Finition bricolage - Sablage - Techniques de finition

5 conseils de finition pour éviter les surfaces rugueuses et rugueuses

Nu este suficientă folosirea unor produse de calitate pentru a obține suprafețe din lemn netede, care să nu zgârie la atingere. Modul în care se face pregătirea lemnului, cum se aplică și se șlefuiește grundul sau lacul, cât și cum se face diluția, praful din spațiul unde se aplică lacul sunt factori de care depinde calitatea peliculei. Se pot folosi lacuri de calitate medie, dar făcând corect șlefuirea lemnului și a grundului și aplicând produsele de finisare cu un trafalet, o pensulă sau un pistol potrivit, se pot obține suprafețe de foarte bună calitate. Lacurile și grundurile, oricât ar fi de bune, nu pot face minuni.

De curând, mă întreba cineva, descriind tot procesul de refacere a unui parchet vechi din stejar masiv, de ce a rezultat o suprafață neplăcută la atingere, care zgâria. Răspunsul poate fi util și altora, așa că iată câteva sfaturi care vă pot ajuta să obțineți suprafețe netede, cu tușeu plăcut.

1. Șlefuiți corect lemnul înainte de aplicarea baițului sau grundului/lacului

Șlefuirea lemnului este esențial pentru a obține suprafețe de calitate. O spun și o repet de fiecare dată când am ocazia. Nu neglijați aceasta etapă pentru că se va răzbuna mai târziu și va fi mult mai greu să remediați defectele.

Șlefuirea lemnului brut se face în etape. Ideal este să se folosească 3 nivele de șlefuire, dar dacă nu este posibil și lemnul este cât de cât prelucrat, se poate șlefui și folosind o singură granulație. Trebuie însă făcută cu migală și pe îndelete, fără să ratați niciun colț sau profil. Pentru a identifica mai ușor defectele, suprafața poate fi umectată înainte de șlefuire (șlefuire umedă). Poate fi făcută cu solvent sau cu apă. În cazul folosirii apei suprafața trebuie ștearsă doar cu cârpa stoarsă pentru a nu crește umiditatea lemnului.

Folosiți granulații specifice pentru lemn. Nu mergeți spre granulații foarte fine, folosite de obicei pentru lac, pentru că nu veți obține rezultatul scontat. Dimpotrivă, vor apărea alte probleme pe care le găsiți descrise pe larg ici. Folosiți ca granulație finală 150 pentru lemn dur (chêne) și 180 pentru lemn mai moale (plop, brad).

Șlefuirea este făcută pentru eliminarea defectelor și pentru a aduce capetele de fibre rezultate în urma debitării la un numitor comun. Astfel absorbția va fi uniformă, nu vor apărea petele iar aderența la suport va fi bună.

ponçage du bois
photo : sawsonskates.com
2. Șlefuiți întotdeauna după primul strat de grund sau lac aplicat

După primul strat care face peliculă trebuie făcută șlefuire pentru a îndepărta fibra ridicată a lemnului. Baițul nu se șlefuiește după aplicare ci doar după ce a fost acoperit cu un strat de grund/lac. Acest prim strat trebuie să fie absorbit de lemn pentru ca pelicula să aibă aderență. În timpul absorbției capetele de fibră se ridică, sunt „îmbrăcate” cu lac și se usucă așa devenind foarte neplăcute la atingere. Cu cât șlefuirea lemnului a fost mai bine făcută cu atât fibra ridicată este mai mică și mai ușor de îndepărtat prin șlefuire.

Șlefuirea primului strat de grund sau lac se face cu hârtie de șlefuit cu granulație min.240. Șlefuirea cu o hârtie mai grosiera (mai jos de 240) duce la îndepărtarea unei cantități mari de grund sau lac. Se ajunge astfel la pierderi și creșterea costurilor. Un alt neajuns este că rizurile apărute în urma șlefuirii cu hârtie grosieră devin vizibile pe pelicula finală.

Ca și în cazul șlefuirii lemnului, cea a grundului trebuie făcută cu migală și atenție. Este etapa când se elimină fibra de lemn încărcată cu lac. Mai târziu va fi mai greu de îndepărtat pentru că fiecare strat va depune o nouă cantitate pe fibra ridicată și va face din ce în ce mai grea retezarea ei. Va trebui să se folosească hârtie mai grosieră si ajungem la problemele de mai sus. Dacă această etapă este bine făcută și nu apar probleme mai târziu la aplicarea stratului final de lac, veți obține o suprafață de calitate.

ponçage du bois
photo : popularwoodworking.com
3. Diluați grundul și lacul conform indicațiilor. Nu aplicați straturi groase

Nu aplicați straturi groase sperând să terminați mai repede pentru că vor apărea problemele:

  • primul strat nu va fi bine absorbit în lemn și vor apărea probleme de aderență (pelicula se va desprinde de lemn la loviri și zgârieri, apărând aspectul de sticlă spartă sau de albire);
  • aerul înglobat în peliculă nu ieși mult mai greu. Stratul se va usca la suprafață si va bloca aerul în interior. Pelicula va căpăta „zgrunți” neplăcuți care pot fi îndepărtați doar prin șlefuire;
  • un strat gros nu poate fi bine întins și se poate usca cu denivelari. Pentru ca pelicula finală sa aibă aspect plăcut suprafața va trebui șlefuită bine pentru a căpăta din nou un aspect neted;
  • la straturile groase obținute dintr-o singură aplicare există riscul să crape în timp. Aceeași grosime trebuie obținută din mai multe straturi subțiri pentru ca pelicula să fie elastică și rezistentă în timp.

Atât produsele DIY cât și cele profesionale au indicații pe etichete sau fișe tehnice privind procentul de diluție. Nu considerați că faceți economie eliminând plus mince. Problemele care pot apărea vă vor face să cheltuiți mult mai mult.

4. Folosiți scule/aparate de aplicare care să înglobeze cât mai puțin aer în peliculă

Aplicarea grundului sau a lacului poate fi făcută cu pensula sau trafaletul, în cazul aplicărilor DIY, sau cu pistolul sau alte tehnologii mai avansate, pentru cele profesionale. În majoritatea cazurilor în peliculă ajunge o cantitate mai mare sau mai mică de aer. Cu cât este mai mult cu atât va fi mai greu să iasă înainte de întărirea peliculei și astfel vor apărea acei zgrunți de care am amintit mai sus.

În cazul aplicărilor DIY vă recomand folosirea trafaleților cu burete dur astfel încât sa iasă o cantitate cât mai mică de aer atunci când sunt presați. Dacă folosiți pensule, cumpărați din cele moi, care se manevrează ușor. Nu luați pensule foarte groase pentru că riscul de a aduce în peliculă mai mult aer crește. Dacă folosiți pistoale simple cu presiune de la compresor, nu creșteți presiunea pentru a avea jet puternic. Veți avea senzația că lucrați mai repede, dar calitatea finală va avea de suferit. Apar gazările și va trebui să șlefuiți iar si iar pentru a obține o suprafață plăcută.

Pentru aplicări profesionale vă recomand folosirea sistemelor Airmix ou Airless. Aportul de aer este foarte mic și aspectul peliculei este cu mult mai bun comparativ cu o aplicare convențională.

photo : krushtmk.com
5. Lucrați în spații cât mai curate, cu praf cât mai puțin

Praful este dușmanul lacului. După aplicarea lacului, durează ceva timp până ce pelicula se usucă la suprafață. Acest timp este denumit chiar uscare la praf. În această perioadă praful din atmosferă căzut pe peliculă este înglobat și apare aspectul neplăcut și efectul de zgâriere la atingere. Mai ales atunci când în apropiere se fac prelucrări mecanice iar praful din atmosferă este praf de lemn, mult mai grosier decât cel aflat obișnuit în aer.

Lucrați în spații separate de cele în care se fac prelucrările mecanice sau după ce în zonă s-a făcut curățenie și s-a îndepărtat praful și rumegușul. La final udați pe jos – praful va fi atras de suprafața udă.

Dacă la final, după ultimul strat, mai există încă particule de praf prinse la suprafața peliculei, le puteți îndepărta prin lustruire (polișare). Lustruirea trebuie făcută pe întreaga suprafață pentru că poate schimba gradul de luciu (zona polișată poate deveni mai lucioasă).

Sper să va fie de folos informațiile de mai sus. Dacă le considerați utile și altora, puteți distribui. Iar dacă aveți întrebări, completări sau nelămuriri, lasați-le mai jos, în spațiul dedicat.

A propos de l'auteur

Mihaela Radu

Mihaela Radu est ingénieur chimiste, mais elle a une grande passion pour le bois. Elle travaille dans ce domaine depuis plus de 20 ans, la finition du bois étant ce qui l'a définie pendant cette période. Elle a acquis de l'expérience en travaillant dans un institut de recherche, dans sa propre entreprise et dans une multinationale. Elle souhaite continuer à partager son expérience avec ceux qui ont la même passion - et plus encore.

6 commentaires

Ajouter un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les spams. Découvrez comment les données de vos commentaires sont traitées.

  • même si la surface est BLANCHE lorsque je la frappe avec Palux, elle reste rougeâtre sur le chêne
    Comment faire pour qu'il devienne jaune ? La personne qui répondra à cette question recevra un cadeau

    • Bonjour !
      Vous nous donnez très peu d'informations.
      Si la surface blanche signifie qu'elle a été poncée à blanc, la teinte rougeâtre peut provenir du vernis ou des tanins du chêne. Si c'est le vernis qui est en cause, il faut le changer. Vous vous rendez compte que le vernis est en cause si vous obtenez le même effet, quelle que soit la surface sur laquelle vous l'appliquez.
      Si le rougissement est dû aux tanins du bois, il convient d'appliquer une première couche de vernis transparent pour les fixer. Vous pouvez trouver des isolants dans les entreprises qui vendent des vernis et des peintures pour bois.
      Si la surface est baignée de blanc, mais que ce blanc est jaunâtre ou beige, il est possible que le diluant pour vernis "décape" le rouge du mélange de teintures qui a formé la couleur de base. Ou bien ce qui précède s'applique.
      Pour une réponse plus précise, vous auriez besoin d'autres informations : comment est la surface (humide ou non), qu'avez-vous utilisé pour le ponçage, quel type de vernis utilisez-vous (s'il s'agit du Palux classique - vernis carbamide pour parquet - ou d'un autre type de vernis pour parquet), quel diluant utilisez-vous ?
      Tous nos vœux de réussite !

      • Bonjour,

        J'ai cherché cet "isolant" dans plusieurs magasins de peinture aujourd'hui et la plupart d'entre eux semblent en avoir entendu parler en premier. Seul un magasin sur dix vend le Cetol C711 d'AkzoNobel, mais je ne sais pas s'il est bon.

        https://www.sikkens-wood-coatings.com/products/product-details/product/show/cetolr-sf-711/

        Puis j'ai trouvé ceci : Wood Knot Sealer de Colorex Sweden
        https://colorex.se/en/product/kvistlack-2/

        Il s'agit d'un parquet en chêne qui est très beau mais qui a été rayé et pour être réparé, il a été poncé avec du papier de verre 60-80-120 puis recouvert de versions de vernis que l'on trouve sur le marché roumain, y compris Palux classic, Oskar, Spor 3 in 1 etc... tous avec le même effet : le sol a l'air UD après avoir été recouvert de vernis. Le diluant est celui de Dedeman : composant 2 pour Palux.

        Je pense acheter 1L de Bon Mega s'il est meilleur que Palux.

        J'ai essayé le pin bait, le clear bait et d'autres, mais en vain. Je n'arrive pas à conserver la couleur naturelle du bois. J'ai commandé de la laque Kvistlackde chez Colorex et j'espère que cela aidera.

        Si cela ne fonctionne pas, je vous engagerai.

        Ms 🙂 🙂 🙂

        • Bonjour !
          Le Cetol n'est pas ce qu'il vous faut. Il s'agit d'un produit alkyde pour l'extérieur.
          Vous avez besoin d'un isolant polyuréthane ou à base d'eau pour l'intérieur. Retrouvez les produits chez les distributeurs de vernis et peintures professionnels pour le bois : ICA-Lomilux, Sirca, Sayerlack, Renner, Milesi, etc.
          En revanche, tout vernis donnera au bois un aspect mouillé, plus ou moins jaune. Les vernis acryliques à base de solvant (également appelés vernis d'aspect naturel) permettent d'obtenir un revêtement qui se rapproche le plus de l'aspect naturel. Les vernis à base d'eau donnent également un aspect assez naturel. Il existe des vernis à base d'eau qui résistent très bien au trafic. Ces produits sont également disponibles chez les distributeurs mentionnés ci-dessus.
          Bonne chance !

Catégories

S'abonner à la lettre d'information

Lettre d'information du vendredi matin
Informations et conseils des experts

fr_FRFrançais