Finishing Techniques

The film doesn't look good? Maybe you didn't use the right thinner.

Impresia generală este că diluantul se folosește doar pentru a scădea vâscozitatea materialului înainte de aplicare astfel încât să poată fi aplicat cu ușurință. De fapt, rolul diluantului nu se oprește aici , rolul lui în obținerea unei pelicule de calitate fiind foarte important. Un diluant ales greșit poate să strice aspectul și tușeul peliculei. Articolul de mai jos vine cu informații suplimentare privind rolul diluantului și felul în care trebuie ales și folosit.

Factori în funcție de care se aleg diluanții

Diluanții nu sunt folosiți doar pentru obținerea unui produs cu o vâscozitate mică. Cu ajutorul lor se poate controla uscarea peliculei și întinderea ei, astfel încât la final să se obțină un aspect plăcut, fără scursuri, orange peel sau asperități. Tot de alegerea diluantului depinde și obținerea gradului de luciu dorit. Folosirea unui lac cu un anumit grad de luciu nu garantează și obținerea acelui grad de luciu pe suprafața finisată.

Pentru a nu avea astfel de probleme trebuie folosiși diluanți cu anumite caracteristici. Aceștia se aleagă în funcție de:

  • ambient temperature,
  • type of material to be thinned (primer or varnish),
  • the desired gloss level,
  • nature of the product (nitro, polyurethane, polyester)
  • metoda de aplicare folosită (pulverizare, turnare, valțuri).

Pentru fiecare din aceste cazuri există diluanți recomandați care funcționează foarte bine, dar și diluanți contraindicați care pot crea probleme, uneori chiar serioase. Există și diluanți universali ce pot fi folosiți cu orice fel de produs. Aceștia au doar rol de diluție, nimic mai mult. Pentru a obține o bună calitate a produsului final trebuie folosiți diluanți specifici fiecărei situații în parte.

orange peel photo source: woodworkersjournal.com
orange peel
photo source: woodworkersjournal.com

Diluanții de vară și de iarnă

Diluanții organici sunt amestecuri de solvenți în diferite proporții. Solvenții folosiți au diverse proprietăți pe care le transferă diluantului. De exemplu, dacă avem nevoie de un diluant de vară se folosesc solvenți greu volatili, iar pentru iarnă, solvenți ușor volatili. Amestecurile se fac urmărind scopul pentru care va fi folosit diluantul.

De ce este nevoie de un diluant greu volatil vara și ușor volatil iarna? Din cauza dependenței de temperatură a materialelor de finisare. Dacă se folosește un diluant rapid vara, acesta se va evapora înainte ca lacul să se așeze foarte bine pe lemn, rezultând coaja de portocală. În cazul pulverizării, lacul se poate usca încă din aer. Rezultă un praf fin care cade pe pelicula udă de lac și este înglobat în ea (pelicula se gazează). Se obține o peliculă rugoasă, cu multe asperități, neplăcută la atingere. Din acest motiv se recomandă folosirea diluanților de vară, mai greu volatili, sau adăugarea de diluanți retardanți, adică diluanți care întârzie evaporarea.

Iarna problema apare la uscare. Când temperatura este scăzută, pelicula se usucă mai greu și are timp să prindă impuritățile din aer. De aceea, pentru a grăbi uscarea se folosesc diluanți formulați special pentru iarnă care se evaporă la temperaturi mai scăzute. Toate aceste inconveniente legate de temperatură se elimină dacă temperatura și umiditatea sunt păstrate constante indiferent de anotimp.

thinner
gaseous film
photo source: thefinishingstore.com

Influența diluantului asupra gradului de luciu

Influența diluantului se vede și în cazul lacurilor și vopselelor cu luciu înalt. Pentru a obține acel luciu este nevoie de o suprafață perfectă care să reflecte radiația luminoasă cât mai aproape de 100%. Pentru a se așeze bine pelicula are nevoie de timp, iar acest timp este oferit de diluantul folosit. Nu se va obține niciodată luciu înalt direct (adică fără polișare ulterioară) folosind un diluant care se evaporă foarte repede.

De multe ori sunt recomandați diluanți diferiți pentru grund și lac. Este un mod de a reduce costurile. În general, diluanții mai rapizi sunt mai ieftini. Folosiți în cazul grundului nu deranjează, chiar dacă rezultă o peliculă cu asperități sau coajă de portocală. Acestea pot fi corectate prin sanding between layers. Se poate folosi un singur diluant, cel de la lac (atunci când sunt produse din aceeași tip – nitro, poliuretanice, acrilice) pentru întreg sistemul, variantă în care costurile vor crește.

thinner
degree of gloss altered
photo source: guitarrepairshop.com

Alegerea diluantului depinde și de metoda de aplicare

Alegerea unui diluant se face și în funcție de metoda de aplicare. De exemplu, una dintre proprietățile importante ale diluantului este conductivitatea electrică. Conductivitatea depinde de polaritatea solventului, iar pentru aplicarea în câmp electrostatic este nevoie de solvenți polari, care sunt buni conducători de electricitate.

În cazul aplicării prin turnare, folosirea unui diluant repede volatil duce la consumuri mari de diluanți și la creșterea alarmantă a emisiei de COV. La aplicarea cu valțuri urmată de uscare în UV, diluantul trebuie ales astfel încât să iasă din peliculă înainte de intrarea sub lămpi. Dacă nu se evaporă până intră sub lămpi rămâne în interiorul peliculei ca o opalescență, total neplăcută în cazul produselor transparente.

thinner
spraying
photo source: paintshop.co.in

Recomandarea mea este să nu tratați diluantul ca pe un material auxiliar fără mare importanță. Dacă doriți să obțineți pelicule de bună calitate, să aveți cât mai puține probleme în perioadele cu temperaturi extreme, alegeți diluantul potrivit. Dacă nu vă descurcați, cereți ajutorul specialiștilor în finisare. Și mai ales, nu faceți economie cumpărând diluanți ieftini. Prețul unui diluant este atât de mic încât economia făcută nu acoperă riscul apariției unor probleme a căror remediere poate costa cu mult mai mult.

Sper să considerați utile informațiile de mai jos. Ca de obicei, completările sunt binevenite. Iar dacă aveți întrebări sau neclarități, lăsați-le mai jos, în spațiul dedicat. Sigur voi răspunde.

About the author

Mihaela Radu

Mihaela Radu is a chemical engineer but has a great passion for wood. She has been working in the field for more than 20 years, wood finishing being what defined her during this period. She gained experience working in a research institute, in her own company, as well as in a multinational. She wants to continuously share her experience with those who have the same passion - and more.

Add comment

Add a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Categories

Subscribe to newsletter

Newsletter Friday morning
Information and advice from the experts

en_USEnglish