Antreprenoriat

Despre lemn, trecut, rindele și cursuri de tâmplărie cu curentul oprit, cu Fane Pănăzan

Pentru mine, grupurile de profil de pe Facebook sunt o sursă de informații, un mod de a rămâne permanent conectată cu domeniul lemnului. Sunt interesată de întrebările postate de cei care se lovesc de diverse probleme sau de începătorii care caută soluții legate de prelucrarea, îmbinarea și finisarea lemnului, dar mai ales de răspunsurile primite. Printre ele am găsit de multe ori recomandarea de a fi întrebați unii dintre membri grupului, recunoscuți de ceilalți ca specialiști. ”Te rezolvă Fane”, tăguindu-l chiar, m-a determinat să văd cine este Fane și de ce sunt toți atât de convinși că va rezolva problema chiar înainte de a ști despre ce e vorba. Așa l-am cunoscut pe Fane Pănăzan.

Un personaj care merită mai multă audiență

Cunoscut virtual, pentru că nu am reușit încă să ne vedem. Cu mult înainte de a-l contacta, am apreciat siguranța cu care le răspundea celor care întrebau, cunoștințele legate de comportamentul lemnului în diferite situații, soluțiile originale, pasiunea pentru rindele, dar și umorul cu care dezamorsa mici conflicte apărute în grupul Tâmplarii, unde este și moderator. Cu timpul am realizat că este un tâmplar priceput care are multe de spus, un meșter de la care se poate fura meserie, pe scurt un personaj care merită mai multă audiență. Și m-am gândit să-l contactez.

Printre părțile bune ale rețelelor de socializare este că poți încerca să contactezi pe oricine, la fel cum cel contactat poate să accepte sau nu să fie contactat. Așa că, de curând, i-am trimis un mesaj în care îi spuneam că îl urmăresc de ceva vreme și că aș vrea să stăm de vorbă, dacă este de acord. A acceptat și am stabilit să ne auzim pe seară. Convorbirea care a urmat a fost o discuție lungă despre trecut și prezent, despre lemn, rindele, tâmplărie clasică. Am început o mie de subiecte și nu cred că am terminat vreunul. Amintirile lui le declanșau pe ale mele și invers, poveștile actuale s-au împletit cu cele vechi, așa că a mai fost nevoie de o convorbire pentru a lămuri măcar o parte dintre ele. Înaintea celei de-a doua convorbiri m-am pregătit bine, am scris întrebările cu liniuță de la margine, am sunat și ce credeți? Am povestit din nou despre tot și toate.

A învățat meserie crescând în atelier pe lângă tatăl său

Fane Pănăzan este din Sibiu, are 50 de ani și nu-și arată deloc vârsta. Atelierul, moștenit de la tatăl său, este în cartierul Gara Mică. De la tată a învățat secretele meseriei care-l ajută acum să rezolve probleme de nerezolvat pentru alții. Tatăl a învățat meseria la modelator la școala profesională ce ținea de Liceul Independența și a lucrat multă vreme pe platformă. Acum platforma Independența este o ruină. Când au dărâmat-o, cu ani în urmă, tatăl împreună cu câțiva foști colegi, au intrat fraudulos doar pentru a recupera o fotografie de la panoul de onoare. Era fotografia generației 1961 de modelatori. Au fost 33 în clasă, au mai rămas 5. Nici tatăl lui Fane nu mai este.

(După discuția noastră, Fane a fost la Szabo Tuki – unul dintre cei puțini rămași în viață – să discute despre trecut. A fost o întâlnire foarte emoționantă, cu lacrimi și amintiri. Urmează să se întâlnească toți cei care au mai rămas, la Fane în atelier.)

La Independența, tatăl a fost specialist în matrițe de metal și lemn. Matrițele erau unice, foarte dificile și ajungeau la fabrici din țară și din toată lumea. Domeniile în care erau folosite erau diverse și de aceea trebuia să știi tot despre materialele cu care lucrai. Pentru a prelucra bine lemnul trebuia să-l cunoască mai bine ca un tâmplar, să-i anticipeze comportamentul în diferite situații. Așa a ajuns unul dintre cei mai buni meșteri.

Din păcate, din cauza unei probleme de familie care cerea prezența lui acasă cât mai mult timp, a trebuit să plece din fabrică în 1974 și să-și facă propriul atelier. A fost primul din generația lui care a avut atelier. În perioada aceea era foarte dificil să lucrezi ca meșter independent. Trebuia să fii afiliat cooperativelor meșteșugărești de unde primeai diferite lucrări. Nu a fost ușor, dar a muncit continuu și a învățat permanent pentru a putea face lucrări cât mai pretențioase. În timp și-a construit și casa deasupra atelierului, iar Fane a crescut alături de tatăl lui, în atelierul de la demisol.

Nu se mai lucrează din plăcere, prețul și graba contează

Deși era mai mult decât pregătit, Fane a luat târziu atestatul de tâmplar. Cum tatăl avea atelier, legea comunistă îi permitea să-i dea atestatul, dar au neglijat și în anii 90 legea s-a abrogat. A fost nevoit să facă cursurile organizate pentru șomeri pentru a-l căpăta. Nu prea înțelegea ce se întâmplă acolo pentru că el învățase tâmplăria cu denumirile austriece moștenite de la vechii meșteri, ca toți tâmplarii din zonă. La final, toți din clasă au prezentat lucrări simple, îmbinări făcute cu holțșuruburi sau cuie, iar el a venit cu un sertar cu țincuri ascunse, adică cu îmbinări în coadă de rândunică. Recunoaște că a fost cam arogant atunci și asta l-a cam costat, dar până la urmă a primit atestatul.

După atestat și-a făcut firmă și a început să lucreze mult, proiecte deosebite, colaborări importante. A ajuns în vârf, cum îi place să spună. A făcut chiar și un iconostas împreună cu Claudiu Buzduga, lucrare care a ajuns în Boston. Totul lucrat cu scule de mână și cu un MUT (mașină universală de tâmplărie) Dorna 300, fabricat în 1986 și cumpărat în anii 92, la licitație. Înainte de asta au avut o astfel de mașină împrumutată de la cooperativă, dar după revoluție au fost nevoiți să o dea înapoi. Pentru că aveau nevoie de utilaj, au participat la o licitație și au cumpărat MUT-ul care este și acum în atelier. Au dat pe ea 300.000 lei. ”Erau bani de 3 Dacii la vremea aia!” E în stare foarte bună și acum, solidă și rezistentă. În atelier are și un strung care poate prelucra piese cu diametre mari, până la 2 m, strung făcut de tatăl său. Fane a făcut mici îmbunătățiri pentru siguranță, la sugestia unui prieten și acum merge perfect.

Treptat, a renunțat la a mai lucra proiecte mari pe care să le gestioneze direct. Discuțiile începeau să fie tot mai mult despre bani, totul trebuie făcut cât mai repede și așa a dispărut plăcerea de a lucra. Acum lucrează mai puțin și evită să lucreze pentru clientul final. Colaborează cu prieteni, cu alți tâmplari, cu designeri. În ultima vreme lucrează mult cu Vali Oltean, cunoscut designer din Sibiu. E mult mai calm și dedică mai mult timp pasiunilor și familiei.

Lemnul mai scump este mai ieftin decât ală ieftin

Îl întreb cum se descurcă cu lemnul, de unde cumpără lemn ieftin. ”Lemnul mai scump este mai ieftin decât ăla ieftin”, vine răspunsulÎmi spune că i-a demonstrat și unui bun prieten, tâmplar și el, că este mai bine să cumperi lemn de calitate, chiar dacă este mai scump. Lemnul de calitate este calibrat, îndreptat, elimină multe din operațiile necesare pentru a aduce un lemn în starea de a fi prelucrat și finisat.

Fane lucrează doar cu lemn. Foarte rar, când îl roagă prietenii, mai repară câte un corp de mobilier făcut din PAL. Și îmbinările sunt tot în lemn. Îmi povestea că în trecut, un reprezentant al unei firme din SUA a cerut mostre de sicrie făcute doar din lemn. Sicriele urmau să fie arse și cerința era să nu emane noxe și să nu rămâne metale în urma arderii. Dintre toți cei care s-au prezentat, doar sicriul făcut de ei a fost total din lemn. La ceilalți mai rămânea o capsă, un șurub, dar la ei nimic. La final, când să semneze contractul, au realizat că firma americană voia o cantitate mult peste capacitatea lor de producție și au renunțat.

Plăcerea de a colabora cu prietenii din breaslă

Îmi spune că uneori e rău și arogant, poate de aceea colaborează mai greu cu clienții. Îl contrazic spunându-i că, din ce am văzut eu pe grupuri, îi ajută pe toți cei care au probleme, care cer ajutor. Recunoaște că îi place să ajute, să-i învețe pe cei care vor să învețe tâmplăria clasică, cea făcută cu fierăstrăul, dalta și rindeaua. Pe doi colegi de grup i-a învățat cum se fac scările de lemn cu vang central făcând live pe messenger în timp ce lucra la o astfel de scară.

Recunoaște că învață și el de la alții. Radu Vădan, de la Cluj, l-a văzut cum lucrează pe strung și l-a învățat ce să facă să lucreze mai sigur și mai ușor. La Radu a apelat și când a vrut să cumpere ceva dălți mai scumpe fără să știe soția. Am înțeles că este o practică obișnuită printre tâmplari, care cheltuie sume mari pe scule performante sau rare, de colecție. Apelează unii la alții să le cumpere și mai scapă de reproșurile soțiilor care astfel nu știu cât au dat pe scule. (Nu dați cu pietre, am aprobare să dau din casă 🙂

Colecția lui de rindele Stanley (Stanley planes) este un alt subiect despre care se discută pe grupuri. A strâns rindelele cumpărându-le la licitație din SUA, Marea Britanie și România. A cumpărat toate numerele, de la 1 la 11, dar numărul 1 nu a ajuns încă. O așteaptă peste două săptămâni. Duminica obișnuiește să meargă în atelier să le lustruiască și să le ascută. Postează apoi filmulețe pe Facebook și îmbolnăvește toți meșterii. De curând a postat un film cu furnirul translucid tăiat dintr-o bucată de lemn cu una dintre rindele proaspăt ascuțită.

La rindele, cel mai bine se înțelege cu Lucian Todor. Și el este foarte pasionat, chiar dacă nu este tâmplar. Apelează și la el când este de cumpărat ceva la secret. Păi cine ar putea să-l înțeleagă mai bine, doar împărtășesc aceeași pasiune.

Cursuri de tâmplărie cu prietenul de la Turnul de stejar

Plăcerea de a împărtășii ceea ce știe a determinat apariția Turnului de stejar, o pagină nouă de Facebook care-și propune să prezinte material video instructiv, pagină făcută împreună cu Mihai Ursu (Creative Bear), bun prieten și colaborator. Filmează lucrările etapă cu etapă, explicând unde apar probleme și ce trebuie făcut pentru a le rezolva.

Anul acesta au început să țină și cursuri (work-shop) cu prezență fizică. Au avut unul gratuit și unul cu plată. Cererea este mare, sunt mulți interesați. Au venit la cursuri și patroni de firme care vor să învețe secretele meseriei.

”La primul curs le-am arătat cum să stăpânească sculele si utilajele dacă apar pericole în timpul prelucrării lemnului. Trebuie să știi cum reacționează lemnul în diferite situații, cum să-l prinzi să nu te rănești. Vreau să-i învăț să lucreze cu fierăstrăul, dalta și rindeaua, să tai curentul când este curs. Totul făcut manual, fără mașini.”

Unii administratori de firmă și-ar dori astfel de cursuri ținute la ei în localitate, să poată trimite toți angajați. Dar este greu și pentru moment preferă să țină cursurile în atelierele lor din Sibiu.

Cu Fane poți vorbi ore în șir și tot nu acoperi tot ce ai vrut să întrebi la început. Are povești multe, trece repede de la un subiect la altul, are umor și e simpatic. Dar mai ales știe meserie și îi place să-i învețe și pe alții. Din punctul meu de vedere, asta este cea mai mare calitate a lui. Fane, mă bucur că te-am cunoscut!

Mihaela Radu

Mihaela Radu este inginer chimist dar are o mare pasiune pentru lemn. De mai bine de 20 de ani lucreaza in domeniu, finisarea lemnului fiind ceea ce a definit-o in aceasta perioada. A acumulat experienta lucrand intr-un institut de cercetari, in propria firma, precum si intr-o multinationala. Isi doreste sa impartaseasca continuu din experienta proprie cu cei care au aceeasi pasiune....si nu numai.

3 comentarii

Adaugă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Categorii

Abonează-te la newsletter

ro_RORomanian