiile, perdelele, pernele decorative, covorul trebuie să fie și ele la înălțime. Mobilierul clasic elegant este folosit și pentru a crea o atmosferă plăcută, primitoare în hotelurile și pensiunile de lux sau restaurantele elegante. Este de fapt cel care imprimă stilul locului.
Hola,
Por favor, ayúdenme con algún consejo.
Tengo una mesa ovalada de roble macizo de la serie CHATEAUX DINING ROOM, comprada hace 20 años en ALPROM Pitesti.
http://www.alprom-sa.ro/download/catalog_2015.pdf
Es un gran artículo, pero el tablero ha envejecido de tanto usarlo.
Se ha vuelto transparente brillante y ha dejado de ser resistente a la temperatura y a los colores/líquidos.
No tengo arañazos, decoloraciones ni otros defectos, salvo que el lago se ha deteriorado con el tiempo.
Por favor, ¿pueden recomendarme procedimientos y/o productos con los que pueda reacondicionarlo para conservar la imagen original?
Muchas gracias por su ayuda,
Liliana Cotet
tel 0740670711
Por favor, recomiende un método de reacondicionamiento.
¡Buenas noches!
Por lo que me cuentas, no entiendo cómo se ha transformado el lago. ¿Ha perdido su transparencia y brillo? Además, me parece muy extraño que hasta ahora fuera resistente a la temperatura y ahora no. Porque si tenía una alta resistencia significa que el barniz anterior era un barniz resistente (barniz endurecedor - poliuretano, poliéster, etc). O un barniz así no desaparece con el tiempo por desgaste. Pero si era un barniz nitrocelulósico normal, puede haber perdido algunas de sus propiedades con el tiempo, pero antes tendría resistencia a las bajas temperaturas y patari.
Si optas por la primera opción -el barniz duro que ha perdido sus propiedades con el paso del tiempo-, puedes devolverle su brillo puliéndolo. Deberías recurrir a alguien con experiencia en exteriores. Se puede hacer con una lijadora de movimiento circular (orbital), solución de pulido y hablar de pastas orbitales.
Si el lago era más débil, deberá limpiar bien la superficie con agua y detergente. Pase un paño y deje secar. A continuación, encere toda la superficie, déjela durante 1-2 horas y púlala con un paño de algodón limpio. Obtendrá una superficie muy bonita con un brillo sedoso. Sin embargo, la superficie no será resistente a los objetos calientes ni al café caliente o el alcohol.
Si la superficie presenta arañazos finos y la capa de barniz es suficientemente gruesa, pueden eliminarse lijando con una lija de grano 240 o 280, tras lo cual se pule la superficie.
Le deseo lo mejor.
Buenas noches,
Estoy construyendo una mesa de madera de haya (lámina continua) para la cocina, ¿con qué barniz y laca debo protegerla, resaltar?
Buenas noches.
Para resaltar el diseño de la madera, primero hay que besarla. Sin embargo, el haya es una madera muy sensible, se mancha con facilidad. Debería utilizar un tinte con base de disolvente o aplicar primero una capa fina de imprimación coloreada. Así conseguirá un color uniforme.
Queda muy bonito si se acaba con aceite y cera pero la resistencia es muy baja. Para una buena resistencia utilice barnices de poliuretano o cualquier barniz con endurecedor. La superficie será resistente a arañazos, agua, café u otros líquidos calientes, alcohol.
Tú decides cómo quieres tu mesa. Un acabado al aceite y a la cera es rústico, natural. Un acabado lacado tiene una película protectora y puede tener distintos grados de brillo, además de una buena resistencia. Pero no hay que olvidar que, antiguamente, las mesas sólo se barnizaban (pulían) y se utilizaban durante décadas. Adquirían una pátina de la época que ahora es muy apreciada y que nos esforzamos por obtener con distintos materiales. Una vez más, depende mucho del tipo de mesa que se haga.
¡Buena suerte!
No olvide suscribirse a la revista impresa Wood Magazine. Por sólo 58 lei/año podrás enterarte de las novedades del sector, descubrir ideas artesanales o secretos del oficio. Le recordamos que el contenido de la revista impresa es diferente del de la página web. Más información en el siguiente enlace.
Gracias.https://revistadinlemn.ro/product/abonament-revista-din-lemn/