Techniques de transformation du bois

Charpenterie traditionnelle japonaise

Japonia este un amestec minunat de nou și vechi. Țara care încă din anii de după al doilea război mondial a fost mereu în frunte în ceea ce privește tehnologia de ultimă generație, lucrează lemnul la fel ca acum 1000 de ani. Tâmplăria tradițională japoneză este dusă mai departe de tâmplari autentici, adevărați artiști care își respectă și protejează moștenirea culturală.

fotografie veche a unui tamplar lucrand sursa foto: west-wing.com
fotografie veche a unui tâmplar japonez lucrând
sursa foto: west-wing.com
Arta prelucrării lemnului

Tâmplăria japoneză este o artă dar și o știință în același timp. Tâmplarii japonezi reușesc să construiască mobilă, case sau temple fără să folosească cuie, șuruburi, adezivi sau alte astfel de metode pentru îmbinarea elementelor de lemn. Acestea sunt cioplite manual în diferite forme care se îmbină perfect. Sunt îmbinări mult mai puternice și mai rezistente în timp decât cele moderne. Temple construite cu sute de ani în urmă folosind aceste tehnici tradiționale de îmbinare au rezistat perfect tuturor taifunurilor și cutremurelor.

masa realizata traditional sursa foto: miyashoji.com
masă realizată tradițional
sursa foto: miyashoji.com
Trebuie să lucrezi cu natura pentru a-ți atinge scopul

Hisao Hanafusa, un tâmplar care folosește tehnicile tradiționale, spune că în tâmplăria tradițională japoneză nu pui natura să lucreze pentru tine, ci lucrezi împreună cu natura pentru a-ți atinge scopul. Această credință acoperă un spectru larg, de la a păstra formele naturale ale lemnului fără a se interveni asupra lor, până la idei filozofice de genul folosirii lemnului de la baza copacului pentru a lucra baza sau cadrul mobilierului, păstrând astfel ordinea naturii. În felul acesta se evită curbarea lemnului deoarece „copacul nu crește cu susul în jos”.

Hanafusa a plecat din Japonia după terminarea studiilor și s-a stabilit în New York unde deține împreună cu fiul său un magazin de mobilă – Miya Shoji.

Mobila este făcută manual de cei doi în atelierul propriu, cu scule tradiționale și cu un respect imens pentru lemn. El spune că tâmplarul tradițional nu consideră lemnul mort ci crede că îi dă o viață nouă, lucru vizibil prin contractările și destinderile lemnului chiar și după ce devine mobilă.

Procesul începe cu copacul, care este tăiat și „feliat” în scânduri care sunt lăsate la uscat și 10-20 de ani. Apoi, tâmplarul alege scândura și vede ce poate face cu ea. Din nou natura primează. Nu se face proiectul și se caută lemnul potrivit pentru proiect ci se caută un proiect care să se potrivească lemnului.

hanafusa cu fiul in magazinul din New York sursa foto: heart-2-heart-online.com
Hanafusa cu fiul în magazinul din New York
sursa foto: heart-2-heart-online.com
pregatirea sculelor sursa foto: visiontimes.com
pregătirea sculelor
sursa foto: visiontimes.com
atelier hanafusa sursa foto: twitter.com
atelier hanafusa
Source de la photo : twitter.com
scanduri uscate natural sursa foto: en.rocketnews.com
scânduri uscate natural
sursa foto: en.rocketnews.com
Îmbinări astfel încât să nu fie nevoie de cuie, șuruburi sau adezivi

După ce proiectul este identificat, lemnul nu este agresat cu cuie, șuruburi și alte astfel de obiecte. Îmbinările sunt realizate tradițional, cu scule de mână.

Lucrul cu astfel de scule este dificil și de lungă durată, dar creează o legătură și mai profundă între tâmplar și lemn. După ce au fost pregătite, elementele de lemn sunt îmbinate pentru a forma obiectul final. Acest stil total natural permite părților piesei să se contracte sau să se destindă împreună, mobila căpătând o rezistență foarte mare, chiar și la agresiuni puternice cum sunt cutremurele.

realizarea manuala a imbinarii sursa foto: en.rocketnews24.com
realizarea manuala a îmbinării
sursa foto: en.rocketnews24.com
imbinari traditionale japoneze sursa foto: core77.com
imbinari traditionale japoneze
source de la photo : core77.com
Filosofie japoneză

În timp obiectul realizat va îmbătrâni, căpătând patina vremii. Hanafusa spune că astfel el devine și mai frumos și mai apreciat. În filosofia Wabi-Sabi obiectele vechi sunt apreciate pentru că inspiră privitorul să contemple trecerea timpului și natura imperfectă a vieții.

Tâmplăria tradițională japoneză nu este folosită numai pentru obținerea de mobilă unică și specială. Se construiesc edificii unice cu aceleași tehnici cu care s-au construit templele budiste cu sute de ani în urmă. Acoperișurile templelor erau făcute din grinzi îmbinate natural care căpătau o foarte mare forță de susținere. Nu era nevoie de un număr mare de stâlpi de susținere, iar statuia lui Buda era foarte vizibilă. O astfel de procedură tradițională de îmbinare a grinzilor o puteți vedea în filmul de mai jos. Realizarea îmbinării este cu adevărat impresionantă.

Despre tâmplăria tradițională japoneză se poate vorbi la nesfârșit. Subiectul este departe de a fi epuizat.  Puteți citi și despre tehnicile tradiționale de îmbinare a lemnului (aveți și o carte care poate fi descărcată) și sculele de mână japoneze.

A propos de l'auteur

Mihaela Radu

Mihaela Radu est ingénieur chimiste, mais elle a une grande passion pour le bois. Elle travaille dans ce domaine depuis plus de 20 ans, la finition du bois étant ce qui l'a définie pendant cette période. Elle a acquis de l'expérience en travaillant dans un institut de recherche, dans sa propre entreprise et dans une multinationale. Elle souhaite continuer à partager son expérience avec ceux qui ont la même passion - et plus encore.

1 commentaire

Ajouter un commentaire

Répondre à alexandru Annuler la réponse

Ce site utilise Akismet pour réduire les spams. Découvrez comment les données de vos commentaires sont traitées.

Catégories

S'abonner à la lettre d'information

fr_FRFrançais