La prima vedere, arderea lemnului poate fi un subiect care, dacă nu sperie, sigur întristează. În această idee chiar am avut la un moment dat un articol despre protejarea lemnului împotriva focului prin tratare cu substanțe ignifuge. Și totuși, cum am ajuns de la protecția împotriva focului la protecție și colorare cu ajutorul lui? De ce afirm ca îi faci bine lemnului dacă-l arzi? Este ceea ce intentionez să vă spun în continuare.
Protejarea lemnului cu ajutorul focului a fost descoperită de japonezi în anii 1700 (după unele documente chiar înainte). Metoda se numește Shou Sugi Ban (în traducere, scândură de cedru arsă) sau Yakisugi. Ei au văzut că arzând suprafața scândurii de cedru (sugi) până la carbonizare lemnul devine foarte rezistent la intemperii, putrezire și atacul insectelor, devenind astfel foarte potrivit pentru folosirea la exterior. Metoda a fost intens folosită până în urmă cu 100 de ani când, apariția materialelor moderne de construcție (cimentul și mai târziu, plasticele), combinată cu o lipsă a lemnului autohton în acea perioadă, a dus aproape la dispariția ei.
În anii 2000 tehnica a fost redescoperită și a intrat rapid în atenția designerilor și arhitecților din Europa și America de Nord. Entuziasmul a fost atât de mare încât lemnul ars a depășit faza de garduri și placarea caselor și a ajuns să fie folosit foarte mult în interior, la pardoseli, decorarea pereților, dar și la obținerea mobilei. Au aparut producători care obțin industrial lemn ars, prelucrându-l apoi pentru a-i spori frumusețea.
Practic metoda constă în arderea lemnului folosind diverse procedee (arzător cu gaz, ardere cu flacără directă dând practic foc lemnului, etc), stingerea focului și răcirea suprafeței folosind apa și curățarea suprafeței arse. Acest ciclu poate fi reluat de mai multe ori până se ajunge la rezultatul dorit. Curățarea suprafeței se face cu perii de sârmă și poate fi făcută numai superficial sau în profunzime.
Lemnul astfel ars poate fi folosit la construcția caselor, a gardurilor sau pentru alte întrebuințări la exterior. Stratul de carbune are o bună protecție împotriva radiațiilor UV, considerându-se că un astfel de lemn poate rezista fără nici un fel de întreținere între 80 și 100 de ani. Lemnul poate fi folosit ca atare sau, după periere, poate fi tratat cu ulei.
Plecând de la etapele de bază ale metodei s-au dezvoltat tot felul de tehnici care permit obținerea de suprafețe cu diverse texturi și culori. Arderea poate fi făcută cu diferite grade de profunzime. Răcirea cu apă poate fi făcută și ea în diverse feluri: turnând direct o cantitate mare de apă pe scândură sau picurând încet apa. Se obțin astfel structuri diferite ale lemnului ars, controlând spargerea stratului de „cărbune” de deasupra.
Și curățarea lemnului poate duce la apariția diverselor efecte. El poate fi curățat numai pentru a îndepărta stratul de funingine de deasupra și a ajunge la partea arsă stabilă, sau poate fi îndepărtată și acea parte, mai mult sau mai puțin, în funcție de desenul dorit. Se poate obține așa madeira estruturada.
Cum rezultă structurarea? Lemnul timpuriu, fiind mai moale și mai afânat, arde mai repede spre deosebire de cel târziu. Când este îndepărtată arsura prin periere cu peria de sârmă, în zona de lemn timpuriu va fi îndepărtat mai mult material și astfel lemnul târziu va ieși în evidență.
Tot prin felul în care este curățat lemnul ars se poate face și colorarea lemnului. Periind lemnul, partea care se curăță prima este cea de lemn târziu, unde apare culoarea naturală a lemnului, iar în rest rămâne culoarea neagră a cărbunelui. Lemnul va avea astfel un aspect patinat.
Dar cel mai spectaculos este atunci când se combină arsura cu baițul. Lemnul se periază pentru a îndepărta parțial partea arsa și se aplică pe suprafață un baiț. Zona arsă nu absoarbe culoare, rămânând neagră, spre deosebire de zona unde s-a ajuns la lemn și unde baițul este absorbit normal, colorând lemnul. Combinația dintre culoarea aplicată și negrul de cărbune este cu adevarat spectaculoasă.
Dacă la început metoda a fost aplicată pe cedru japonez, ea a fost extinsă treptat și pe alte esențe. Cel mai bine însă arată pe madeira resinosa (brad, pin, molid, douglas) și mai ales când acesta este tăiat astfel încât să aibă fladere.
Colorarea prin ardere se poate face și fără ca lemnul să fie carbonizat. Prin ardere superficială, lemnul timpuriu va fi primul care își va schimba culoarea, scoțând astfel în evidență desenul natural al lemnului. Arderea se face cu o torță simplă cu gaz, nefiind necesare instalații complicate cu multă putere și mult mai periculoase.
După ce a fost astfel colorat, lemnul poate fi protejat prin aplicare de lacuri sau, mult mai bine, prin aplicarea óleos.
Metoda a depășit acum cu mult utilizarea ca protecție la exterior intrând în domeniul designului interior, dar și în cel al mobilei sau al obiectelor de decor. Efectele speciale ce se pot obține controlând cu atenție arderea, perierea sau colorarea au permis folosirea ei la decorarea unor obiecte mai speciale, cum sunt cutiile de bijuterii sau chiar chitarele electrice.
Aceasta este o metodă de colorare pe care o puteți folosi și voi în proiectele diy. Este bine să nu uitați însă că lemnul arde cu ușurință și să fiți foarte atenți când faceți acest lucru. Iar dacă nu aveți condițiile sau îndemânarea necesară este mai bine să lăsați colorarea prin ardere pe mâna profesioniștilor.
O altă metodă interesantă cu rezultate spectaculoase, dar și extrem de periculoasă, este Queimador elétrico a lenha. Nu o recomand, dar cred că orice informație este bine-venită chiar dacă nu o punem în practică.
Fantástico!!! Muito obrigado por tanta informação!!!! Não tem preço!
Interessante! Obrigado pela informação!
Artigo extremamente interessante, obrigado por estas lições preciosas!
Mal posso esperar para experimentar!
Obrigado pelo vosso apreço e por nos seguirem.
Tudo de bom!
muito bem detalhado com fotografias, parabéns pelo artigo. Mesmo que já conhecesse o assunto, gostei de ouvir a vossa opinião.
Obrigado.
Este processo seria recomendado para uma vedação feita de resina? Limpo superficialmente e tratado com óleo de linhaça.
Após quanto tempo deve ser renovada a camada de óleo?
É um sistema de proteção exterior muito bom e pode também ser aplicado em madeira resinosa. Quanto mais acentuada for a queimadura, maior será a resistência. O carvão sobre a superfície protege muito bem.
Se fizer uma limpeza profunda e depois aplicar óleo de linhaça, dependendo da intensidade da degradação, terá de repintar o acabamento de 1 em 1 ou de 3 em 3 anos. Se deixar mais queimaduras na superfície, o acabamento dura mais tempo.
Tudo de bom!
Não se esqueça de subscrever a "Revista din Lemn" impressa! Com apenas 58 lei/ano, pode informar-se sobre as novidades do sector, descobrir ideias para o artesanato ou segredos do ofício. Recordamos que o conteúdo da revista impressa é diferente do conteúdo do sítio Web. Detalhes no link abaixo.
Obrigado!
https://revistadinlemn.ro/product/abonament-revista-din-lemn/
Tem alguma ideia de em que século surgiu este método na Roménia? E agora há casas com madeira fumada no sótão/telhado ou telhas queimadas. Excelente artigo. Muito obrigado
Em França, realizam telhados, revestimentos exteriores e mobiliário a partir de madeira queimada em profundidade a uma temperatura muito elevada e a proteção é feita com uma resina de cor preta. Artigo interessante.