Mobila din lemn masiv este foarte apreciată, iar unii nu vor să aibă altfel de mobilier decât din lemn masiv. Pentru a-l înfrumuseța și a-l proteja pot fi folosiți coloranți, ceruri și uleiuri, dar în afară de acestea, se folosesc și lacuri sintetice, mai rezistente, dar mai pretențioase. Dacă nu sunt respectate anumite condiții, finisajul poate ceda în timp, cauza fiind, de multe ori, independentă de calitatea lacului. Să vedem ce probleme pot avea peliculele de lac aplicate pe lemn masiv, care sunt cauzele și cum pot fi evitate sau remediate.
Uscarea greșită sau incompletă a lemnului duce la defecte ale peliculei de lac
Uneori pe suprafața finisată a mobilei apar crăpături fine, în lungul fibrei lemnului. Prima reacție este întotdeauna „lacul este de vină”. Uneori – destul de rar – poate avea și lacul o contribuție, dar în majoritatea cazurilor causa es madera maciza que no se ha secado completamente.
Ser uscat corespunzător lemnul masiv trebuie să stea în uscător, respectând timpul și ciclul de uscare specific, până ajunge la echilibru la o umiditate de 8-12% în cazul lemnul folosit la interior. Asta în cazul uscării forțate. În cazul uscării naturale, cheresteaua trebuie să stea cel puțin 9 luni la uscat, în stivă, timp în care apa iese din lemn până când ajunge la umiditatea de echilibru.
O forțare a uscării (prin creșterea temperaturii în uscătoare sau ținerea lemnului direct în soare) poate produce crăpături, dar și o umiditate diferențiată în lemn, mai mare în interior și mai mică spre exterior. În timp, lemnul va încerca să-și echilibreze umiditatea, iar pe parcursul acestui proces se va mișca. Dacă aceste mișcări au loc și după finisare, lacul le va „simți” și dacă nu este suficient de elastic pot apărea crăpături fine, în lungul fibrei, pe toată suprafața lăcuită.
Este motivul pentru care lacurile pentru exterior sunt foarte elastice, chiar dacă acest lucru este în detrimentul durității. La exterior, unde lemnul ar trebui să aibă umiditatea în intervalul 14-18%, posibilitatea ca lemnul să fie influențat de variația de umiditate din atmosferă este mult mai mare. Urmarea este o mișcare a lemnului care, în lipsa unui lac elastic, ar duce la crăpături în peliculă.
Șlefuirea greșită este cauza multor defecte de finisare
Defectele de finisare care își au originea în corectitudinea cu care este pregătit lemnul înainte de aplicarea lacului sunt lipsa aderenței, absorbția diferențiată y aspectul pătat. Toate acestea au drept cauza șlefuirea greșită a lemnului înainte de aplicarea finisajului. Lijado trebuie făcută în trepte, folosind hârtie de șlefuit din ce în ce mai fină. De asemenea, hârtia de șlefuit trebuie schimbată când se încarcă cu praf de lemn sau când abrazivul lipit pe hârtie începe să dispară. Dacă lemnul nu este bine șlefuit fibra ridicată nu este ruptă ci presată, formându-se așa-numitele oglinzi. În aceste zone lemnul nu absoarbe corespunzător apărând manchas sau lipsa de aderență.
Defecte pot apărea și din cauza absorbției diferențiate a colorantului în zonele de îmbinare (îmbinări drepte sau în dinți), unde există capete de fibră care absorb mai mult colorant (chiar și de 100 de ori mai mult). Astfel îmbinarea ajunge să iasă în evidență, lucru care nu este acceptat de toată lumea. Se poate evita absorbția diferențiată prin folosirea unui izolator înainte de aplicarea colorantului. O soluție poate fi si aplicarea unui strat de grund foarte diluat, după care se aplică colorantul.
Soluțiile constructive prost alese pot avea efect și asupra peliculei de lac
Uneori soluția constructivă pentru ușile din lemn este încastrarea unei tăblii într-o ramă. Tăblia nu trebuie lipită tocmai pentru a-i permite lemnului să varieze dimensional în cazul în care umiditatea exterioară scade sau crește. Dacă tăblia ar fi lipită de ramă, sistemul s-ar rigidiza foarte mult și mișcările ar fi mult mai sesizabile, ceea ce poate duce la apariția crăpăturilor în pelicula de lac. Trebuie avut însă în vedere că, în cazul umidității foarte scăzute (cum se poate întâmpla iarna) rama se poate contrage, iar porțiunea ascunsă până atunci poate deveni vizibilă. Dacă nu este finisată la fel ca întreaga ușă, acea porțiune va ieși în evidență. Pentru a evita acest lucru marginile tăbliei ar trebui colorate înainte de a fi pusă în ramă. Acesta este un sfat pe care îl adăugăm la celelalte despre colorarea, lăcuirea și vopsirea ușilor din lemn.
Tehnologia de aplicare trebuie să fie în acord cu lemnul folosit pentru a evita apariția defectelor de peliculă
În cazul lemnului cu pori mari cum este cel de roble, mahon o nuc, pot apărea mici găuri în peliculă la scurt timp după ce mobila a fost finisată. Fenomenul se mai numește și cădere în pori. Practic porii devin din nou vizibili. Dacă scopul este o acoperire foarte bună cu închiderea completă a porilor, redescoperirea lor nu este acceptabilă. „Căderea” poate fi evitată dacă se folosește un izolator sau lacuri cu întăritor, cum sunt barnices de poliuretano. Fenomenul de cădere în pori se întâlnește mai ales la finisarea cu materiale nitrocelulozice. O altă variantă ar fi ca prima mână de grund să fie aplicată foarte subțire astfel încât grundul să „ude” porii.
Mobila din lemn masiv nu se face la fel de ușor ca cea din panouri derivate și nu este suficient să știi să prelucrezi mecanic lemnul. Trebuie să ai și cunoștințe despre speciile de lemn și comportamentul lor în timp, despre principalele lor caracteristici și punctele „slabe”, despre uscarea, influența umidității și a temperaturii și alte astfel de informații. Sunt de folos pentru producerea unui mobilier de calitate, care să rămână așa mult timp.
Dacă aveți întrebări sau nelămuriri puteți să le lăsați în comentariile mai jos, iar dacă subiectul poate fi de ajutor și altora îl puteți distribui.
Hola, tengo una pregunta, tengo en mi casa una vitrina y una mesa de TV de madera maciza, pero son de colores diferentes porque una es de roble y la otra de encina y la verdad no se. Me gustaría lijar y repintar esos muebles y ponerlos los dos del mismo color . Pero para mantener el color de la madera . Que pasos debo seguir? (Yo decía: lijar, pulir y luego barnizar ¿Esto está bien?) Me ayudaría enormemente si me pudierais aconsejar.Gracias de antemano por vuestra respuesta.
Buenas noches.
En primer lugar, tienes que saber que si son de especies de madera muy diferentes, por ejemplo roble y abeto, será difícil que se parezcan, porque la textura de la madera es distinta y tiene un efecto diferente.
Para eliminar el barniz, lije con esponjas abrasivas gruesas o papel de grano 80 ó 100 y, a continuación, limpie la superficie de la madera con un trapo empapado en diluyente. También puedes probar a quitar el barniz con decapante. Puedes conseguirlo en tiendas de bricolaje como Dedeman, Hornbach, Practiker, BricoDepot, etc. Yo cogí hace tiempo Decanol fabricado por Policolor, pero puede haber otras marcas. Aplica la sustancia con una brocha y deja que actúe, luego retira la capa empapada con una rasqueta o escurridor. Limpie después con disolvente.
Una vez que haya limpiado a fondo y la madera se haya secado después del disolvente, aplique el tinte para madera si desea colorearla. La madera seguirá siendo visible, pero tendrá un color -nogal, cerezo, roble- o cualquier otro color que desee. Cuando se seque, puedes aplicar barniz transparente. No apliques una capa gruesa. Es mucho mejor 2 más finas. La capa gruesa se agrieta con el tiempo. Aplique la segunda capa cuando se haya secado la primera.
¡Buena suerte!
Hola. Excelente artículo, gracias.
Tengo dos preguntas para usted:
1. Quiero hacer un borde de bambú que pueda clavar en el suelo para soportar el desnivel entre la glorieta de flores y la calzada. 2. ¿Qué barniz/tipo de barniz/otra solución me recomendaría utilizar para proteger la madera de la humedad y, en última instancia, de la putrefacción, pero manteniendo el color natural de la madera?
2. Quiero hacer una mesa en roble europeo / nogal para exterior, menciono sin embargo que estará colocada en un cenador, resguardada de la lluvia, pero aún así expuesta a las variaciones de temperatura y humedad en el aire y eventualmente probablemente también a los rayos del sol. Y para este quiero utilizar un barniz/laca para mantener el color natural de la madera y resaltar la veta, pero quiero conseguir un aspecto liso y de poro cerrado?
¡Buenas noches!
Gracias por su apreciación.
La madera de bambú es más especial. La adherencia de los barnices es baja debido a la superficie brillante y es muy densa. Para su uso en exteriores se consideran cualidades. Sin embargo, se necesita protección para una mayor resistencia.
1. Cualquier producto que utilice (aceite, barniz, laca), si es totalmente transparente, no proporciona protección contra los rayos UV. Debe contener una pequeña cantidad de pigmento (5%) Una muy buena protección contra la humedad es el aceite de linaza. Yo utilizaría un barniz al aceite, color pino, para la protección. Es semitransparente, tiene un color muy parecido al bambú y es de aceite. Para aumentar la absorción, lija primero la madera. También puedes utilizar barniz al agua para exteriores. En este caso, debe asegurarse de aplicar el barniz por todos los lados (incluidos los bordes) para evitar la absorción de agua. Aplique 2-3 capas.
2. Y en este caso yo utilizaría aceite. El roble, pero sobre todo el nogal, parecen extraordinariamente aceitados. Pero el aceite no forma película y no trabaja los poros. Para este tipo de acabado hay que utilizar barnices de exterior. Los más resistentes son los de base acuosa. Aplica 2-3 capas siguiendo las instrucciones. Para un brillo fino y sedoso, utilice un barniz con un grado de brillo de 40-50.
¡Buena suerte!
Muchas gracias por los consejos. Que tenga un buen día.