1. Cadrul legal
Transportul lemnului în România este reglementat în principal de următoarele acte normative:
- Codul Silvic (Legea 46/2008)
- HG 497/2020 – Norme referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, modificată și completată prin HG 512/2022
- Legea 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice
2. Rolul SUMAL 2.0
SUMAL 2.0 (Sistemul informațional integrat de urmărire a materialelor lemnoase) este instrumentul electronic prin care se asigură trasabilitatea lemnului.
Utilizarea SUMAL este obligatorie pentru:
- ocoale silvice
- operatori economici care depozitează, prelucrează, sortează, comercializează lemn
- transportatori profesioniști (peste 20 mc/an)
- exportatori/importatori de lemn
- autorități cu atribuții de control în domeniul silvic
Aplicația are module dedicate pentru amenajare, avize, control, raportare etc. Scopul ei este să ofere o evidență clară a provenienței și circulației lemnului.
3. Documente de proveniență
Pentru a fi transportat legal, lemnul trebuie să aibă documente care să îi ateste proveniența:
- APV (act de punere în valoare) pentru lemnul din partizile autorizate,
- Registrul electronic (SUMAL 2.0 Agent) pentru lemnul din depozite,
- Aviz de însoțire pentru lemnul care se transportă,
- Declarația vamală de import (DVI) sau licența FLEGT pentru lemnul importat din state terțe,
- Documente intracomunitare (factură, CMR etc.) pentru lemnul importat din UE,
- Diverse procese verbale de predare, inventariere, confiscare pentru alte situații specifice.
4. Avizul de însoțire
Avizul de însoțire este documentul emis în SUMAL 2.0 care trebuie să însoțească orice transport de lemn. El poate fi:
- electronic, pe dispozitivul transportatorului profesionist
- PDF/imprimat, când transportatorul nu este profesionist
- letric, în unele situații (max 20 mc de la locul recoltării)
Tipuri de avize:
- de la locul de recoltare
- din depozit/depozit temporar
- pentru lemnul provenit din import
- pentru transbordare
- pentru achiziții (lemn cumpărat de la persoane fizice)
- pentru transportul tehnologic
Emitenții avizelor pot fi:
- operatorii economici care exploatează legal masă lemnoasă
- depozitele care comercializează lemn
- ocoalele silvice (în situații specificate în norme)
La emiterea avizului, se completează în SUMAL date despre:
- emitent,
- punctul de încărcare,
- destinatar și punctul de descărcare,
- mijlocul de transport,
- lemnul transportat (specii, sortimente, volume).
5. Obligațiile transportatorului
Pe durata transportului, conducătorii profesioniști au obligații specifice:
- să realizeze 4 fotografii ale încărcăturii (față, spate, lateral),
- să păstreze conexiunea de date și receptorul GPS pornit,
- să își actualizeze poziția periodic,
- să anunțe eventuale incidente sau defecțiuni.
La destinație, destinatarul acceptă sau refuză marfa în aplicație. Dacă refuză, emitentul avizului trebuie să solicite un nou aviz pentru returnarea mărfii.
În cazul transporturilor neprofesioniste (max 20mc), avizul letric se predă destinatarului ca dovadă a provenienței.
6. Lemnul fără proveniență legală
Lemnul transportat fără aviz valid se consideră fără proveniență legală și se confiscă. Alte situații în care lemnul transportat este confiscat:
- aviz expirat
- transport fără aviz
- aviz fără corespondent în SUMAL
- volum mai mare decât în aviz (peste toleranțe)
- transport de lemn neinclus în aviz
- transport cu punct de încărcare/descărcare diferit de aviz
Sancțiunile pentru transport ilegal sunt stabilite de Legea 171/2010 și includ amenzi și confiscări.
7. Volumul lemnului transportat
- Volumul poate fi stabilit prin cubaj individual (lemn gros), măsurare în figuri (lemn subțire, lemn de foc) sau cântărire (pentru cherestea, tocătură). Metodele și toleranțele sunt prevăzute în norme.
- În avizul de însoțire se trec obligatoriu datele de volum. Pentru lemnul rotund gros (>24cm) se trec nr. piese, lungimea și diametrul fiecărei piese. Pentru lemnul subțire, se trec nr. figuri geometrice și dimensiunile acestora. Cherestelele netivite pot fi cubate în figuri.
8. Tăieri și defrișări
- Defrișarea plantațiilor de pomi fructiferi și arbuști (peste anumite suprafețe) sau tăierea nucilor și castanilor comestibili se face doar cu autorizație de la direcțiile agricole județene.
- Autorizația se emite în baza unei documentații care atestă declinul/îmbătrânirea plantației, infestarea cu boli sau amplasarea ei într-o zonă unde urmează construcții de interes local/național.
- Tăierea/defrișarea fără autorizație se sancționează contravențional.
9. Informații suplimentare
- Pentru interpretări de caz particular sau spețe complexe, profesioniștii trebuie să apeleze la textele legale sau la consultanță specializată.
- SUMAL 2.0 are un modul de helpdesk unde se pot adresa întrebări. De asemenea, ocoalele silvice și direcțiile silvice oferă informații și sprijin.
- Având în vedere pagubele cauzate de tăierile ilegale, profesioniștii trebuie să acorde maximă atenție respectării normelor silvice. Conformarea la cadrul legal aduce beneficii pe termen lung atât mediului cât și industriei prelucrării lemnului.
Sper că acest articol oferă o imagine de ansamblu utilă asupra reglementărilor transportului de lemn în România. Pentru actualizări și detalii suplimentare, consultați periodic site-urile oficiale ale autorităților silvice.
Adaugă comentariul