Perioada de pandemie a lovit puternic unele sectoare din economie și i-a obligat pe unii oameni să-și schimbe domeniul de activitate. Unul dintre cele mai afectate domenii a fost cel legat de organizarea de evenimente. Firmele s-au trezit dintr-o dată fără obiectul muncii și implicit, fără surse de venit. Pentru a supraviețui s-au adaptat găsind alte activități care să le asigure traiul zilnic.
O asemenea firmă este Smart Rental Division. Având ca obiect de activitate închirierea de echipamente video și audio pentru evenimente, au fost luni de zile când nu a avut niciun contract. Salvarea a venit de la hobby-ul administratorului firmei. George Istrătescu își făcuse singur, în urmă cu 7-8 ani, măștile pentru caloriferele din propria casă, care și acum sunt foarte apreciate de cei care îi trec pragul. De aici i-a venit ideea unei firme care să producă în serie măști de calorifer și așa a apărut Mo Factory.
Smart Rental Division, pandemia și nevoia de reconversie
Smart Rental Division mergea bine înainte de pandemie. Era specializată în dezvoltarea și implementarea de soluții high-tech și oferea o gamă variată de servicii precum organizarea de evenimente corporate și sportive, organizarea de forumuri, expoziții, spectacole artistice, festivaluri de muzică, conferințe, concerte. Era cunoscută în domeniu, iar oamenii erau pricepuți. În domeniul organizării de evenimente nu există o școală unde să înveți ce trebuie să faci. Totul se învață din mers și cere timp și voință pentru a ajunge la performanță.
Dar a venit pandemia. Toate evenimentele care reprezentau obiectul de activitate al firmei au fost suspendate. Au fost luni de zile când nu au avut niciun contract. George a încercat pe cât posibil să țină oamenii, pentru că erau buni și știa că dacă vor pleca, va fi greu să refacă echipa. Luni de zile a mers în fiecare zi la birou încercând să găsească o soluție, să învețe ceva nou, să găsească ieșirea din criză. Se întorcea mai obosit decât în perioadele când activitatea era la maximum.
Soluția a venit de la pasiunea lui pentru lucrul cu lemnul și cu derivatele lui. În urmă cu 8 ani făcuse singur, cu ajutorul unei freze de mână, 4 măști de calorifer pe care le are și acum. Cu toate că între timp în casă au apărut și alte piese de mobilier, măștile au rămas piesele de rezistență, cele care atrag privirile tuturor celor care îi vin în vizită. Succesul lor l-a convins că există o piață pentru astfel de obiecte și l-a împins spre activitatea de producție.
Router-ul 1325 Pro de la Rubiq CNC a venit cu precizia și timpul de lucru redus și a suplinit lipsa forței de muncă
Încă de la început a fost clar că avea nevoie de un CNC pentru a putea face producție. Măștile erau migăloase și aveau nevoie de precizie, lucru foarte greu de realizat, în serie, cu mașini de mână, cum făcuse prima dată. În plus, în domeniu este criză de mână de lucru calificată, lipsă ce putea fi suplinită doar cu utilaje de ultimă generație, cât mai automatizate.
La început au folosit un CNC mic, cu masa 800×600 pentru a învăța. În echipa de la Mo Factory sunt doar 3 oameni, unul dintre ei fiind George. Din păcate, la cei 8 colegi din echipa SMART a trebuit să renunțe. După luni de zile cât a încercat să-i păstreze folosind rezervele acumulate în ani, s-a văzut nevoit să le spună să caute variante mai bune pentru ei. Firma de evenimente încă există și mai are evenimente sporadic, dar activitatea nu este deloc previzibilă.
CNC-ul mic nu a fost folosit pentru producție ci doar pentru învățat. Apoi, s-a gândit să facă singur un CNC pe care să-l folosească pentru a produce măștile. Și-a dat însă seama că pentru precizia de care avea nevoie, un CNC improvizat nu putea să-i garanteze o producție de calitate. A început să caute pe toate canalele media un furnizor de utilaje și a ajuns la Rubiq CNC. Era exact după campania lor când au atins 100 de CNC-uri vândute în țară. A fost unul dintre factorii care au determinat alegerea. Faptul că vânduseră un număr atât de mare reprezenta garanția că utilajele sunt fiabile. Celelalte motive pentru care au ales un utilaj Rubiq CNC au fost garanția și service-ul rapid și de calitate. Producția de măști se baza în proporție foarte mare pe utilaj, iar în cazul unei defecțiuni nu-și permitea să aștepte mult timp rezolvarea problemei.
În aprilie 2021 a cumpărat CNC-ul 1325 Pro. A avut noroc că era pe stoc și nu a trebuit să aștepte pentru livrare. Echipamentul are masa 1300×2500 și este foarte precis. Structura de rezistență este concepută să elimine eficient vibrațiile rezultate în urma prelucrărilor materialelor masive, iar batiul robust, fabricat din traverse tubulare sudate și detensionate, este rezistent la deformări cauzate de forțele de torsiune și de flexiune. Pentru că au făcut practică pe utilajul mic și pentru că este ușor de operat au învățat repede să lucreze pe el și au dat drumul imediat la producție. Nu lucrează la întreaga capacitate pentru că sunt doar trei, iar întreg ciclul de producție al măștilor implică și alte etape: montajul, vopsitul, ambalatul. Ar putea să lucreze mult mai mult pentru că sunt comenzi, dar nu este mâna de lucru, din păcate.
Cu măștile astea vreau să devin internațional
Măștile sunt lucrate în MDF sau MDF furniruit, vopsite cu vopsele pe bază de apă marca ICA. Pe lângă măști, produc și pereți decorativi 3D, foarte apreciați și ceruți. S-au gândit să treacă și la mobilier, dar deocamdată nu au făcut decât o bucătărie. Cererea de măști este foarte mare și nu au timp pentru experimentări.
Cu producția de măști George are planuri mari. ”Vreau să devin internațional cu aceste măști de calorifer. În Olanda, Anglia este un produs obișnuit, foarte folosit, la noi este doar unul de nișă. Nu sunt mulți care se bagă să lucreze așa ceva pentru că este muncă multă și migăloasă. Cei ce fac mobilier din panouri se feresc de măști și pereți 3D pentru că este mult mai multă muncă și profitul mai mic. La măști este un proces complet, de la debitare până la finisare. Dar eu sunt mulțumit să fac măști, tocmai pentru că este un produs de nișă.”
Își propune să cumpere, în timp, și alte utilaje automatizate. Consideră că este singura soluție pentru această lipsă acută de mână de lucru. Îi pare rău că trebuie să gândească un viitor în care oamenii să fie înlocuiți de roboți, dar nu vede altă soluție.
George a reușit să se ridice după lovitura grea dată de pandemie și să se reinventeze. A creat un nou business de la zero și este hotărât să-l facă cunoscut și în afara granițelor. Făcând echipă cu 2 colegi și un CNC reușește să fabrice un produs de nișă, apreciat și foarte cerut. Succes, George!
Fotografiile sunt proprietate Mo Factory.
Adaugă comentariul