Nu este suficientă folosirea unor produse de calitate pentru a obține suprafețe din lemn netede, care să nu zgârie la atingere. Modul în care se face pregătirea lemnului, cum se aplică și se șlefuiește grundul sau lacul, cât și cum se face diluția, praful din spațiul unde se aplică lacul sunt factori de care depinde calitatea peliculei. Se pot folosi lacuri de calitate medie, dar făcând corect șlefuirea lemnului și a grundului și aplicând produsele de finisare cu un trafalet, o pensulă sau un pistol potrivit, se pot obține suprafețe de foarte bună calitate. Lacurile și grundurile, oricât ar fi de bune, nu pot face minuni.
De curând, mă întreba cineva, descriind tot procesul de refacere a unui parchet vechi din stejar masiv, de ce a rezultat o suprafață neplăcută la atingere, care zgâria. Răspunsul poate fi util și altora, așa că iată câteva sfaturi care vă pot ajuta să obțineți suprafețe netede, cu tușeu plăcut.
1. Șlefuiți corect lemnul înainte de aplicarea baițului sau grundului/lacului
Șlefuirea lemnului este esențial pentru a obține suprafețe de calitate. O spun și o repet de fiecare dată când am ocazia. Nu neglijați aceasta etapă pentru că se va răzbuna mai târziu și va fi mult mai greu să remediați defectele.
Șlefuirea lemnului brut se face în etape. Ideal este să se folosească 3 nivele de șlefuire, dar dacă nu este posibil și lemnul este cât de cât prelucrat, se poate șlefui și folosind o singură granulație. Trebuie însă făcută cu migală și pe îndelete, fără să ratați niciun colț sau profil. Pentru a identifica mai ușor defectele, suprafața poate fi umectată înainte de șlefuire (șlefuire umedă). Poate fi făcută cu solvent sau cu apă. În cazul folosirii apei suprafața trebuie ștearsă doar cu cârpa stoarsă pentru a nu crește umiditatea lemnului.
Folosiți granulații specifice pentru lemn. Nu mergeți spre granulații foarte fine, folosite de obicei pentru lac, pentru că nu veți obține rezultatul scontat. Dimpotrivă, vor apărea alte probleme pe care le găsiți descrise pe larg aquí. Folosiți ca granulație finală 150 pentru lemn dur (roble) și 180 pentru lemn mai moale (plop, brad).
Șlefuirea este făcută pentru eliminarea defectelor și pentru a aduce capetele de fibre rezultate în urma debitării la un numitor comun. Astfel absorbția va fi uniformă, nu vor apărea petele iar aderența la suport va fi bună.
2. Șlefuiți întotdeauna după primul strat de grund sau lac aplicat
După primul strat care face peliculă trebuie făcută șlefuire pentru a îndepărta fibra ridicată a lemnului. Baițul nu se șlefuiește după aplicare ci doar după ce a fost acoperit cu un strat de grund/lac. Acest prim strat trebuie să fie absorbit de lemn pentru ca pelicula să aibă aderență. În timpul absorbției capetele de fibră se ridică, sunt „îmbrăcate” cu lac și se usucă așa devenind foarte neplăcute la atingere. Cu cât șlefuirea lemnului a fost mai bine făcută cu atât fibra ridicată este mai mică și mai ușor de îndepărtat prin șlefuire.
Șlefuirea primului strat de grund sau lac se face cu hârtie de șlefuit cu granulație min.240. Șlefuirea cu o hârtie mai grosiera (mai jos de 240) duce la îndepărtarea unei cantități mari de grund sau lac. Se ajunge astfel la pierderi și creșterea costurilor. Un alt neajuns este că rizurile apărute în urma șlefuirii cu hârtie grosieră devin vizibile pe pelicula finală.
Ca și în cazul șlefuirii lemnului, cea a grundului trebuie făcută cu migală și atenție. Este etapa când se elimină fibra de lemn încărcată cu lac. Mai târziu va fi mai greu de îndepărtat pentru că fiecare strat va depune o nouă cantitate pe fibra ridicată și va face din ce în ce mai grea retezarea ei. Va trebui să se folosească hârtie mai grosieră si ajungem la problemele de mai sus. Dacă această etapă este bine făcută și nu apar probleme mai târziu la aplicarea stratului final de lac, veți obține o suprafață de calitate.
3. Diluați grundul și lacul conform indicațiilor. Nu aplicați straturi groase
Nu aplicați straturi groase sperând să terminați mai repede pentru că vor apărea problemele:
- primul strat nu va fi bine absorbit în lemn și vor apărea probleme de aderență (pelicula se va desprinde de lemn la loviri și zgârieri, apărând aspectul de sticlă spartă sau de albire);
- aerul înglobat în peliculă nu ieși mult mai greu. Stratul se va usca la suprafață si va bloca aerul în interior. Pelicula va căpăta „zgrunți” neplăcuți care pot fi îndepărtați doar prin șlefuire;
- un strat gros nu poate fi bine întins și se poate usca cu denivelari. Pentru ca pelicula finală sa aibă aspect plăcut suprafața va trebui șlefuită bine pentru a căpăta din nou un aspect neted;
- la straturile groase obținute dintr-o singură aplicare există riscul să crape în timp. Aceeași grosime trebuie obținută din mai multe straturi subțiri pentru ca pelicula să fie elastică și rezistentă în timp.
Atât produsele DIY cât și cele profesionale au indicații pe etichete sau fișe tehnice privind procentul de diluție. Nu considerați că faceți economie eliminând más fino. Problemele care pot apărea vă vor face să cheltuiți mult mai mult.
4. Folosiți scule/aparate de aplicare care să înglobeze cât mai puțin aer în peliculă
Aplicarea grundului sau a lacului poate fi făcută cu pensula sau trafaletul, în cazul aplicărilor DIY, sau cu pistolul sau alte tehnologii mai avansate, pentru cele profesionale. În majoritatea cazurilor în peliculă ajunge o cantitate mai mare sau mai mică de aer. Cu cât este mai mult cu atât va fi mai greu să iasă înainte de întărirea peliculei și astfel vor apărea acei zgrunți de care am amintit mai sus.
În cazul aplicărilor DIY vă recomand folosirea trafaleților cu burete dur astfel încât sa iasă o cantitate cât mai mică de aer atunci când sunt presați. Dacă folosiți pensule, cumpărați din cele moi, care se manevrează ușor. Nu luați pensule foarte groase pentru că riscul de a aduce în peliculă mai mult aer crește. Dacă folosiți pistoale simple cu presiune de la compresor, nu creșteți presiunea pentru a avea jet puternic. Veți avea senzația că lucrați mai repede, dar calitatea finală va avea de suferit. Apar gazările și va trebui să șlefuiți iar si iar pentru a obține o suprafață plăcută.
Pentru aplicări profesionale vă recomand folosirea sistemelor Airmix o Airless. Aportul de aer este foarte mic și aspectul peliculei este cu mult mai bun comparativ cu o aplicare convențională.
5. Lucrați în spații cât mai curate, cu praf cât mai puțin
Praful este dușmanul lacului. După aplicarea lacului, durează ceva timp până ce pelicula se usucă la suprafață. Acest timp este denumit chiar uscare la praf. În această perioadă praful din atmosferă căzut pe peliculă este înglobat și apare aspectul neplăcut și efectul de zgâriere la atingere. Mai ales atunci când în apropiere se fac prelucrări mecanice iar praful din atmosferă este praf de lemn, mult mai grosier decât cel aflat obișnuit în aer.
Lucrați în spații separate de cele în care se fac prelucrările mecanice sau după ce în zonă s-a făcut curățenie și s-a îndepărtat praful și rumegușul. La final udați pe jos – praful va fi atras de suprafața udă.
Dacă la final, după ultimul strat, mai există încă particule de praf prinse la suprafața peliculei, le puteți îndepărta prin lustruire (polișare). Lustruirea trebuie făcută pe întreaga suprafață pentru că poate schimba gradul de luciu (zona polișată poate deveni mai lucioasă).
Sper să va fie de folos informațiile de mai sus. Dacă le considerați utile și altora, puteți distribui. Iar dacă aveți întrebări, completări sau nelămuriri, lasați-le mai jos, în spațiul dedicat.
gracias por el consejo, realmente bueno
Una chica muy guay, ¡bravo!
aunque la superficie es BLANCA cuando le doy con Palux sigue saliendo rojizo en el roble
¿cómo lo hago amarillo? quien responda a esta pregunta se lleva un regalo
¡Hola!
Nos da muy poca información.
Si la superficie blanca significa lijado blanco, entonces el tinte rojizo puede ser del barniz o de los taninos del roble. Si es del barniz, hay que cambiarlo. Te das cuenta de que el barniz es el culpable si tienes el mismo efecto, independientemente de la superficie sobre la que lo apliques.
Si el rubor se debe a los taninos de la madera, debes aplicar una primera capa de sellador transparente para fijarlos. Puedes encontrar aislantes en las empresas que venden barnices y pinturas para madera.
Si la superficie está bañada en blanco, pero ese blanco es un blanco amarillento o un tono beige, existe la posibilidad de que el diluyente de barniz esté "eliminando" el rojo de la mezcla de tintes que formó el color base. O se aplica lo anterior.
Para una respuesta más precisa, necesitaría otra información: cómo está la superficie (húmeda o no), qué utilizó para lijar, qué tipo de barniz utiliza (si es el clásico Palux -barniz de carbamida para parquet- u otro tipo de barniz para parquet), qué diluyente utiliza.
Le deseo lo mejor.
Hola,
Hoy he buscado ese "aislante" en varias tiendas de pintura y la mayoría parecen haber oído hablar de él antes. Sólo una de cada diez vende Cetol C711 de AkzoNobel, pero no sé si es bueno.
https://www.sikkens-wood-coatings.com/products/product-details/product/show/cetolr-sf-711/
Entonces encontré esto: Wood Knot Sealer de Colorex Suecia
https://colorex.se/en/product/kvistlack-2/
Es parquet de roble que tiene muy buen aspecto pero estaba rayado y para repararlo lo lijaron con lija 60-80-120 luego le dieron con versiones de barniz que se encuentran en el mercado rumano, incluyendo Palux classic, Oskar, Spor 3 en 1 etc todos con el mismo efecto: el suelo parece UD después de ponerle barniz. El diluyente es el de Dedeman: componente 2 para Palux.
Estoy pensando en comprar 1L de Bon Mega si es mejor que Palux.
He probado con cebo de alfiler, cebo transparente y otros y en vano. No consigo mantener el color natural de la madera. He pedido la laca Kvistlackde de Colorex y espero que me ayude.
Si eso no funciona, te contrataré.
Ms 🙂 🙂
¡Hola!
Cetol no es lo que necesita. Es un producto alquídico para exteriores.
Necesitas un aislante de poliuretano o al agua para interiores. Encuentra los productos en los distribuidores de barnices y pinturas profesionales para madera: ICA-Lomilux, Sirca, Sayerlack, Renner, Milesi, etc.
Por otro lado, cualquier barniz hará que la madera parezca húmeda, más o menos amarilla. La capa más parecida al aspecto natural se consigue con barnices acrílicos con base de disolvente (también llamados barnices de aspecto natural). Los de base acuosa también dan un aspecto bastante natural. Hay barnices al agua para suelos con muy buena resistencia al tráfico. Estos productos también se pueden encontrar en los distribuidores mencionados.
¡Buena suerte!