Nașterea fiicei sale l-a determinat să gândească moduri de a petrece timpul care să educe și să dezvolte armonios copilul. Așa s-a născut turnul de joacă. A fost bine primit și apreciat, ceea ce a dus la dezvoltarea unui concept și transformarea în business. Și așa a apărut Leea Toys. Dar pentru a fi cu adevărat un business, ideea trebuie să devină produs vandabil. Asta presupunea producție, utilaje, iar tatăl a început să se intereseze pe internet, să viziteze târgurile de profil unde l-a întâlnit pe Dan Pruteanu și a cunoscut firma Wood IQ. Cu CNC-urile cumpărate, turnul de joacă fost fabricat în serie, ajungând să fie livrat în multe colțuri ale lumii. Așa Leea Toys a ajuns în 2019 la o cifră de afaceri de 600.000 euro, ceea ce l-a determinat pe tată să dorească să extindă business-ul. A mers la Imperiul Leilor unde a cerut în schimbul a 25% din business, o finanțare de 500.000 euro. Pe care, în final, a refuzat-o. Pe scurt, aceasta este povestea. Dar viața nu se desfășoară pe repede înainte și realitatea nu este niciodată atât de simplă.
Ideea și începuturile Leea Toys
Dan Popa este tatăl din poveste și elementul comun al turnului de joacă, CNC-urilor Wood IQ și sutelor de mii de euro de la Imperiul Leilor. Are studii de medicină, dar a renunțat să practice medicina în favoarea antreprenoriatului. A ales așa pentru că a avut mereu idei mai altfel pe care le-a vrut puse în practică. Cu toate că are vechime în lumea business-ului, produce mobilier funcțional pentru copii doar din 2016. În 2015, când fiica sa Leea avea un an, a apărut preocuparea pentru a găsi cele mai bune oportunități de educație și dezvoltare pentru vârsta ei. Cum piața nu oferea ceea ce își dorea s-a gândit să îmbine cunoștințele despre dezvoltarea copiilor și parenting cu posibile soluții practice. Așa a construit primul turn multifuncțional de joacă. Ideea era ca Leea să descopere viața în joacă, să poată participa la activitățile zilnice alături de părinți și să aibă posibilitatea să se distreze alături de ei.
Leea creștea, iar turnul trebuia adaptat noilor nevoi. Astfel a fost dezvoltat, i s-au adăugat funcții noi, respectând însă ideea inițială de funcții multiple într-un spațiu restrâns. Părțile componente se puteau transforma, o ușă putea deveni tablă de scris, dar și tobogan. Leea se bucura de turn, se dezvolta armonios, iar prietenii și copiii lor apreciau conceptul pentru că nu găseau ceva asemănător pe piață. Și așa o apărut ideea de a face din turnul de joacă un business.
„Ceea ce se găsește pe piață nu este din păcate prea aplicat pentru nevoile copiilor, este mai degraba creat să placă adulților și/sau să țină copiii ocupați fără un scop educațional prea precis. Ceea ce fac eu vine în contextul general al schimbărilor radicale în ceea ce privește educația timpurie, atitudinea față de copil, relația părinte-copil. Acest context a apărut recent pentru că abia de curând (în ultimele zeci de ani) au apărut și apar rezultelele studiilor de durată care arată impactul acestor lucruri asupra copiilor.” – spune Dan Popa.
Producția și întâlnirea cu Wood IQ
Produsul gândit are multe părți componente și foarte multe prelucrări care trebuie făcute cu precizie. Pentru copii jocul trebuie să fie natural, simplu și ușor, iar ei trebuie să fie mereu în siguranță. Nu se punea problema ca prelucrările să fie făcute cu utilaje obișnuite de prelucrarea lemnului, cu atât mai mult cu cât urma să fie un produs de serie. După o documentare intensă a ajuns la concluzia că are nevoie de CNC.
Era la început, iar banii, nu foarte mulți, trebuiau bine împărțiți. Primul gând a fost să ia legătura cu producători chinezi și să le cumpere direct din China. Chiar a reușit să aducă două CNC-uri de acolo, dar a fost o experiență pe care nu ar mai vrea să o repete.
„Am avut foarte multe probleme cu ele și a fost foarte dificil de comunicat cu vânzătorul. Deși era binevoitor, diferențele de fus orar, de limbaj (fiecare avea engleza lui 😊), de software și de sărbători au creat foarte multe probleme.”
Din această experiență a înțeles cât este de important cum îți alegi furnizorul. Serviciile post-vânzare sunt la fel de importante ca utilajul în sine, uneori poate chiar mai importante. A decis să achiziționeze următorul CNC de la un furnizor local. Anul trecut, în septembrie, a vizitat BIFE-SIM unde l-a cunoscut pe Dan Pruteanu și echipa Wood IQ.
„I-am întâlnit la o expoziție de specialitate, la Romexpo. Păreau că știu ce spun 😊 și au facut un followup impecabil, profesional și lipsit de agresivitatea obișnuită a vânzătorilor. A fost un domn inginer care mi-a inspirat încredere încă de la început.”
Oferta făcută de Wood IQ a fost foarte bună și astfel a putut să cumpere două CNC-uri 2030 Pro ATC care au fost montate în atelierul Leea Toys de la Chișinău. Este mulțumit și de utilaje și de serviciile primite.
„[Utilajele] Funcționează foarte bine! Dar mai ales știu unde să sun dacă e vreo problemă și mi se răspunde. Servicul post vânzare a fost foarte bun, așa cum ar trebui! Într-o activitate de producție, serviciul post vânzare trebuie să fie foarte bun, nu se poate altfel.”
CNC-ul 2030 Pro ATC face parte din campania prin care se oferă o reducere de 10% pentru toate echipamentele CNC achiziționate până la sfârșitul anului. Este o campanie prin care Wood IQ sărbătorește borna 100, adică 100 de CNC-uri vândute în întreaga țară. Reducerea se aplică înclusiv acesoriilor opționale (masa de descărcare, axa 4, etc).
Dezvoltarea Leea Toys
Business-ul a început timid în 2016. Piața nu era obișnuită cu un astfel de produs și clienții nu erau încrezători. Ca majoritatea afacerilor, la început a fost pe pierdere, dar Dan Popa a avut încredere în produs și în potențialul lui. Boom-ul a venit la sfârșitul lui 2018 și mai ales în 2019, când au postat produsul pe platforme internaționale de vânzare. Vânzările au crescut exponențial, cifra de afaceri ajungând de la 72.000 euro în 2017 la 600.000 în 2019.
„Lucrăm preponderent cu clientul final. 90% din clienți sunt din Europa de vest. Avem și câțiva retaileri, dar nu sunt mari. Totul este online. Nu sunt produse mass market care să se potrivească în magazine fizice și nici prețul nu permite așa ceva.”
Numărul mare de comenzi comparativ cu capacitatea de producție l-a obligat să crească prețul pentru a tria cumpărătorii. Așa a ajuns la ideea creșterii capacității de producție și la încercarea de a găsi un partener care să finanțeze dezvoltarea. Nu a fost, însă, de acord să piardă pachetul majoritar așa că a refuzat oferta de 500.000 euro pentru 50% din firmă primită la Imperiul Leilor. Însă, prezența în emisiune a avut și o urmare pe care nu ar fi bănuit-o.
„[A fost] Un fel de “examen” și o oglindă în care m-am putut privi. Am câștigat notorietate, însă, doar în România, deci vânzările nu au fost prea mult afectate. Dar e interesant, mă oprește lumea pe stradă sau în magazine să mă felicite.😊„
Perioada pandemiei
În această perioadă de izolare cel mai greu le-a fost părinților să găsească în casă posibilități de joc și distracție pentru copiii lor astfel încât să-i smulgă din fața televizoarelor sau a ecranului telefonului. Fiind prezent pe net, turnul multifuncțional de joacă de la Leea Toys a fost foarte vizibil și foarte căutat. Comezile au crescut și ar fi fost un bun moment de creștere a vânzărilor. Dar producția în carantina nu este atât de simplă.
„Comenzile au crescut însă, din păcate, toate celelalte probleme legate de carantină și izolare ne creează foarte multe probleme. Curierii, materia primă, vama, totul merge foarte greu. Așa că degeaba avem comenzi dacă s-a închis fabrica de placaj de unde ne aprovizionăm sau trimitem comenzile și nu știm când ajung. Sau furnizorul de vopsele! Multe zone din Italia au fost închise complet în această perioadă, asta doar ca un exemplu. Atelierul nostru este în Chișinău, acum nu pot să merg acolo din cauza restricțiilor, iar asta creează probleme.”
În ciuda problemelor apărute, ideea de dezvoltare nu a fost abandonată. Dan are încredere în produsul lui și este convins că acesta va ajunge în tot mai multe case în care există copii. Turnul multifuncțional poate fi în continuare dezvoltat, i se pot adăuga funcții noi. Achiziția unor CNC-uri pe care se poate baza și vânzarea exclusiv online au fost decizii bune care i-au permis obținerea unor produse de calitate, reducerea costurilor de producție și o vizibilitate crescută.
Succes, Leea Toys!
Adaugă comentariul