Dintre toate formele sub care putem găsi lemnul, furnirul e forma cel mai puțin prezentată. Este folosit din rațiuni estetice, pentru a da un aspect mai plăcut unor plăci din lemn care nu stau prea bine la acest capitol, dar și pentru a le crește rezistența și durabilitatea. Designerii de produs și de interior l-au descoperit de ceva vreme și l-au folosit pentru corpuri de iluminat sau decoruri interioare remarcabile. În continuare, mai multe despre furnir, despre obținerea desenului în funcție de tăiere, despre utilizări mai vechi și mai noi.
Historia
Pe cei care cred că furnirul este o invenție modernă îi anunț că se înșală. Obiecte furniruite au fost descoperite și în morminte egiptene vechi de peste 4000 de ani. Dovezi mai moderne ale existenței furnirului vin din secolul al XVII-lea, când existența unor scule mai bune permitea tăierea unor felii de lemn de diferite grosimi.
În secolul al XVIII-lea renumitul producător de mobilă Chippendale folosea furnir de esențe exotice pentru a crește valoarea mobilierului său. La începutul secolului al XIX-lea placajul obținut din „felii” de lemn era folosit în SUA la fabricarea pianelor.
Primul brevet de obținere a furnirului datează de la jumătatea sec. al XIX-lea. Dezvoltarea industrială rapidă din acea perioadă a făcut ca la sfârșitul secolului, placajul să fie un material foarte accesibil.
În zilele noastre furnirul este folosit atât pentru obținerea placajului, cât și pentru furniruirea plăcilor derivate din lemn. Cererea mare de mobilă combinată cu presiunea pe preț a dus la apariția foliilor care imită furnirul și a unei întregi industrii de panouri înfoliate. Părerea mea este că lemnul poate fi copiat, dar nu poate fi înlocuit. Lemnul oferă mult mai mult decât un simplu desen.
Tipos de chapa
În funcție de utilizare, există două categorii mari de furnire:
- revestimiento estético
- mobiliario técnico
Suministros estéticos son los utilizados para chapar los paneles de PAL, MDF, panel, contrachapado, madera maciza. Sunt foarte subțiri având grosimi cuprinse între 0,55 mm și 1,2 mm. Cu cât specia este mai dură și mai puțin poroasă cu atât furnirul poate fi debitat mai subțire.
- Nucul, care are densitate mare și o permeabilitate foarte redusă, poate fi debitat cu grosimea de 0,55 mm.
- Speciile cu densitate medie sau mică și porozitate nu foarte mare, precum aninul, cereza sau plopul, se debitează cu grosimi de 0,6-0,7 mm.
- Roble y ulmul son maderas duras, pero tienen poros muy grandes. Las chapas de estas especies tienen un grosor de 0,7-0,8 mm.
- Furnirele de rășinoase, destul de afânate și poroase, au grosimea de 1,0 mm.
- Furnirele estetice pot fi obținute și din părți ale copacului care, datorită defectelor de creștere, dau un desen spectaculos. Este cazul rădăcinilor sau al bubelor (burl, în engleză). Cu siguranță ați auzit, dacă nu ați văzut, de furnirul de rădăcină de nuc. Aceste furnire se debitează puțin mai groase comparativ cu cele povenite din trunchiul aceluiași copac. În cazul nogal, furnirul din rădăcina are grosimea 0,6 mm.
Suministros técnicos sunt cele din care se obține placajul. Există furnire de față, mai subțiri (0,5-1,5 mm) și furnire pentru miez, cu grosimea cuprinsă între 1,5 și 3 mm. Placajul este un panou derivat din lemn obținut dintr-un număr impar de furnire așezate perpendicular unul peste cealălalt. Cu cât numărul de straturi este mai mare cu atât placa devine mai rezistentă și mai rigidă.
Placajul poate fi furniruit cu furnire estetice de alte esențe fiind astfel folosit în producția de mobilier. Este mai ușor comparativ cu PAL-ul sau MDF-ul.
Moduri de obținere
Furnirele pot fi obținute din trunchiul copacului, ramurile groase care cresc imediat din trunchi, rădăcină și bube. Dacă se obțin furnire estetice, lemnul este ales cu grijă în funcție de mărime, vârstă și caracteristici vizuale: culoare, desen, specie, semne sau defecte naturale caracteristice. Această selecție și modul în care se face tăierea influențează desenul furnirelor.
Furnirul este debitat mai ales din lemn de foioase pentru că este mai dur, mai dens și mai puțin permeabil. Se face furnir și din lemn de rășinoase, în special din cele mai dure.
Etapele prin care trece bușteanul până la faza de furnir sunt:
- pelar
- tăiere la lungime
- plastificación (vaporización, humectación)
- débito
- secado
- tăiere la dimensiuni
Pentru ca foile de furnir să poată fi tăiate fără a crăpa, lemnul trebuie să fie cât mai plastifiat. Pentru aceasta se face umezirea și aburirea lui. Timpul în care buștenii stau în apă și la abur depinde de specie și de grosime. Pentru a rezulta un produs de calitate, prelucrarea trebuie făcută destul de repede – în decursul unei ore – după ce buștenii sunt scoși de la aburire. Plastifierea poate fi făcută și cu curenți de înaltă frecvență (CIF), dar puțini îl folosesc pentru că este un procedeu scump.
Sunt 4 tipuri principale de obținere a furnirelor:
- desplazándose
- prin tăiere tangențială
- prin tăiere radială
- prin tăiere radială paralelă
A través de corriendo se obțin furnirele tehnice. Practic întreg bușteanul se rotește în dreptul unui cuțit rezultând o foaie continuă de furnir. Foaia nu are un model anume, tăierea făcându-se paralel cu inelele anuale. Metoda este foarte economică, pierderile fiind minime. După derulare, foile sunt tăiate la dimensiunile dorite și uscate.
Există și o metodă prin care sunt „derulate” jumătăți de buștean. Jumătatea este montată pe un dispozitiv care se rotește trecând prin dreptul unui cuțit. Se obțin foi de furnir mai mari ca la alte tipuri de tăieri, dar mai mici ca la derularea clasică și cu model de flader (cathedral grain – model tip catedrală) mai rotunjit.
Tăierea tangențială se face paralel cu centrul bușteanului. Rezultă acele fladere de care spuneam mai sus, dar mai ascuțite. Sunt furnire foarte apreciate pentru desenul natural specific.
Tăierea radială plană se face pe sferturi de buștean (quarter cut – denumirea în engleză). Cuțitul este montat la un unghi de 90° față de inelele anuale. Rezultă un model cu linii paralele, liniile reprezentând inelele anuale.
Tăierea radială se face aproximativ la fel cu cea plană cu deosebirea că unghiul nu este exact de 90°. Este o tăiere specifică stejarului, care scoate în evidență razele medulare ce apar sub formă de oglinzi.
După tăiere furnirele sunt uscate pentru că umiditatea lemnului este crescută în urma tratamentelor de plastifiere. Apoi sunt debitate și aranjate în pachete. Pentru a se ști de unde provin și a putea fi împerecheate, lemnul este întotdeauna numerotat. Astfel că, la final se obțin pachete de furnir din aceeași bucată de lemn.
Uso de carillas
Furnirele înnobilează panourile derivate din lemn. Cel mai mult sunt folosite pentru furniruirea panourilor de PAL sau MDF. Dar nu numai pentru ele. Poate părea ciudat, dar și panourile din lemn masiv se furniruiesc. Sunt situații când este nevoie de acest lucru pentru a face piesele de mobilier mai ușor de folosit. De exemplu, o piesă mare din stejar sau o altă esență cu densitate mare este foarte grea.
Despre placaj vreau să accentuez că este preferat altor tipuri de panouri pentru că este compus din mai multe straturi de lemn. Arată bine, este ușor de prelucrat și de finisat, se poate furnirui cu esențe deosebite, se obțin obiecte mult mai ușoare decât cele din PAL sau MDF.
Furnirele se folosesc la obținerea incrustaciones. În trecut era o tehnică folosită pentru înnobilarea pieselor de mobilier. Acum, fiind o operațiune foarte migăloasă și necesitând multă atenție, puțini sunt cei care se mai încumetă la așa ceva. Mai ales că apariția CNCs a facilitat „desenarea” diverselor modele pe lemn fără mari eforturi.
Din furnire cu defecte se obțin carillas reconstituidas despre care am vorbit cu altă ocazie. Diferența dintre ele este vizibilă pentru un cunoscător, dar tot lemn este și în cazul celui recondiționat.
Desenul lor natural foarte frumos, culorile deosebite și faptul că pot fi modelate cu ușurință a atras atenția designerilor asupra furnirelor. Așa au apărut corpurile de iluminat cu abajururi din furnir. Și nu s-au oprit aici. Le-au folosit la decorarea tavanelor, la crearea de paravane sau la decorarea pereților. Astfel de furnire sunt tratate pentru a fi mai plastice sau mai ușor de modelat.
Un tip de furnir foarte spectaculos este cel folosit pentru decorarea cutiilor de bijuterii folosind tehnica japoneză Yosegi. Furnirele obținute au modele foarte diferite și sunt subțiri cât o foiță fină de hârtie. Dar despre Yosegi Art, într-o postare viitoare.
¿dónde puedo comprar unos 3 metros cuadrados?
Hola.
Por lo que sé, en Holver se pueden conseguir pequeñas cantidades de materiales (chapa, madera).
Le deseo lo mejor.
¿Puede mostrar la técnica manual de aplicación de una chapa (de nogal, por ejemplo) sobre un tilo u otro soporte (tablón)? ¿Utiliza "prenadez" (aderpren etc.) u otra cosa? ¿Y cómo? Gracias.
¡Hola!
Pronto publicaremos un artículo sobre el chapeado a mano.
Algunos consejos hasta entonces:
- es muy importante que no quede aire entre la chapa y el tablero. Para ello, después de colocar la chapa sobre el tablero, se puede planchar (en frío) para eliminar las burbujas de aire. He visto en materiales de EE.UU. y Canadá que utilizan bolsas de vacío. Nosotros no las hemos visto;
- si el panel es grande y se necesitan más hojas de chapa de madera, deben cortarse a medida y pegarse con cinta de papel. La chapa no se moverá y la cinta se retira fácilmente al final;
- el adhesivo más utilizado es el acetato de polivinilo (tipo aracita). El prenadez ya no se recomienda porque es tóxico.
- se aplica el adhesivo con una llana sobre el panel en igual cantidad, luego se coloca la chapa de madera y se eliminan las burbujas de aire. Se coloca encima una pieza de contrachapado y se sujeta todo con abrazaderas. Deje que el adhesivo reaccione durante el tiempo que recomiende el fabricante. Utilice adhesivo de reacción en frío.
- si utilizas un pegamento similar al preencolado, debes dejar un tiempo (15-20 min) para que se evapore el disolvente. Entonces puedes poner la chapa sobre el panel y tienes que hacerlo con cuidado porque reacciona muy rápido. Por esta razón no recomiendo este tipo de adhesivo.
- Por último, retire la cinta de papel y lije la superficie.
¡Buena suerte!
No olvide suscribirse a la revista impresa Wood Magazine. Por sólo 58 lei/año podrás enterarte de las novedades del sector, descubrir ideas artesanales o secretos del oficio. Le recordamos que el contenido de la revista impresa es diferente del de la página web. Más información en el siguiente enlace.
Gracias.https://revistadinlemn.ro/product/abonament-revista-din-lemn/
Un apretón de manos y un sincero ¡Feliz Cumpleaños!
Por favor, díganme cómo enderezar una chapa de caoba y tilo que, con el tiempo, se ha curvado de forma irregular.
Gracias.
¡Buenas noches!
¡Le deseo un Feliz Año Nuevo, con salud y alegría!
Si la chapa no está encolada (láminas de chapa sueltas), hay que vaporizarla un poco (se puede dejar en el baño mientras se vaporiza) para aumentar su humedad y devolverle su elasticidad. A continuación, déjela secar entre dos tablas rectas (u otro dispositivo similar que absorba la humedad).
Si la chapa está pegada a la ceve significa que se ha despegado en la zona donde se ha ondulado. Hay que hacer una pequeña muesca en esa zona, aplicar cola y presionar. Se limpia el exceso de adhesivo y se coloca un peso plano encima hasta que el adhesivo se fortalezca.
¡Buena suerte!
hola, donde puedo encontrar HDF de 1,5 mm de grosor, necesito una cantidad mayor, gracias
Buenas noches.
Que yo recuerde, EGGER ofrece HDF.
Le deseo lo mejor.
Buenas noches,
Recibí una mesa profesional de madera de palet, palet hecho de 7 capas de material. En la superficie tiene una capa de "lengüeta". Normalmente esta chapa tiene un color beige. En mi caso, la chapa de la lengüeta tiene una coloración rojiza y desigual..... ¿Puede ocurrir esto por causas naturales?
Gracias
¡Hola!
El color natural de la madera es sensible a la luz y a los rayos UV. La mayoría de las especies empiezan a cambiar su color natural en cuanto se cortan. Es posible que la madera haya cambiado su color natural si ha estado al sol sin protegerse con materiales protectores que absorban los rayos UV.
Otra causa pueden ser las manchas de agua.
Sin embargo, no es obligatorio que se trate de un defecto de mantenimiento o de uso. Existen defectos naturales de la madera, como una coloración diferente y desigual. A veces, estos defectos naturales hacen que la madera sea única.
Le deseo lo mejor.
[...] La chapa de madera aplicada estaba en un estado bastante malo y, en un principio, pensé que había que sustituirla. Sin embargo, decidí intentar repararlo con un rejuntado de color (una combinación de nogal oscuro/oscuro), y en algunos lugares utilicé resina donde había ranuras demasiado profundas para que el rejuntado fuera eficaz. [...]