Techniken der Holzverarbeitung

Traditionelle japanische Tischlerei

Japonia este un amestec minunat de nou și vechi. Țara care încă din anii de după al doilea război mondial a fost mereu în frunte în ceea ce privește tehnologia de ultimă generație, lucrează lemnul la fel ca acum 1000 de ani. Tâmplăria tradițională japoneză este dusă mai departe de tâmplari autentici, adevărați artiști care își respectă și protejează moștenirea culturală.

altes Foto eines Zimmermanns bei der Arbeit Fotoquelle: west-wing.com
fotografie veche a unui tâmplar japonez lucrând
Bildquelle: west-wing.com
Arta prelucrării lemnului

Tâmplăria japoneză este o artă dar și o știință în același timp. Tâmplarii japonezi reușesc să construiască mobilă, case sau temple fără să folosească cuie, șuruburi, adezivi sau alte astfel de metode pentru îmbinarea elementelor de lemn. Acestea sunt cioplite manual în diferite forme care se îmbină perfect. Sunt îmbinări mult mai puternice și mai rezistente în timp decât cele moderne. Temple construite cu sute de ani în urmă folosind aceste tehnici tradiționale de îmbinare au rezistat perfect tuturor taifunurilor și cutremurelor.

Tisch traditionell gefertigt Fotoquelle: miyashoji.com
masă realizată tradițional
Bildquelle: miyashoji.com
Trebuie să lucrezi cu natura pentru a-ți atinge scopul

Hisao Hanafusa, un tâmplar care folosește tehnicile tradiționale, spune că în tâmplăria tradițională japoneză nu pui natura să lucreze pentru tine, ci lucrezi împreună cu natura pentru a-ți atinge scopul. Această credință acoperă un spectru larg, de la a păstra formele naturale ale lemnului fără a se interveni asupra lor, până la idei filozofice de genul folosirii lemnului de la baza copacului pentru a lucra baza sau cadrul mobilierului, păstrând astfel ordinea naturii. În felul acesta se evită curbarea lemnului deoarece „copacul nu crește cu susul în jos”.

Hanafusa a plecat din Japonia după terminarea studiilor și s-a stabilit în New York unde deține împreună cu fiul său un magazin de mobilă – Miya Shoji.

Mobila este făcută manual de cei doi în atelierul propriu, cu scule tradiționale și cu un respect imens pentru lemn. El spune că tâmplarul tradițional nu consideră lemnul mort ci crede că îi dă o viață nouă, lucru vizibil prin contractările și destinderile lemnului chiar și după ce devine mobilă.

Procesul începe cu copacul, care este tăiat și „feliat” în scânduri care sunt lăsate la uscat și 10-20 de ani. Apoi, tâmplarul alege scândura și vede ce poate face cu ea. Din nou natura primează. Nu se face proiectul și se caută lemnul potrivit pentru proiect ci se caută un proiect care să se potrivească lemnului.

hanafusa mit Sohn in New Yorker Geschäft Fotoquelle: heart-2-heart-online.com
Hanafusa cu fiul în magazinul din New York
Bildquelle: Herz-2-Herz-Online.de
Werkzeugvorbereitung Fotoquelle: visiontimes.com
pregătirea sculelor
Bildquelle: visiontimes.com
atelier hanafusa Fotoquelle: twitter.com
hanafusa-werkstatt
Bildquelle: twitter.com
natürlich getrocknete Schindeln Fotoquelle: de.rocketnews.com
scânduri uscate natural
Bildquelle: de.rocketnews.com
Îmbinări astfel încât să nu fie nevoie de cuie, șuruburi sau adezivi

După ce proiectul este identificat, lemnul nu este agresat cu cuie, șuruburi și alte astfel de obiecte. Îmbinările sunt realizate tradiționalmit scule de mână.

Lucrul cu astfel de scule este dificil și de lungă durată, dar creează o legătură și mai profundă între tâmplar și lemn. După ce au fost pregătite, elementele de lemn sunt îmbinate pentru a forma obiectul final. Acest stil total natural permite părților piesei să se contracte sau să se destindă împreună, mobila căpătând o rezistență foarte mare, chiar și la agresiuni puternice cum sunt cutremurele.

manuelle Herstellung des Gelenks Fotoquelle: de.rocketnews24.com
realizarea manuala a îmbinării
Bildquelle: de.rocketnews24.com
Japanische traditionelle Kleidung Fotoquelle: core77.com
traditionelles japanisches Flechtwerk
Bildquelle: core77.com
Filosofie japoneză

În timp obiectul realizat va îmbătrâni, căpătând patina vremii. Hanafusa spune că astfel el devine și mai frumos și mai apreciat. În filosofia Wabi-Sabi obiectele vechi sunt apreciate pentru că inspiră privitorul să contemple trecerea timpului și natura imperfectă a vieții.

Tâmplăria tradițională japoneză nu este folosită numai pentru obținerea de mobilă unică și specială. Se construiesc edificii unice cu aceleași tehnici cu care s-au construit templele budiste cu sute de ani în urmă. Acoperișurile templelor erau făcute din grinzi îmbinate natural care căpătau o foarte mare forță de susținere. Nu era nevoie de un număr mare de stâlpi de susținere, iar statuia lui Buda era foarte vizibilă. O astfel de procedură tradițională de îmbinare a grinzilor o puteți vedea în filmul de mai jos. Realizarea îmbinării este cu adevărat impresionantă.

Despre tâmplăria tradițională japoneză se poate vorbi la nesfârșit. Subiectul este departe de a fi epuizat.  Puteți citi și despre tehnicile tradiționale de îmbinare a lemnului (aveți și o carte care poate fi descărcată) și sculele de mână japoneze.

Mihaela Radu

Mihaela Radu ist Chemieingenieurin, hat aber eine Leidenschaft für Holz. Sie arbeitet seit mehr als 20 Jahren in diesem Bereich, wobei die Holzveredelung sie in dieser Zeit geprägt hat. Sie sammelte Erfahrungen in einem Forschungsinstitut, in ihrem eigenen Unternehmen und in einem multinationalen Konzern. Sie möchte ihre Erfahrungen kontinuierlich mit denjenigen teilen, die die gleiche Leidenschaft haben - und mehr.

1 Kommentar

Einen Kommentar hinzufügen

Diese Website verwendet Akismet, um Spam zu reduzieren. Erfahren Sie, wie Ihre Kommentardaten verarbeitet werden.

Kategorien

Anmeldung zum Newsletter

Newsletter Freitagmorgen
Informationen und Ratschläge von Experten

de_DEDeutsch