La prima vedere, arderea lemnului poate fi un subiect care, dacă nu sperie, sigur întristează. În această idee chiar am avut la un moment dat un articol despre protejarea lemnului împotriva focului prin tratare cu substanțe ignifuge. Și totuși, cum am ajuns de la protecția împotriva focului la protecție și colorare cu ajutorul lui? De ce afirm ca îi faci bine lemnului dacă-l arzi? Este ceea ce intentionez să vă spun în continuare.
Protejarea lemnului cu ajutorul focului a fost descoperită de japonezi în anii 1700 (după unele documente chiar înainte). Metoda se numește Shou Sugi Ban (în traducere, scândură de cedru arsă) sau Yakisugi. Ei au văzut că arzând suprafața scândurii de cedru (sugi) până la carbonizare lemnul devine foarte rezistent la intemperii, putrezire și atacul insectelor, devenind astfel foarte potrivit pentru folosirea la exterior. Metoda a fost intens folosită până în urmă cu 100 de ani când, apariția materialelor moderne de construcție (cimentul și mai târziu, plasticele), combinată cu o lipsă a lemnului autohton în acea perioadă, a dus aproape la dispariția ei.
În anii 2000 tehnica a fost redescoperită și a intrat rapid în atenția designerilor și arhitecților din Europa și America de Nord. Entuziasmul a fost atât de mare încât lemnul ars a depășit faza de garduri și placarea caselor și a ajuns să fie folosit foarte mult în interior, la pardoseli, decorarea pereților, dar și la obținerea mobilei. Au aparut producători care obțin industrial lemn ars, prelucrându-l apoi pentru a-i spori frumusețea.
Practic metoda constă în arderea lemnului folosind diverse procedee (arzător cu gaz, ardere cu flacără directă dând practic foc lemnului, etc), stingerea focului și răcirea suprafeței folosind apa și curățarea suprafeței arse. Acest ciclu poate fi reluat de mai multe ori până se ajunge la rezultatul dorit. Curățarea suprafeței se face cu perii de sârmă și poate fi făcută numai superficial sau în profunzime.
Lemnul astfel ars poate fi folosit la construcția caselor, a gardurilor sau pentru alte întrebuințări la exterior. Stratul de carbune are o bună protecție împotriva radiațiilor UV, considerându-se că un astfel de lemn poate rezista fără nici un fel de întreținere între 80 și 100 de ani. Lemnul poate fi folosit ca atare sau, după periere, poate fi tratat cu ulei.
Plecând de la etapele de bază ale metodei s-au dezvoltat tot felul de tehnici care permit obținerea de suprafețe cu diverse texturi și culori. Arderea poate fi făcută cu diferite grade de profunzime. Răcirea cu apă poate fi făcută și ea în diverse feluri: turnând direct o cantitate mare de apă pe scândură sau picurând încet apa. Se obțin astfel structuri diferite ale lemnului ars, controlând spargerea stratului de „cărbune” de deasupra.
Și curățarea lemnului poate duce la apariția diverselor efecte. El poate fi curățat numai pentru a îndepărta stratul de funingine de deasupra și a ajunge la partea arsă stabilă, sau poate fi îndepărtată și acea parte, mai mult sau mai puțin, în funcție de desenul dorit. Se poate obține așa bois structuré.
Cum rezultă structurarea? Lemnul timpuriu, fiind mai moale și mai afânat, arde mai repede spre deosebire de cel târziu. Când este îndepărtată arsura prin periere cu peria de sârmă, în zona de lemn timpuriu va fi îndepărtat mai mult material și astfel lemnul târziu va ieși în evidență.
Tot prin felul în care este curățat lemnul ars se poate face și colorarea lemnului. Periind lemnul, partea care se curăță prima este cea de lemn târziu, unde apare culoarea naturală a lemnului, iar în rest rămâne culoarea neagră a cărbunelui. Lemnul va avea astfel un aspect patinat.
Dar cel mai spectaculos este atunci când se combină arsura cu baițul. Lemnul se periază pentru a îndepărta parțial partea arsa și se aplică pe suprafață un baiț. Zona arsă nu absoarbe culoare, rămânând neagră, spre deosebire de zona unde s-a ajuns la lemn și unde baițul este absorbit normal, colorând lemnul. Combinația dintre culoarea aplicată și negrul de cărbune este cu adevarat spectaculoasă.
Dacă la început metoda a fost aplicată pe cedru japonez, ea a fost extinsă treptat și pe alte esențe. Cel mai bine însă arată pe bois résineux (brad, pin, molid, douglas) și mai ales când acesta este tăiat astfel încât să aibă fladere.
Colorarea prin ardere se poate face și fără ca lemnul să fie carbonizat. Prin ardere superficială, lemnul timpuriu va fi primul care își va schimba culoarea, scoțând astfel în evidență desenul natural al lemnului. Arderea se face cu o torță simplă cu gaz, nefiind necesare instalații complicate cu multă putere și mult mai periculoase.
După ce a fost astfel colorat, lemnul poate fi protejat prin aplicare de lacuri sau, mult mai bine, prin aplicarea huiles.
Metoda a depășit acum cu mult utilizarea ca protecție la exterior intrând în domeniul designului interior, dar și în cel al mobilei sau al obiectelor de decor. Efectele speciale ce se pot obține controlând cu atenție arderea, perierea sau colorarea au permis folosirea ei la decorarea unor obiecte mai speciale, cum sunt cutiile de bijuterii sau chiar chitarele electrice.
Aceasta este o metodă de colorare pe care o puteți folosi și voi în proiectele diy. Este bine să nu uitați însă că lemnul arde cu ușurință și să fiți foarte atenți când faceți acest lucru. Iar dacă nu aveți condițiile sau îndemânarea necesară este mai bine să lăsați colorarea prin ardere pe mâna profesioniștilor.
O altă metodă interesantă cu rezultate spectaculoase, dar și extrem de periculoasă, este chauffage électrique au bois. Nu o recomand, dar cred că orice informație este bine-venită chiar dacă nu o punem în practică.
Génial !!! Merci beaucoup pour toutes ces informations !!!! Inestimable !
Intéressant ! Merci pour l'information !
Article extrêmement intéressant, merci pour ces précieuses leçons !
J'ai hâte de l'essayer !
Je vous remercie de votre appréciation et de nous suivre.
Tous nos vœux de réussite !
Magnifiquement détaillé avec des photos, félicitations pour l'article. Même si j'étais déjà au courant, j'ai apprécié d'entendre votre opinion.
Nous vous remercions.
Est-ce que ce procédé est recommandé pour une clôture en résine ? Nettoyage superficiel et application d'huile de lin.
Au bout de combien de temps la couche d'huile doit-elle être renouvelée ?
Il s'agit d'un très bon système de protection pour l'extérieur, qui peut également être appliqué au bois de résineux. Plus la brûlure est prononcée, plus la résistance est grande. Le charbon de bois en surface protège très bien.
Si vous nettoyez beaucoup et que vous appliquez ensuite de l'huile de lin, selon l'importance de l'altération, vous devrez repasser une couche de finition tous les 1 à 3 ans. Si vous laissez plus de traces de brûlure sur la surface, elle durera plus longtemps.
Tous nos vœux de réussite !
N'oubliez pas de vous abonner à la version imprimée de Wood Magazine ! Pour seulement 58 lei/an, vous pouvez vous informer sur l'actualité du secteur, découvrir des idées d'artisanat ou des secrets de fabrication. Nous vous rappelons que le contenu du magazine imprimé est différent de celui du site web. Détails dans le lien ci-dessous.
Merci de votre attention !
https://revistadinlemn.ro/product/abonament-revista-din-lemn/
Avez-vous une idée du siècle où cette méthode est apparue en Roumanie ? Aujourd'hui, on trouve des maisons dont les poutres du grenier ou du toit sont fumées ou dont les bardeaux sont brûlés. Excellent article. Merci de votre compréhension.
En France, ils réalisent des toitures, des revêtements extérieurs et des meubles à partir de bois brûlé en profondeur à très haute température. Article intéressant.