Tocătoare, linguri, boluri, sucitoare, nu există casă în care să nu existe un astfel de obiect din lemn pentru bucătărie. Multe dintre ele sunt neprotejate, neacoperite, așa cum se foloseau în trecut. Lingurile și polonicele din lemn, putineiul unde se bătea untul și copaia pentru pâine nu erau acoperite cu vreun strat protector. În timp, lemnul se închidea la culoare, începea să acumuleze murdărie și în final, obiectele erau înlocuite cu altele noi. Acum avem posibilitatea să le protejăm pentru a le păstra mai mult timp. Dar este nevoie de materiale netoxice de finisare pentru că toate aceste obiecte de lemn vin în contact cu mâncarea. Deci, ce materiale se folosesc pentru protejarea lor fără a ne otrăvi?
De ce este nevoie de finisaj pentru obiectele de lemn din bucătărie
Înainte să vedem de ce le protejăm. Trei sunt principalele motive:
- protejarea lemnului de acțiunile mecanice ce-l pot deteriora
- resaltar el diseño natural de la madera
- reducerea absorbției de apă și a altor materiale lichide în interiorul lemnului.
În timpul lucrului, obiectele vin în contact cu cuțite sau alte ustensile ce pot înțepa sau găuri sau cu materiale abrazive de curățare și întreținere. Protejându-le cu materiale netoxice de finisare suprafața devine mai dură sau capătă o peliculă care împiedică zgârierea sau ciobirea.
Cu ajutorul produselor de finisare desenul natural al lemnului este pus în evidență. Cel mai bine se vede acest lucru pe obiectele făcute din lemn de plop sau tei. Neprotejate, obiectele sunt albe și uniforme. În momentul în care se aplică un material de finisare, desenul făcut de inelele anuale începe să fie vizibil.
Dar cel mai important efect al finisării este împiedicarea sau reducerea absorbției în lemn. În bucătărie apa sau alte produse lichide sunt o prezență continuă. La madera es higroscópica așa că va absorbi apă. Absorbția și eliminarea apei pot duce la apariția tensiunilor ce duc la crăparea lemnului. În plus, apa antrenează și murdărie și astfel lemnul se îmbâcsește în profunzime. Cu ajutorul materialelor de finisare absorbția poate fi controlată.
Principalele moduri de protecție
Protejarea obiectelor din lemn folosite în bucătărie poate fi făcută cu aceites sau/și ceară naturale sau cu lacuri sintetice cu catalizare. În primul caz lemnul va absorbi materialul în interior, suprafața fiind foarte puțin acoperită. Frumusețea lemnului va fi scoasă în evidență iar absorbția de lichide în interior va fi redusă. Protecția la șocuri mecanice va fi însă în continuare redusă, lemnul putând fi în continuare zgâriat sau lovit.
În cel de-al doilea caz se formează peliculă la suprafața lemnului. Este astfel mult mai bine protejat la șocuri mecanice și împotriva absorbției de lichide. Aspectul este însă mai „de plastic”, lemnul pierzând din farmecul natural.
1. Uleiuri și ceruri ca materiale netoxice de finisare
Sunt mai multe tipuri de uleiuri și ceruri ce pot fi folosite pentru acoperirea obiectelor din lemn pentru bucătărie. Ele trebuie să fie naturale și fără adaosuri de compuși sintetici. Acabado al aceite se face aplicând straturi succesive, cu timp de uscare între ele și ștergerea surplusului. Se aplică atât timp cât lemnul continuă să absoarbă. Ceara poate fi aplicată în amestec cu ulei sau ca produs separat. Ea rămâne la suprafața lemnului ca strat protector, fără a avea însă rezistență mecanică. Iată câteva dintre uleiurile sau amestecurile de ulei cu ceară folosite ca materiale netoxice de finisare:
Aceite mineral este cel mai folosit material netoxic pentru finisarea obiectelor din lemn din bucătărie. Este un material fără gust, fără culoare și fără miros, obținut în urma distilării petrolului. Produsul trebuie să fie înalt purificat. Lemnul finisat cu ulei mineral are un tușeu foarte fin și plăcut, nelăsând senzația de gras. Este un material pe care îl puteți găsi la farmacie fiind folosit și în afecțiuni digestive.
Aceite de linaza – se folosește cel natural nesicativat. Sicativul conține săruri de metal care pot fi periculoase. Uscarea uleiului natural de in este foarte lentă, un strat având nevoie de câteva zile pentru a se usca. Pentru a grăbi uscarea uleiul de in poate fi fiert înainte de folosire.
Aceite de tung. Este uleiul care pune cel mai frumos în evidență desenul lemnului. Trebuie folosită varianta naturală, nediluată cu solvenți sintetici. Pentru diluție se folosește esența de terebentină, tot un produs natural.
Uleiul de nucă este foarte bun pentru finisarea obiectelor de lemn din bucătărie, la fel ca cel coco. Nu se recomandă însă folosirea lor de cei care au alergie la nuci și alune.
Uleiurile de in, tung și nucă au și capacitatea de a da o oarecare duritate lemnului. În timpul uscării are loc un proces asemănător polimerizării care întărește fibra lemnului acolo unde uleiul aderă. Spre deosebire de aceste uleiuri, cele de floarea soarelui, măsline sau struguri nu se întăresc la uscare. Principalul dezavantaj al acestora este însă faptul că, în prezența aerului, râncezesc și capătă un miros foarte urât.
Amestecul de ceară de albine și ulei de in este folosit deseori pentru finisarea obiectelor de lemn din bucătărie. Amestecul se face la cald, cu atenție pentru a nu se aprinde. O rețetă cu rezultate bune conține 5 părți ulei de in și una de ceară). Amestecul poate fi folosit rece, când este solid, dar de consistența untului moale sau cald, sub formă lichidă. Ca lichid intră mai bine în lemn iar protecția la umiditate este mult mai bună.
Emulsie de ceară de Carnauba. Este o ceară naturală ce protejează frunzele unei specii de palmier. Emulsia se folosește doar pentru a proteja suprafața lemnului. Este bine să fie folosită pentru produsele care nu se utilizează foarte des. Folosirea intensă le îmbâcsește iar refinisarea este mai dificilă pentru că trebuie îndepărtat tot stratul vechi.
2. Utilización de productos filmógenos
Lacurile ce pot fi folosite sunt cele cu întărire chimică, în special cele poliuretano. În urma reacției chimice definitive rezultă un produs inert care nu este toxic pentru organism. Aceste produse pot fi folosite și pentru finisarea pătuțurilor și jucăriilor pentru copii.
Pentru a putea fi folosite în siguranță, obiectele finisate trebuie lăsate min.30 de zile pentru ca reacția să se definitiveze. În tot acest timp există riscul ca o parte din lac să nu fi reacționat cu catalizatorul și astfel sa fie foarte nociv.
Și celelalte lacuri cu întărire pot fi folosite – poliesterice, acrilice, hidrodiluabile. Cu cât procentul de întărire este mai mare cu atât produsul final rezultat este mai sigur. De aceea se recomandă produsele poliuretanice, procentul de catalizare al acestora fiind între 50 și 100%.
Tot în clasa produselor peliculogene intră si goma laca. Produsul trebuie să fie natural, cel obținut dintr-o specie de gândaci, fără adaosuri de produse sintetice. Se recomandă folosirea obiectului după evaporarea totala a solventului din peliculă(min.2 săptămâni de la aplicare).
Indiferent de produsul folosit pentru protecție, obiectele trebuie întreținute. Cele uleiate se reuleiază cel puțin o dată la 6 luni dacă folosirea lor este o obișnuință. Când produsele sunt protejate cu ceară trebuie îndepărtat vechiul strat pentru a aplica altul nou. Ceara înglobează în timp murdărie ce nu poate fi îndepărtată la o simplă spălare. Obiectele protejate cu lacuri trebuie verificate periodic pentru a nu fi crăpate sau zgâriate în profunzime. În aceste cazuri apa pătrunde sub peliculă iar protecția nu mai este eficientă. Poate fi chiar periculos pentru că sub peliculă se pot dezvolta ciuperci și mucegaiuri nocive.
Sper să considerați interesante și utile informațiile. Dacă credeți că este un articol folositor și altora, puteți distribui. Iar dacă aveți comentarii, întrebări sau completări, lăsați-le mai jos, în spațiul dedicat.
Estoy haciendo una trituradora de madera de pino y quería darle un baño antes del aceite mineral. En este caso, ¿sigue funcionando el aceite? Muchas gracias.
¡Buenas noches!
Sí, el aceite penetrará en la madera y la protegerá de la humedad. Aplique el aceite cuando la madera esté completamente seca. Utilice los baños de tinción recomendados para productos en contacto con alimentos. Con el tiempo, el aceite puede eliminarse con el uso y existe el riesgo de que entre en contacto con el cebo. Puede utilizar colorantes alimentarios.
Le deseo lo mejor.
Muchas gracias por tu ayuda 🙂 .
Buen articulo. Creo que deberíais escribir en cualquier página donde se hable del aceite de linaza esa advertencia sobre la autocombustión. Bastante trapo empapado queda arrugado como para que se produzca un incendio.
Buena idea. Añadiremos esta advertencia a todos los artículos en los que se mencione aceite o productos que tengan white spirit como diluyente.
Le deseo lo mejor.
Hola, necesito un poco de ayuda por favor, es la primera vez que hago esto y no se si lo estoy haciendo bien. He leído unos cientos de comentarios y muchos artículos en los últimos 3 días desde que os descubrí. Es fenomenal este sitio, tenéis mi respeto y admiración por vuestra habilidad y la pasión que tenéis por la madera.
Pero no he podido encontrar nada concreto sobre el abeto, quizás le sirva a alguien en la misma situación si tiene tiempo de aconsejarme.
Compré unos tableros de madera de abeto en dedeman con el objetivo de montar unos como estanterías para la ropa, y otro como encimera para el despacho (foto3). Me gusta la idea de madera natural, limpia, sin barnices químicos, y pensé que olerían a bosque... Pero: 1. no huelen a nada, ni siquiera lijados, 2. creo que se ensuciarán muy rápido, y sobre todo 3. no me gusta nada el color del abeto, es muy pálido, me da miedo que no se vuelva amarillo o naranja con el tiempo. Prefiero los tonos cálidos de la madera, pero no oscuros (tuve una cómoda con chapa de roble natural que "envejeció" muy bien.
Los olores de los barnices y pinturas en general me parecen muy fuertes, así que compré "Barniz para madera Oskar Aqua, color roble, al agua, interior/exterior". Los criterios para elegir entre muchas muestras de distintos fabricantes fueron la ausencia de olor y el único tono que me gustaba.
Ahora, mi dilema: en la página del producto dice que requiere imprimación primero, pero en la ficha técnica de esa página también dice que para madera nueva, de interior, se aplica directamente sobre la madera. ¿Cómo debo proceder, con o sin imprimación? ¿He elegido el producto adecuado en lugar del aceite, la cera y muchas otras opciones que no entiendo porque no tengo experiencia en este campo? ¿Existe una técnica de aplicación específica, aparte de a lo largo de la veta? En los lugares en los que el pincel se superpone, ¿el color se verá más oscuro o se igualará a medida que se seque?
Debo mencionar que el manillar y sus soportes son de madera de tilo, hechos y lijados por mi padre. ¿Es correcto aplicar este barniz directamente, sin imprimación, a las baldas, al tablero del escritorio y a la barra del perchero? ¿Se comportará bien el tablero del escritorio con el paso del tiempo? (ratón de PC, tijeras de coser, etc - alguien dijo en un blog que el abeto es tan blando que cuando escribes con un bolígrafo sobre una hoja de papel, quedan hendiduras en la madera...)
Me sería más fácil en cuanto a tiempo y dinero sin imprimación, pero me daría pena ver manchas al barnizarla o usarla, sobre todo porque no tengo experiencia, sólo afán y alegría de sentir la madera y hacer algo con la mano. ¿Que me aconsejas?
El tono que quería es el de la primera foto, pero creo que es una madera más noble. También me gusta el de la segunda foto, cuando lo probé en una madera de desecho me salió más parecido a este.
https://www.pinterest.ca/pin/433049320422526631/
https://www.pinterest.ca/pin/433049320421440638/
https://www.pinterest.ca/pin/433049320419698055/
Muchas gracias por su respuesta, ¡le deseo lo mejor y mucha suerte en todo lo que haga!
¡Buenas noches!
Hagamos turnos para no perdernos nada. 🙂
El abeto es el árbol más común en los bosques rumanos, por eso es fácil de encontrar y barato. A diferencia de lo que ocurría en el pasado, cuando los árboles se cortaban cuando estaban completamente maduros, ahora se cortan cuando aún son jóvenes. De ahí su falta de olor y su escasa resistencia a la acción mecánica. Si quieres un árbol resinoso más resistente (como el abeto) y con un olor específico, busca pino nórdico o siberiano o alerce.
Las coníferas (pícea, abeto, pino, alerce, tuya) empiezan a cambiar de color inmediatamente después del corte. El cambio se produce debido a la luz y es acelerado por el sol. El abeto se vuelve amarillo anaranjado con el tiempo.
El roble es muy diferente del abeto. Es mucho más duro y, con el tiempo, los poros se marcan más y el dibujo natural se hace más visible. El abeto, como todas las maderas blandas, no tiene poros. Aunque utilice el color del roble, al final el efecto será diferente porque no tiene poros.
La cera y el aceite dan un aspecto natural y agradable a la madera, pero no tienen resistencia mecánica. Para conseguir esa resistencia necesitas lav, así que has elegido bien.
El barniz también puede utilizarse sin imprimación. Será más difícil lijar entre capa y capa, pero te las arreglarás. Para conseguir una superficie lisa después de pintar necesitas una paleta pequeña con una esponja dura para aplicar la pintura y esponjas abrasivas medianas y finas (encuentra los materiales en tiendas de bricolaje). Empieza lijando la superficie de la madera. Utiliza una esponja abrasiva media y lija a lo largo de la veta. Quita el polvo y pasa un paño suave de algodón. La superficie no debe pegarse al paño y debe ser agradable al tacto. Aplique la primera capa de barniz con una llana, sin solapar las superficies ya que la zona se oscurecerá. Deje que se endurezca durante una hora y aplique otra capa en las mismas condiciones. Al cabo de otra hora, repita la operación. Dejar secar hasta el día siguiente. Al día siguiente, compruebe que la capa esté seca. También comprobará que la superficie se ha vuelto áspera. La fibra de madera ha absorbido el agua del barniz, se ha levantado, se ha cubierto de barniz y se ha endurecido así. Tienes que volver a la superficie plana y para ello lija suavemente la superficie, a lo largo de la veta, con la esponja fina. Quite el polvo, limpie con un trapo y compruebe la superficie. debe quedar lisa, con una bonita tos. Si no lo está, continúe lijando pero sin presionar para evitar eliminar la capa de madera. Vuelva a lijar y aplique una última capa de barniz con una llana. Deje secar hasta el día siguiente.
Así puedes acabar todas las superficies. Donde no pueda usar una paleta, pruebe con una brocha. Si no lo consigues, diluye el barniz con agua, pero no más de 5%.
Por desgracia, en los enlaces enviados sólo veo homenajes con vestidos y peinados de pinterest:)
Espero haber conseguido ser lo suficientemente coherente. He puesto a continuación tres enlaces que espero les resulten útiles.
Le deseo lo mejor.
https://revistadinlemn.ro/2020/04/23/vopsirea-si-lacuirea-sfaturi-pentru-incepatori/
https://revistadinlemn.ro/2017/01/17/cum-deosebim-lemnul-de-molid-de-cel-de-brad/
https://revistadinlemn.ro/2017/01/10/lemnul-de-rasinoase-comparativ-cu-cel-de-foioase/
Gracias por tu paciencia y por toda la información, ¡es muy útil! Me alegro mucho cuando descubro gente como tú, es un placer leer los artículos aquí, aprendo mucho de los comentarios también.
Creo que ahora las imágenes correctas son visibles y relevantes de todos modos, más para mí como inspiración 🙂 .
Espero poder volver pronto con pruebas del trabajo bien hecho o, en el peor de los casos, de la lección aprendida, así que no 🙂 .
Mucha salud, ¡y todo lo mejor!
Buena suerte. ¡A la espera del resultado! 🙂