DIY-Verarbeitung - Veredelungstechniken

Wie man eine Oberfläche so genau wie möglich reproduziert

De multe ori reprezentanții fabricilor cu care lucrez, dar nu numai ei, vor să-i ajut să „copieze” un finisaj pe care l-au văzut într-o revista, la un târg sau la o firmă concurentă. Unii dintre ei au nevoie de ajutor pentru clienții lor. De exemplu, clientul are montat deja un parchet laminat cu un anumit finisaj și își dorește reproducerea lui pe treptele din lemn ale scării interioare. De fiecare dată le spun că finisajul poate fi reprodus, că materialele și tehnologia nu sunt o problemă, dar s-ar putea să apară probleme din cauza suportului lemnos pe care se face finisarea. Și în acest caz trebuie să știe că, chiar dacă finisajul a fost reprodus identic, aspectul final poate fi foarte diferit de ce își doresc. Ceea ce vreau să spun este că, atunci când se face reproducerea unui finisaj, natura suportului lemnos, culoarea, felul cum este tăiat lemnul, pregătirea lui în alb, au o influență foarte mare asupra rezultatului.

Reproduktion einer Oberfläche
Diferite esente de lemn
sursa foto: mmtoolsparts.com

Ca să înțelegeți mai bine ce spun, vă dau câteva exemple. Să spunem că finisajul ce urmează să fie reprodus este pe lemn de Eiche iar lemnul disponibil este cel de molid (sau alte rășinoase).

Reproduktion einer Oberfläche
Impregnant exterior pe lemn de Eiche

Chiar dacă se reproduce culoarea identic cu ajutorul unui spectofotometru, efectul va fi total diferit, mai ales în cazul finisajului transparent. Stejarul este un lemn mai închis la culoare, spre gri, este dur și are pori. Molidul este mai gălbui, fără pori și este lemn de esență mai moale.

Reproduktion einer Oberfläche
Impregnant exterior pe lemn de solide

Baițul aplicat pe lemnul de brad va fi absorbit în profunzime și va scoate în evidență desenul natural al lemnului, ceea ce va face rezultatul foarte diferit de cel de pe mostra de stejar. Nu vor exista nici pori marcați vizibil. Chiar dacăm este un colorant uniformizant, cum este cel din imagine, tot nu reușește să elimine diferențele. Nici dacă finisajul este pigmentat nu rezolvă problema. Într-adevar, diferențele vor scădea puțin dar rezultatul final va fi la fel de diferit.

Dacă este greu de găsit lemn de aceeași esență se poate încerca copierea pe esențe asemănătoare. De exemplu, ajustând culoarea, se poate obține efectul de pe mostra de stejar, pe frasin sau gorun, adică esențe tari, cu pori mari comasați în zona de lemn târziu.

Am spus ajustând culoarea pentru că puteți vedea în imaginea de mai jos cât de mult influențează rezultatul final culoarea naturală a lemnului. Pe 5 esențe de lemn – stejar (oak), arțar (maple), cireș (cherry), mahon (mahogany) și nuc (walnut) – este aplicat același baiț. Cu toate că baițul este uniformizant, atenuând diferențele dintre esențe, tot se poate identifica fiecare dintre ele.

Diverse esente, acelasi bait sursa foto: gunsbase.com
Diverse esente, acelasi bait
sursa foto: gunsbase.com

Există situații în care lemnul este de esență tare, are culoare asemănătoare, are pori, dar aceștia sunt diferiți. Și în acest caz este greu să se reproducă finisajul, mai ales dacă baițul sau patina îi marchează. Este cazul lemnului de stejar comparativ cu cel de fag. Niciodată nu se va putea copia efectul obținut pe lemnul de stejar,

Reproduktion einer Oberfläche
Eiche
Bildquelle: holz-datenbank.de

pe un lemn de fag.

Reproduktion einer Oberfläche
Fag
Bildquelle: holz-datenbank.de

Fagul are pori mici și răspândiți pe toată suprafața, făcând un desen total diferit de cel al stejarului.

Diferențe mari pot apărea și folosind aceeași esență. Dacă taierea s-a făcut diferit lemnul va avea un alt fel de desen natural. Să luăm tot exemplul stejarului. Dacă finisajul original este făcut pe un lemn cu tăiere tangențiala (fladere),

Reproduktion einer Oberfläche
Marcare pori (stejar cu taiere tangentiala)
Bildquelle: Holzmagazin

el nu va putea fi reprodus pe unul cu taiere radială (friz).

Reproduktion einer Oberfläche
Patinare pori (stejar cu tăiere radială)

Acest lucru este și mai greu dacă porii sunt marcați cu patine.

Dacă finisajul ce trebuie reprodus este făcut pe un strukturiertes Holz, la fel trebuie să fie și cel pe care va fi aplicat. În momentul în care lemnul este structurat, baițul este absorbit și se așează altfel, șlefuirea între straturi va scoate altfel în evidență desenul, iar patina, dacă este folosită, va avea un alt efect comparativ cu un lemn masiv normal, fără structurare. În cazul lemnului structurat, straturile de baiț și patine se vad 3D, pe când în cazul suprafețelor normale, totul se întâmplă în plan, fără efectul așteptat.

Reproduktion einer Oberfläche
Lemn structurat

Dacă reproducerea se face pe panou furniruit, nici nu se pune problema structurare, care se face pe lemn masiv sau pe furnire groase. Pe panou furniruit, din cauza grosimii foarte mici a furnirului (furnire estetice), nu se poate face. Dacă totuși se va încerca o periere cu o perie de sârmă, tot ce se va obține va fi o zgâriere mai profundă a furnirului, dar finisajul pe un astfel de suport nu va avea nici o legătură ce cel inițial.

Reproduktion einer Oberfläche
Comparatie lemn normal-lemn structurat

La început vă spuneam, ca exemplu, de persoanele care vor ca treptele scărilor să semene cu parchetul laminat.

Reproduktion einer Oberfläche
Parchet laminat
sursa foto: spectrumonsitesolutions.com

Aici este întotdeauna o problemă pentru că este vorba de un desen care trebuie să semene cu un finisaj pe lemn. Și dacă acel desen arată un parchet antichizat, cu patine si tot felul de culori suprapuse, atunci este și mai greu. Pentru că un astfel de finisaj se poate obține numai pe lemn structurat iar parchetul laminat este drept, fără nici cea mai mică denivelare. De aceea este bine să i se spună clientului, încă de la început, de ce va fi imposibil ca treptele din lemn să semene perfect cu parchetul laminat.

Reproduktion einer Oberfläche
Scara lemn, parchet laminat
sursa foto: interiorpatio.com

În cazul în care doriți să copiați un finisaj, încercați să faceți mai întâi o mostră pe o bucată mică din lemnul pe care-l veți folosi. În felul acesta toată lumea va știi încă de la început care va fi rezultatul final. Când îmi cer să reproduc un finisaj, eu cer întotdeauna colaboratorilor mei și bucăți din lemnul pe care-l vor folosi. Dacă folosesc un lemn pe care-l am din întâmplare, riscul ca rezultatul obținut de mine să fie diferit de ceea ce se va obține în fabrică este foarte mare.

Reproduktion einer Oberfläche

Dacă se dorește reproducerea unui finisaj, cel mai bine este să se folosească ca suport aceeași esență de lemn, cu același mod de tăiere și pregătire ca și cel al finisajului. Dacă acest lucru nu este posibil, veți obține ceva asemănător și nu un efect identic și clientul trebuie să știe acest lucru încă de la început. Noi, cei care lucrăm de multa vreme cu lemnul, știm lucruri astea și ni se pare ca și ceilalți îl știu. Dar nu este așa și este bine ca oamenii să fie avertizați de la început, pentru a nu fi dezamăgiți la final.

Mihaela Radu

Mihaela Radu ist Chemieingenieurin, hat aber eine Leidenschaft für Holz. Sie arbeitet seit mehr als 20 Jahren in diesem Bereich, wobei die Holzveredelung sie in dieser Zeit geprägt hat. Sie sammelte Erfahrungen in einem Forschungsinstitut, in ihrem eigenen Unternehmen und in einem multinationalen Konzern. Sie möchte ihre Erfahrungen kontinuierlich mit denjenigen teilen, die die gleiche Leidenschaft haben - und mehr.

Kommentar hinzufügen

Einen Kommentar hinzufügen

Diese Website verwendet Akismet, um Spam zu reduzieren. Erfahren Sie, wie Ihre Kommentardaten verarbeitet werden.

Kategorien

Anmeldung zum Newsletter

de_DEGerman