DIY - Finishing Techniques

Matt varnish or gloss varnish - safe or risky choice

About matt furniture and cea lucioasă am mai vorbit. Am spus care se întreține mai ușor, care mai greu, care sunt avantajele și dezavantajele alegerii uneia sau a celeilalte. Există însă și un alt punct de vedere din care poate fi privită alegerea. Și anume acela al producătorului, al acelui tâmplar pasionat, care lucrează lemnul cu dragoste și dăruire și care își dorește ca în final, după aplicarea lacului, să nu piardă din frumusețea lemnului și chiar să-i crească valoarea. Așadar, pentru acești îndrăgostiți de lemn, care este cea mai bună alegere, lac mat sau lac lucios?

În primul rând trebuie spus că este foarte important ce vrea clientul și este bine să se respecte acest lucru, mai ales dacă acesta vine cu proiect făcut de arhitect sau designer. Ei au încadrat cu siguranță mobila într-un context și ea trebuie executată astfel încât, la final, totul să aibă coerență.

mobilier lemn
photo credit: italy2000usa.com

Sunt însă și situații când clientul lasă producătorul să decidă, sau când meșterul lucrează ceva pentru care alege și finisajul. Încă din titlu sugeram că există o alegere sigură și una cu riscuri. Dacă aplicarea unui lac mat nu prea pune probleme, finisarea cu luciu, mai ales cea cu luciu oglindă, se face greu și trebuie indeplinite câteva condiții pentru a avea un rezultat de calitate.

De multe ori luciul mobilei este asimilat cu existența lacului. Sunt persoane care cred că mobila nu a fost lăcuită atunci când nu strălucește. Nu este așa. Gradul de luciu al unui lac este dat de capacitatea acestuia de a reflecta lumina și este de la 0 la 100%, putând fi măsurat cu ajutorul unui aparat numit glossmetru. În acest interval există mai multe paliere. De la 0 la 7 vorbim de mat adânc (sau efect natural), 10-40 este mat, 45-65 semimat (sau satinat cum se mai spune uneori în producție), 70-90 lucios, 90-100 luciu înalt sau luciu oglindă.

lac mat sau lac lucios
photo source: forums.shoryuken.com

Pentru un producător de mobilă este mult mai simplu de produs mobilă mată. Cu cât gradul de luciu crește cu atât devine mai dificil de a obține o suprafață frumoasă, cel mai greu fiind de obținut luciul oglindă. Dacă se dorește obținerea unor suprafețe lucioase, de la 70 în sus, nu este suficient ca lacul să aibă acel grad de luciu. Trebuie îndeplinite și câteva condiții:

  • mediul de lucru trebuie să fie foarte curat. Orice urmă de praf prinsă în peliculă este cu atât mai vizibilă cu cât lacul este mai lucios. Cum este greu de păstrat un mediu fără praf în absența unor cabine de pulverizare presurizate sau a unor linii de finisare capsulate, atunci este nevoie de polișare pentru a fi îndepărtate impuritățile
lac mat sau lac lucios
photo source: youtube.com
  • lacul lucios trebuie aplicat pe un grund foarte bine așezat și șlefuit. Pelicula nu trebuie să aibă aspect de orange peel, să nu fie foarte subțire, să nu aiba praf sau bule de aer incluse. De aceea se folosesc grunduri dure cu corp mare, ce pot fi bine șlefuite pentru a asigura baza necesară lacului. Pentru a vă face o idee de cum trebuie să arate grundul înaintea aplicării lacului lucios, vă spun că determinările de grad de luciu se fac aplicând lacul pe o bucată de sticlă.
  • Lacul nu trebuie să se usuce foarte repede pentru a da timp peliculei să se așeze și să se întindă cât mai bine. Dacă nu este bine întinsă nu reflectă bine lumina și este nevoie de polișare pentru a îndepărta imperfecțiunile suprafeței.

Pentru a putea vedea diferența dintre un lac mat și unul lucios se poate face un experiment. Se aplică în aceeași incintă, pe 2 bucăți de lemn diferite, lac mat și lac lucios. După uscare vom avea senzația că praful a fost atras de finisajul lucios. De fapt praful s-a depus la fel pe ambele mostre, dar este vizibil numai pe lacul lucios.

Finisarea lucioasa este dificilă și pentru că scoate în evidență orice defect. Dacă prelucrările lemnului nu au fost bine făcute, cea mai mică zgârietură va fi scoasă în evidență și amplificată.

Gradul de luciu al lacului se alege și în funcție de ce vrem să obținem iar mobilierul rezultat trebuie să fie în concordanță cu spațiul unde va sta. Dacă se dorește un blat de masă cu aspect cât mai natural, atunci se va alege un lac mat adânc și finisajul va fi cât mai sărac (2 straturi subțiri, unul de grund si unul de lac) pentru a nu avea o peliculă sesizabilă.

lac mat sau lac lucios
photo source: custommade.com

De asemenea, dacă se lucrează mobilier rustic sau din reclaimed wood, totul arată mai natural dacă se aplică lacuri mate.

lac mat sau lac lucios
photo source: ronikordis.com

Când se dorește obținerea unei mobile luxoase, pe lângă un design elegant se poate alege și un lac lucios. Luciul a fost asociat întotdeauna cu luxul, cu bogăția. În fond aurul și pietrele prețioase strălucesc, nu? Iar pentru a nu fi foarte complicat nu este nevoie neapărat de luciu oglindă, se pot folosi și lacuri cu grad de luciu peste 70. În plus, lacurile lucioase, din cauza transparenței lor ridicate (ca urmare a lipsei agentului de mătuire), pun în evidență frumusețea naturală a lemnului.

lac mat sau lac lucios
photo source: 1contemporany.com

Cel mai simplu și mai „acoperitor” este folosirea lacurilor cu grad de luciu 30-40. Sunt și lacurile cele mai vândute. Spun acoperitor pentru că vor luci atât cât să se vadă că mobila este lăcuită, fără însă a avea problemele date de lacurile cu un luciu mai ridicat.

lac mat sau lac lucios
photo source: ths.gardenweb.com

Și din punct de vedere al întreținerii câștigătoarea este tot mobila mată. Urmele degetelor sunt mai puțin vizibile, praful de asemenea, nu trebuie lustruită fiind suficientă ștergerea ei, nu se văd zgârieturile fine făcute de particulele de praf.

Atunci când vorbim de luciul mobilei, nu este vorba de frumos sau urât. Suntem foarte diferiți și ceea ce este foarte frumos pentru unul poate fi imposibil de privit pentru altul. Există modă și stiluri care ne pot influența alegerile, dar în final tot despre ceea ce ne place este vorba. Pentru un producător însă important este să aleagă finisajul pe care-l poate realiza și să spună clientului cu ce se poate confrunta atunci când alege un finisaj mai special pentru mobila lui.

About the author

Mihaela Radu

Mihaela Radu is a chemical engineer but has a great passion for wood. She has been working in the field for more than 20 years, wood finishing being what defined her during this period. She gained experience working in a research institute, in her own company, as well as in a multinational. She wants to continuously share her experience with those who have the same passion - and more.

13 comments

Add a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Very interesting article. I need a varnish for my interior staircase's fir wood countertops. Initially I was going to opt for a glossy one but reading the article I changed my mind and will opt for a "covering" varnish with a gloss level of 30-40. I don't know what brand of varnish to get and how to measure the gloss level because I don't have a glossmeter. Do I find this gloss level written on the box? Can you recommend a brand?

    • And I have another concern. In this video the primer is applied, left for a while and then 2 coats of varnish are applied over it. Between the application of primer and varnish I don't see any finishing (sanding). Is this correct?

      • On the boxes of DIY products it doesn't exactly say glossy, but it does say glossy or matt. Get the matte one, usually its gloss level is 30-40.
        I don't know which video you are referring to, but normally you should sand the primer after drying. Sanding helps both the adhesion and the nice appearance of the film. Sanding removes raised grain, gas, orange peel, anything that ruins the look of a film. My recommendation is to sand the primer before varnish application.

  • Hello
    I am painting on wooden boards; please advise me which varnish I could use so that applied both on the painted and on the unpainted area of the wooden board I can get a matt varnish that does not distort the painting by light reflections. Unfortunately I don't see any way to attach a picture of a work. The wood plate is partially painted the unpainted area acting as a frame.
    I was thinking of masking the two areas one at a time with paper tape and applying an oil on the wood and a water-based varnish on the paint, but I don't know if problems occur in the contact area. I have tried waxed serac which seems good for both surfaces but affects the colours a bit.
    Thank you.

    • Hello. If the paintings are made with water-based colours, you can use a solvent-based varnish (acrylic, for example) with a low gloss (between 0 and 10) on top. This way you will have no interaction between colours and varnish and no gloss.
      You can also use oil and water-based varnish. Apply the varnish first and after it is completely dry you can apply oil to the protected area. There will be no repulsion in the contact area. If you apply the oil first and then the varnish, or apply them at the same time, then incompatibility problems may occur.
      All the best.

    • Hello!
      It is an alkyd varnish that dries more slowly (min 24 hours) and the smell will persist. For bedding it is better to choose a water-based (water-thinnable) interior varnish. Don't choose universal varnishes, good both indoors and outdoors, like the one mentioned. Outdoor varnishes should be more elastic and for this reason they are not very hard, they scratch easily.
      All the best!

Categories

Subscribe to newsletter

Newsletter Friday morning
Information and advice from the experts

en_USEnglish