Am văzut zilele trecute, postată pe grupul unor pasionați care lucrează cu lemn, o veioză realizată dintr-o creangă cu formă interesantă, acoperită din abundență cu lac lucios. Autorul le cerea celorlalți membri ai grupului părerea despre creația lui, iar comentariile variau și erau împărțite, unii considerând obiectul o reușită, alții un eșec total. Departe de mine intenția de a stabili ce este frumos și ce nu. Termenul este atât de relativ, fiecare având „frumosul” lui bazat pe diferite criterii și percepții, încât este greu de spus, la modul general, că un obiect este frumos, iar altul urât. Indiferent de frumosul și urâtul fiecăruia, există reguli nescrise, corelări între stiluri și finisaje care ar trebui respectate pentru o coerență a ideii transmise. În cazul de mai sus, un obiect care se vrea natural – o creangă care păstrează forma naturală – nu poate fi acoperit cu un strat gros de lac lucios. Obiectul rezultat pierde total aspectul natural, intenția inițială fiind compromisă.
Cel mai abuzat dintre toate stilurile este cel rustic. Despre el am scris deja un articol și veti găsi aquí recomandări privind finisarea mobilierului care amintește de lumea satului. Nu doar el este, însă, afectat de imaginația celor care produc obiecte și mobilier din lemn. Alegerea unui finisaj nepotrivit, calitatea lui scăzută sau folosirea unor materiale îndoielnice pentru a-l realiza duc la un aspect neplăcut al mobilierului, chiar dacă lemnul folosit sau metodele de prelucrare au fost dintre cele mai bune.
Nu stricați lemnul și aspectul lucrării cu materiale nepotrivite!
Nu este prima dată când vorbesc despre modul cum poate fi îmbunătățită sau dimpotrivă, scăzută valoarea mobilei cu ajutorul finisajului. Am văzut de-a lungul timpului meseriași cu talent în prelucrarea lemnului, talent care dispărea în momentul în care trebuia să aplice o protecție obiectului obținut. Îmi este foarte greu să înțeleg cum oameni de meserie care își aleg cu foarte mare grijă sculele, care discută despre diferențe de finețe între mărci, aleg orice fel de lac, îl aplică cu o pensulă nepotrivită și consideră că un strat gros și lucios de lac rezolvă problema finisajului.
Dacă atunci când cumpărați un utilaj sau o sculă vă documentați săptămâni de-a rândul vorbind cu tot felul de specialiști, faceți la fel și în ceea ce privește materialele de finisare. Grupurile de pe rețelele de socializare nu sunt un loc bun pentru așa ceva. Sunt și meșteri foarte buni, dar și mulți care nu se pricep și nu au nicio reținere în a da sfaturi pe un ton foarte hotărât. Dacă cereți un sfat și aveți neșansa să vă răspundă doar cei mai puțin pregătiți veți rămâne cu o idee greșită privind soluția problemei.
Cel mai bine este să apelați la specialiști, așa cum faceți cu utilajele. Vorbiți cu reprezentanții firmelor care vând lacuri și vopsele profesionale pentru lemn. Produsele din magazinele de bricolaj sunt, în marea lor majoritate, pentru cei care vopsesc un scaun sau un gard acasă. Cereți cât mai multe informații, sfaturi, întrebați ce se poate întâmpla dacă folosiți un material sau altul, care este cea mai bună variantă, documentați-vă asupra posibilităților. Vă asigur că puteți afla multe informații interesante și tehnici de finisare de la un tehnician bine pregătit.
Nu abuzați de luciu!
Sunt stiluri de mobilă sau obiecte care arată bine dacă lacul aplicat este foarte lucios. Dar luciul nu se potrivește cu orice fel de mobilier. Stilurile rústico, industrial rústico, shabby chic, granja, Escandinavo nu au luciul printre caracteristici. Dacă design-ul sugerează unul dintre aceste stiluri, finisajul trebuie să fie făcut în acord cu el pentru ca mobilierul să-și atingă scopul.
Luciul oglindă este unul dintre cele mai dificile finisaje, atât ca întreținere, cât și pentru cel care vrea să-l obțină. Aud de multe ori că „așa a vrut clientul”. Dar clientul poate fi ajutat să înțeleagă avantajele și dezavantajele finisajelor. Cei care cumpără mobila știu foarte puțin despre lemn, panouri derivate sau tipuri de finisaj. Poate dacă li se explică ce înseamnă întreținerea unui mobilier foarte lucios, cum se vede fiecare amprentă și fiecare fir de praf sau zgârietură foarte fină, n-ar mai fi atât de hotărâți.
Iar lucios nu înseamnă neapărat luciu oglindă. Un nivel de brillo peste 60-70 este deja destul de lucios pentru mare parte dintre clienți și mult mai ușor de obținut și întreținut. Va fi chiar mai mult decât satisfăcător pentru cei care cred că, dacă nu lucește, nu este lăcuit. Încă de la gradul de luciu 40, lacul are un luciu plăcut, chiar dacă nu reflectă perfect imaginile din jur. Gradele de luciu între 40 și 60 sunt foarte plăcute, dând mobilierului un aspect mătăsos.
Colorarea lemnului prin ardere nu este potrivită oricărui mobilier
Un alt obicei abuzat este colorarea lemnului prin ardere cu torța. Nu poate fi făcut oricând și pe orice fel de mobilier. Pentru ca aspectul să fie plăcut, lemnul se arde mai întâi și apoi se periază. Dacă este lăsat neperiat, aspectul lemnului ars va fi neuniform și pătat. Poate arăta bine pe o bucată mică de lemn, dar pe un dulap cât tot peretele arată încărcat și obositor. Dacă se continuă arderea pentru uniformizare, se va forma un strat de cărbune deasupra care va proteja foarte bine lemnul folosit la exterior, dar la interior aspectul va fi apreciat doar de pasionații metodei japoneze shou sugi ban.
Dacă după ardere lemnul este periat, rezultă un aspect vălurit, în relief, foarte potrivit pentru stilurile rustice. Nu orice mobilier poate fi făcut cu lemn ars. Stilurile clasice, elegante nu se împacă cu acest mod de colorare. În acest caz, este potrivit un lemn de nuc, roble, frasin, ulm, cereza, mahon, necolorat sau într-o culoare care să-i pună în evidență fibra și desenul natural și acoperit cu lac semilucios sau lucios.
Los acabados antiguos tienen sus reglas
Multe persoane apreciază mobilierul cu aspect vechi. Există tehnici de finisare prin care se obține un astfel de aspect, numite técnicas de envejecido. Ele încep cu pregătirea lemnului și continuă cu aplicarea de glaze-uri, patines, vopsele și lacuri astfel încât să se obțină un aspect foarte asemănător mobilierului vechi de zeci de ani, îndelung folosit.
În revistă există un articol despre realizarea practică a unui blat de masă de grădină cu aspect vechi. La obținerea lui s-a folosit lemn provenit de la paleți. La aspectul vechi au contribuit, atât prelucrarea specială a lemnului în alb, cât și patinele și tehnicile folosite. Cineva comenta că nu ar lăsa niciodată urme de circular pe o masă, chiar dacă aceasta este o masă de grădină. Dar tocmai acele semne fac ca masa să aibă un aspect vechi autentic, cu toate că a fost făcută recent.
Dacă vreți ca mobila să aibă aspect autentic, să fie credibilă, trebuie ținut cont de toate aspectele. Masa care se voia una țărănească, arăta credibil și datorită faptului că lemnul avea urme de la circular. Câteva patine aplicate pe un lemn nepregătit nu duce obligatoriu la aspectul vintage deseado.
El acabado vende muebles
Am fost contrazisă de multe ori când am afirmat acest lucru. Mi s-a spus că oamenii făceau mobilă din lemn înainte de a apărea ideea de protecție și finisare. Așa este, dar nu este vorba despre cine a fost mai întâi. Ci despre a nu strica o piesă de mobilier, făcută cu multă trudă și din lemn de calitate, cu un finisaj nepotrivit. Pentru că finisajul se vede și se simte înainte de a identifica lemnul folosit și de a descoperi măiestria cu care a fost lucrat. Până să se vadă îmbinările atent făcute se văd scursurile de lac și petele de la băițuire și se simte aspectul rugos al șlefuirii necorespunzătoare. Indiferent care este stilul mobilierului, un finisaj prost făcut îi va scădea valoarea.
Încercați să tratați protecția și finisarea mobilierului pe care îl faceți cu aceeași grijă cu care prelucrați lemnul. Folosiți experiența celor care vând produsele de finisare. Documentați-vă, chiar dacă nu este ușor de găsit informații. Fiți deschiși la sfaturile și recomandările specialiștilor. Iar dacă aveți întrebări sau neclarități le puteți lăsa în revistă, aici sau la orice alt articol. Vă voi răspunde, ca de fiecare dată. Succes!
Añadir un comentario