Un finisaj alb spalat sau whitewash, cum deja se spune și la noi, folosește albul nu pentru a acoperi lemnul ci pentru a-l pune și mai mult în valoare. În ultima vreme pare să existe o pasiune pentru acest finisaj, fiind ales atât pentru mobilier cât și pentru parchet sau placări cu lemn. Probabil că din dorința de a avea un interior luminos fără a ascunde lemnul mulți preferă acest gen de finisaj. Finisajul poate fi folosit și pentru a transforma piese vechi de mobilier, dându-le o nouă viață. Arată foarte bine pe lemn recuperat, iar contrastul dintre culoarea închisă căpătată în timp și albul proaspăt este foarte apreciat.
Características de un acabado encalado
Termenul de finisaj alb spalat este folosit pentru mai multe tipuri de finisaje. Toate au în comun faptul că albul nu acoperă în totalitate lemnul. Finisaj alb spălat este considerat și cel prin care întreg mobilierul este acoperit cu un strat semitransparent alb, dar și cel în care diseño en madera natural este marcat de un baiț sau o patină albă. Dacă doriți ca mobila sau pardoseala comandată să fie alb spălat cel mai bine este să exemplificați printr-o fotografie. Altfel puteți avea surprize pentru că diferența dintre tehnici face ca aspectul final să fie foarte diferit.
La parchet cel mai des se alege marcarea porilor și al desenului natural al lemnului. Elementele lungi de lemn de roble, frasin sau alte esențe cu pori mari se înțeleg foarte bine cu acest finisaj. Aspectul este plăcut și luminos. Atât de bine a prins acet tip de finisaj încât este folosit și ca imprimare (desen) pentru parchetul laminat.
Pentru mobilier efectul spălat este folosit de multe ori la limită cu efecto afligido. Uneori sunt chiar confundate neexistând o delimitare foarte clară ci mai mult de percepție. Un distressed făcut uniform pe toată suprafața mobilei poate să semene foarte bine cu o finisare whitewash.
Cel mai bine efectul este pus în evidență de tăierile flader ale lemnului, cele în care inelele anuale crează acel desen tip catedrală, cum mai este cunoscut. La lemnul fără pori, cum este cel de resinoso, absorția diferită în zonele de lemn târziu și lemn timpuriu din inelul anual dau diferența dintre lemnul ascuns sub vopsea (lemnul timpuriu, care absoarbe mai mult) și cel vizibil (lemnul târziu). Efectul este vizibil imediat după colorare, dar arată mai bine dacă se face și o ușoară șlefuire.
Materiales utilizados
Cel mai bine se comportă patines sau vopselele. Baițurile, în general, colorează lemnul, fără a reuși contrastul între lemnul acoperit și cel „curat”. Se poate încerca cu baițuri uniformizante urmate de șlefuire, dar este mai bine să se folosească o vopsea.
Principala problemă a efectului este produsul transparent cu care se face acoperirea finală. Sunt puține materiale care reușesc să păstreze acel alb curat la final. Bună parte dintre ele dau o tentă galbenă sau crem, mai mult sau mai puțin pronunțată, ceea ce displace celor care-și doresc acel alb strălucitor, curat.
Cei ce preferă cerurile și uleiurile trebuie să știe că trebuie să le caute pe acelea care nu schimbă culoarea, pentru ca, în general, aceste produse îngălbenesc. Aceite de in din conținut (prezent chiar și în compoziția cerurilor) îngălbenește în timp și schimbă aspectul finisajului. Există însă și ceruri care păstrează culoarea naturală a lemnului sau a finisajului. În ceea ce privește uleiurile, se găsesc chiar uleiuri albe semitransparente care protejează, creând în același timp și efectul alb spălat.
Lacurile care păstrează cel mai bine efectul sunt cele acrilice pe bază de solvent sau unele dintre cele pe bază de apă. Recomandarea este ca gradul de luciu al acestor lacuri să fie scăzut, finisajul nefiind dintre cele care dau bine când sunt lucioase. Este un finisaj care intră în categoría rústico iar rusticul, așa cum am mai spus, nu are nimic comun cu luciul agresiv.
Tehnici și sugestii pentru obținerea efectului whitewash
Sunt diverse moduri de a obține efectul whitewash, rezultatul final fiind diferit. Dintre acestea 3 sunt cele mai folosite. Să le luăm pe rând.
1. Colorarea cu o vopsea semitransparentă
Nu este printre preferatele mele pentru că nu-mi place rezultatul final. Este însă un efect preferat de alții pentru că este simplu de realizat. Practic, este folosită o vopsea care nu acoperă total lemnul. Nu trebuie șlefuire sau alt artificiu pentru a obține acest efect.
Recomandarea este ca înainte de aplicarea vopselei să se dea 1-2 straturi de grund transparent. Astfel se poate face șlefuirea între straturi pentru a obține suprafețe fine cu tușeu plăcut. La final se aplică un strat de vopsea semitransparentă albă. Pentru a obține gradul de transparență dorit folosiți o vopsea normală albă pe care o diluați 1:2, 1:1 sau 2:1 cu diluant (sau apă, dacă este hidrodiluabilă). Nu este bine să mergeți prea mult cu diluția pentru ca veți obține o vopsea foarte fluidă, greu de aplicat. Dacă doriți o transparență sporită folosiți vopsele semitransparente sau baiț uniformizant peste care aplicați un lac transparent.
O diluție prea mică poate duce la acoperirea totală a lemnului și veți avea nevoie de șlefuire. În acest caz efectul va fi diferit și ne vom ocupa de el imediat. Dar nu veți mai obține acel strat uniform semitransparent ca un văl alb care acoperă lemnul.
2. Uso de patines blancos
Este metoda recomandată pentru marcarea porilor și a desenului natural al lemnului. Este bine ca patina să fie aplicată peste un strat de grund. Astfel puteți șlefui pentru a obține o suprafață plăcută la atingere și puteți controla și cantitatea de patină depusă.
Patina se aplică pe grundul uscat și șlefuit cu pensula, trafaletul sau cu pistolul de pulverizare. După uscare este șlefuită. Patina va rămâne în pori și în zonele de lemn unde absorbția este mai mare. Efectul este foarte interesant și se pot obține suprafețe patinate discret (în pori si pe conturul fladerelor) sau să existe o proporție destul de echilibrată între zonele acoperite și cele curate.
Efectul obținut trebuie protejat cu un strat de ceară sau lac transparent.
3. Vopsirea urmată de șlefuire
Este metoda care se aseamănă foarte mult cu distressed. Diferența este că la en apuros se încearcă obținerea efectului de trecere a timpului, de strat de vopsea distrus datorită folosirii, pe când la whitewash este o acoperire parțială a lemnului, ca și când varul aplicat pe o suprafață de lemn a fost luat de ploi.
Cel mai bine se obține folosind vopsea albă. Pentru a nu munci foarte mult la îndepărtarea ei puteți face o diluție puțin mai mare ca la o aplicare normală. Aplicarea poate fi făcută cu pensula, trafaletul sau pistolul. După uscare se șlefuiește lemnul în lungul fibrei îndepărtând mai multă sau mai puțină vopsea, în funcție de efectul dorit. La final suprafața se protejează cu ceară sau lac.
Metoda poate fi folosită și dacă se dorește schimbarea aspectul unei mobile vechi. Condiția este ca mobilierul sa fie în culoarea naturală a lemnului. Numai așa obține efectul whitewash. Pe o mobilă vopsită sau cu lemnul băițuit în culori închise se va obține efectul distressed.
Conclusiones
Whitewash sau finisajul alb spălat luminează încăperile și pune în evidență desenul natural al lemnului. În funcție de metoda folosită se obțin rezultate diferite. Efectul trebuie realizat pe lemn în culoarea naturală, nu băițuit. Protejarea efectului se face cu lacuri sau ceruri care nu îngălbenesc pentru a nu schimba culoarea în crem sau gălbui. Nu se folosesc lacuri lucioase deoarece efectul intră în categoria celor rustice, iar luciul nu se „împacă” deloc bine cu rusticul.
Sper ca recomandările făcute să vă fie de ajutor atunci când veți hotărî că un finisaj whitewash s-ar potrivi foarte bine locuinței voastre.
Acabo de hacer un botellero de vino para alguien que lo quería blanco rústico (yo suelo usar el baño de sombra de palo de rosa).
Utilicé pintura blanca mate de Kober y luego le di una capa de barniz.
El resultado superó mis expectativas... Incluso pienso amueblar una de las habitaciones de la casa que compré en el campo exactamente igual.
Gracias por los consejos del artículo.
Encantado de serle útil.
¡Suerte con los muebles de tu casa de campo! 🙂
¡Bunaziua!
Buscando información sobre cómo renovar el acabado de un suelo de madera, he encontrado estos magníficos artículos que me han servido de inspiración. El color de la madera es claro (haya creo) y me gustaría encalarlo. ¿Crees que quedaría bien? He estado buscando esa pintura de pátina blanca pero no la encuentro, ¿me podéis recomendar algún sitio donde pueda encontrar vuestras recomendaciones sobre los pasos a seguir?
¡Muchas gracias! ¡Hacéis un trabajo maravilloso! 🙂
Hola.
Gracias por su apreciación.
El acabado también funciona bien en madera clara. La madera tiene un tinte amarillento y este acabado la blanquea. Incluso he hecho un acabado como este estos días utilizando aceite incoloro en el que he puesto 20% pigmet blanco. Después del secado apliqué una capa de aceite incoloro como protección. Si quieres un acabado como este, puedes utilizar aceite para suelos y pigmento blanco de titanio. Puede encontrarlos haciendo clic en el siguiente enlace.
Si no quieres utilizar aceite, puedes probar con una pintura para suelos blanca y resistente, que puedes diluir más y aplicar una capa más fina. Una vez seca, aplica una capa de barniz incoloro para suelos (al agua porque amarillea menos). Obtendrás un tono blanco cremoso gracias al barniz de la parte superior. Otro método sería aplicar una primera capa de barniz para suelos 25-30% diluido y, tras secar y lijar, aplicar una capa de pintura blanca semitransparente o pintura blanca diluida. La pintura debe ser resistente a los arañazos y adecuada para el parquet.
Puedes encontrar patines en tiendas de suministros para la madera o en tiendas de pintura. Pero es más complicado utilizarlo en una superficie grande como el parquet. Después de la aplicación hay que lijar la pátina y es difícil conseguir una superficie uniforme.
Le deseo lo mejor.
https://iscusit.revistadinlemn.ro/ulei-interior/22-ulei-rezistent-pentru-podele-kreidezeit.html
https://iscusit.revistadinlemn.ro/acasa/96-710-pigment-pentru-ulei-ceara-tencuiala-kreidezeit-175-g.html#/51-culoare-galben_ocru
Hola, quiero comprar unos suelos de madera (resinosa) con los que revestir una pared y pintarlos de blanco lavado como en este artículo. Cuáles son los pasos exactos y tiene alguna recomendación de alguna pintura ?
Gracias
¡Buenas noches!
¡Estoy pensando en 2 opciones!
1. Ceara alba. Considerando que se trata de revestimiento y no necesita una resistencia mecánica muy buena, puede ser utilizada. Antes de la aplicación, lije muy bien la superficie para que quede lisa y agradable al lijado. La lija debe ser como mínimo de 180, pero mejor de 220 ó 240. Aplicar la primera capa de cera con un paño de algodón, dejar actuar durante 30-40 minutos y, a continuación, retirar el exceso con un paño limpio a lo largo de la veta. Dejar secar hasta el día siguiente. Repita la operación si es necesario. Finalmente puede pulir hasta conseguir un brillo sedoso. También puedes probar con aceite blanco (sin pulir al final).
2. Pintura blanca al agua. Antes de la pintura blanca aplique una capa de imprimación incolora. Utilice un producto al agua y procure utilizar la misma marca para evitar problemas de incompatibilidad. Aplique la imprimación, déjela secar y luego lije con una esponja abrasiva fina o una lija 280 ó 320. Lije y aplique la pintura blanca en capa muy fina, capa normal o una mezcla 1:1 de pintura blanca e imprimación incolora. Elige la opción en función de lo cubierto que quieras que quede el veteado de la madera. Es mejor no diluir la pintura con agua porque pierde sus propiedades y levanta mucho la veta de la madera.
¡Buena suerte!
Para diluir la pintura al agua, ¿qué podemos utilizar además de agua?
Perdón, he visto más arriba que se puede utilizar imprimación incolora para diluir la pintura.
¡Hola! ¡Muy útil tu artículo! Estoy pensando en aplicar la técnica del encalado a un techo de madera de abeto ( tarima de 20 mm de grosor y 140 mm de ancho con tuerca feder colocada sobre vigas, clásica). Voy con la idea de aplicar una imprimación para madera a base de agua, luego lijado, seguido de una capa de pintura blanca que luego será finamente patinado (limpiado, de lo contrario no entiendo ) a continuación, 1-2 capas de barniz protector. Por favor, ¿pueden decirme qué materiales de calidad podría utilizar? Imprimación transparente a base de madera que encontré en OSKAR, luego pintura, estoy buscando una a base de agua que no amarillee con el tiempo, cualitativa. Para las últimas 1-2 capas de barniz, estoy buscando uno a base de agua, cualitativo que no amarillee el tono blanco. Sé que la madera de pino se vuelve amarillo-anaranjada con el tiempo, y quiero que esta maduración de la madera no se note demasiado con el tiempo, mientras que al mismo tiempo su veta siga siendo visible. Por favor, podéis recomendarme algunos materiales de la categoría de pinturas y barnices de calidad adecuados para esta técnica. Muchas gracias por su ayuda.
¡Buenas noches!
Si tiene imprimación de OSKAR utilice también su barniz. Los barnices al agua amarillean menos que la mayoría de los barnices al disolvente. Otro barniz recomendable en este caso es el barniz acrílico al disolvente. Es muy resistente al amarilleo, pero al tratarse de un techo ya instalado es mejor utilizar un producto al agua.
Estoy pensando que, siendo el techo, es bastante difícil acabar con ellos sería mejor simplificar las cosas. Que al aplique directamente una imprimación o pintura blanca, diluida 25-30% con imprimación transparente, yo lijaría ligeramente para dar efecto, luego aplicaría laca transparente. Es techo, 2 capas son suficientes.
Tenga cuidado de que el color pierda intensidad después del secado. Aclare un poco con el barniz. No diluir demasiado la pintura blanca.
Le deseo lo mejor.
Muchas gracias por su respuesta. Seguiré sus consejos para completar el proyecto. Que tenga un buen día.