Nu cred să existe cineva care să nu fi văzut scaune, fotolii, polițe sau alte piese de mobilier care, cu toate că au diverse forme, au desenul lemnului continuu pe toată suprafața. Probabil v-ați întrebat dacă nu este doar un desen imprimat pe hârtie, așa cum este Laminatfußboden, care nu are nici urmă de lemn în el. De data asta însă vorbim despre lemn. Este vorba despre placaj mulat cu ajutorul căruia se pot obține obiecte de mobilier cu design interesant. Scaunele făcute din placaj mulat sunt ușoare și comode, elastice, dar foarte rezistente. Apariția placajului mulat a constituit un moment de cotitură nu doar în industria mobilei. Este un material interesant și ofertant, atât pentru marii producători de mobilier cât și pentru tâmplari pasionați sau designeri.
Was ist Formsperrholz?
Despre placaj am mai vorbit când am făcut eine kurze Geschichte sau când am vorbit despre Holzwerkstoffplatten. Pe scurt, placajul este un material folosit de mult timp în fabricarea mobilierului, în muzee existând piese de mobilier cu părți din placaj datate sfârșitul anilor 1700 – începutul 1800. Placajul este un derivat de lemn care se obține prin suprapunerea și lipirea furnirelor. Materialul rezultat este mai stabil și mai rezistent, cu o suprafață generoasă ce poate fi prelucrată la fel ca lemnul masiv.
Furnirele pot fi așezate perpendicular unul pe celălalt sau paralel, în lungul fibrei. În primul caz numărul de foi de furnir trebuie să fie impar pentru a echilibra tensiunile. Materialul obținut este rigid, stabil și ușor. La cel de-al doilea tip numărul foilor de furnir este important doar din punct de vedere al grosimii placajului rezultat. Se mai numește și placaj laminat și este foarte elastic și rezistent. Dacă după aplicarea adezivului și suprapunerea furnirelor în lungul fibrei uscarea se face într-o matriță, sub presiune, se obține Formsperrholz.
Kurze Geschichte
Primele încercări de obținere a placajului mulat au fost făcute încă din 1830 de Michael Thonet. A adandonat însă această direcție, concentrându-se pe curbarea lemnului masiv. Așa a fost obținut – din elemente curbate de fag – Thonet-Stuhl, cea mai vândută piesă de mobilier a tuturor timpurilor.
În secolul 19 au mai fost diverse încercări – în Europa, SUA și Canada – de a obține placaj mulat, dar fără impact asupra industriei. Pe la sfarșitul anilor 1920 designerii și arhitecții au descoperit versatilitatea placajului, lucrând tot mai mult cu el. Momentul important pentru intrarea placajului mulat in fabricarea industrială a mobilei a fost 1933. Atunci a început fabricarea în masă a scaunului Paimio (mai mult un fotoliu), creat în 1932 de arhitectul finlandez Alvar Aalto pentru sanatoriul din orașul Paimio. În scurt timp scaunul a fost exportat în Anglia, Germania și chiar în SUA.
Un alt moment important pentru evoluția placajului mulat a fost al doilea război mondial. Atunci a fost fabricat Moskito-Flugzeug cu fuzelaj din placaj mulat, cel mai ușor și mai rapid avion de lupta de la acea vreme și cel care a zburat la cea mai mare altitudine. În timpul razboiului avionul a fost fabricat în Anglia, Canada și Australia.
Alte momente importante în istoria mobilierului din placaj mulat au fost crearea în 1952 a scaunului Ameise von einem dänischen Architekten Arne Jacobsen și a colecției de piese de mobilier realizată în 1956 de soții Ray și Charles Eames pentru producătorul american Herman Miller. Au fost momente ce au declanșat un val de producție de mobilier din placaj mulat în toată lumea. Sălile de așteptare, cantinele, restaurantele, cinematografele au început să le folosescă masiv și astfel mobilierul din placaj mulat a devenit o obișnuință. Nu înseamnă însă că nu mai există și acum piese de designer, spectaculoase și unice.
De ce este nevoie pentru a putea obține un placaj mulat
Destul cu istoria, sa ne întoarcem la tehnică.🙂 Pentru a face placaj mulat este nevoie de :
- Furnierblatt
- Klebstoff
- matriță, șablon
- presă
Ofen folosit pentru obținerea placajului are grosimea între 0,5 și 3-5 mm. Furnirele sub 1 mm se numesc fÄsthetische Urne și se folosesc pentru fețele placajului. Pot fi diferite ca esență de celelalte astfel că se poate obține placaj din tei sau plop cu fețe de nuc oder Kirsche. Placajul va fi ușor si cu desen foarte frumos. Foile mai groase se numesc technische Ausstattung.
Zuteilung Klebstoff trebuie corelată cu tehnologia de lucru. Pentru încleierea la rece se folosesc anumite tipuri de adeziv (PVA), pentru procesare la cald, alte tipuri (ureoformaldehidici, rezorcinici, fenolformaldehidici). Cei cu procesare la cald pot avea și emisii de formaldehidă liberă.
Matrița este cea care va da forma finală a placajului mulat. De obicei, atunci când întărirea se face la cald, matrița este parte din presă. Este de tip mamă-tată, adică există o formă pe care este pus pachetul de furnir și peste care vine „negativul” formei inițiale care presează și încălzește în același timp. Există și posibilitatea obținerii modelelor în Vakuumpressen, în acest caz ne mai fiind necesar un „negativ” al matriței. Indiferent de modul de fixare pe matriță, se pot obține modele 2D sau 3D, în funcție de cât de elaborata este matrița.
Modelarea poate fi făcută și cu ajutorul unui șablon făcut din diverse materiale, inslusiv placaj mulat. Furnirele pe care s-a pus adeziv sunt modelate după acest șablon și prinse cu ajutorul clemelor pentru a creea presiunea necesară unei lipiri corecte. Trebuie lucrat repede pentru a le prinde de șablon înainte ca adezivul să înceapă să se usuce. Este bine să se verifice înainte modul cum se va face prinderea folosind pachetul de furnire fără adeziv aplicat.
Herstellungstechniken
Modul de fabricare a placajului mulat depinde de modul de întărire al adezivului, la rece sau la cald.
Obținerea prin Kaltpresse este folosită pentru a fabrica unicate sau pentru proiecte de designer sau de bricolaj. Așa cum am spus mai sus, se folosc șabloane tăiate de obicei din placaj sau din materiale plastice. Între șablon și pachetul de foi de furnir ce trebuie presatese se pune o bandă sau o foaie flexibilă de oțel. În timpul fixării cu cleme, adezivul în exces iese în exterior și placajul se poate lipi de șablon dacă nu există o barienră neaderentă. Este bine ca adezivul să fie aplicat în exces pentru a avea siguranța că furnirele se lipesc pe toată suprafața. Trebuie folosite multe cleme, prinse des, pentru ca presiunea să fie cât mai uniformă (de aceea clemele nu sunt niciodată suficiente 🙂).
Avantajul metodei este o mai mare flexibilitate. Dezavantajul este timpul lung de presare, uneori fiind nevoie și de 24 de ore pentru ca placajul să ia forma dorită.
Presse heiß poate fi făcută în prese cu încălzire normală sau în prese CIF, adică cu ajutorul curenților de înaltă frecvență. Avantajul celei de-a doua metodă este timpul foarte scurt de lucru, fiind nevoi de 1,5-2 minute pentru ca placajul să iasă din presă gata modelat. Presarea la cald este folosită în special în industrie unde este nevoie de timp scurt de întărire și reproducerea identică a modelului.
Întărirea în CIF este foarte folosită la nivel mondial și deoarece căldura este răspândită uniform în interiorul stratului de adeziv. Placajul obținut este mai omogen, cu proprietăți egale pe toată suprafața. Curenții de înaltă frecvență sunt furnizați de un generator care este atașat presei. Generatorul poate lucra și cu 2 sau mai multe prese.
Proprietăți, prelucrare
După fabricare, placajul mulat poate fi prelucrat ca orice alt tip de placaj sau derivat din lemn. Imediat după presare se taie marginile pentru a îndepărta scurgerile întărite de adeziv sau părțile nelipite. Rezultă canturi curate pe care sunt vizibile straturile de lemn și de adeziv. Uneori stratul de adeziv colorat diferit (tonuri de maro) dă un aspect foarte placut și interesant.
Placajul mulat poate fi apoi debitat în elemente mai înguste care vor reprezenta picioare sau brațe de scaune și fotolii sau pot fi prelucrate pe diferite mașini tradiționale de prelucrarea lemnului sau pe CNCs.
Prinderea între elementele mulate poate fi făcută cu dibluri, cuie, șuruburi sau prin lipire. Prinderea de scheletele metalice se poate face cu șuruburi. In ciuda elasticității, placajul este un material dur și rezistent, prelucrarea făcându-se fără probleme.
Calitatea finală a placajului depinde de calitatea furnirelor folosite. Furnirele fără defecte, smulgeri de fibră sau rupturi vor da naștere unor placaje de foarte bună calitate. Dupț prelucrare și îmbinare, obiectul din placaj mulat poate fi șlefuit și finisat la fel ca mobilierul furniruit.
Sper să considerați interesante informațiile. Dacă credeți că ar fi utile și altora, puteți distribui. Dacă aveți completări, întrebări sau observații, vă rog să le lăsați mai jos, în spațiul destinat.
Hallo
Vielen Dank für einen sehr guten, informativen und nützlichen Artikel.
Sperrholz gewinnt seinen Platz und seine Wertschätzung in der Möbelindustrie in Rumänien und darüber hinaus zurück.
Ich bin sehr an Details zu den Klebstoffen interessiert, die in der Industrie von den Herstellern von Holzplatten verwendet werden.
Ich danke Ihnen im Voraus, wenn Sie mir einige Informationsquellen zu diesem Thema empfehlen könnten.
Viel Glück für die Zukunft!
Hallo.
Vielen Dank für Ihre Wertschätzung.
In der Tat ist Sperrholz nicht mehr nur das Material, das als Unterlage für Möbel verwendet wird.
Leider gibt es im Bereich der Klebstoffe nur wenige Informationen auf rumänischen Websites. Wir haben ein wenig über Klebstoffe geschrieben, aber mehr über den "Aracet"-Typ oder für Heimwerkeraktivitäten. Die industriellen Klebstoffe haben wir in dem Artikel über Formaldehyd-Amin nur kurz gestreift. Ich beabsichtige, bald einen Artikel über Industrieklebstoffe zu schreiben.
Alles Gute!
Diese Informationen sind sehr wichtig,
Vielen Dank an die Organisatoren