Antreprenoriat Business

Transportul lemnului în România – Un ghid practic pentru profesioniști

Transportul lemnului în România este un subiect complex, reglementat de o serie de legi și norme menite să asigure trasabilitatea și legalitatea materialelor lemnoase. Pentru a facilita înțelegerea acestor prevederi de către toți actorii implicați – pădurari, ocoale silvice, companii de transport, tâmplari și alții – vom parcurge principalele aspecte ale legislației într-o manieră cât mai clară și accesibilă. La final am pregătit informațiile de mai jos într-o formă mai clară, mai structurată, pentru a vă fi de folos în viitor.

Ce spune legea despre transportul materialului lemnos pe drumurile publice

Conform Normelor referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase (HG 497/2020 modificată prin HG 512/2022), în timpul transportului proveniența lemnului trebuie dovedită printr-un aviz de însoțire emis în aplicația SUMAL 2.0 Avize. Acest aviz poate fi electronic – pentru transportatorii profesioniști – sau letric/PDF (în variantă listată), pentru transportatorii neprofesioniști. Există mai multe tipuri de avize, în funcție de locul de încărcare (depozit, loc de recoltare etc.) și destinație.

Emitenții avizelor sunt operatorii economici care exploatează masa lemnoasă, cei care depozitează, dețin, transportă, comercializează sau prelucrează lemn, precum și ocoalele silvice, în diverse situații specificate în norme. La emitere, se completează în SUMAL date despre emitent, punct de încărcare, destinatar, punct de descărcare, mijloc de transport și detalii despre lemnul transportat: specii, sortimente, volume.

Pe durata transportului, conducătorii auto profesioniști au obligații suplimentare, cum ar fi realizarea de fotografii ale încărcăturii și asigurarea conexiunii GPS. La destinație, destinatarul acceptă sau refuză materialele în aplicație. Eventualele diferențe fată de aviz se raportează autorităților silvice. Lemnul fără aviz valid se consideră fără proveniență legală și se confiscă.

Intrarea în vigoare în 2022 a prevederilor noi a scos în evidență rolul central al SUMAL 2.0 – Sistemul informațional integrat de urmărire a materialelor lemnoase. Utilizarea lui este obligatorie pentru o gamă largă de actori: ocoale silvice, operatori economici care comercializează lemn, transportatori profesioniști, exportatori/importatori, autorități de control etc. Scopul este asigurarea trasabilității complete a lemnului, de la locul de recoltare și până la destinația finală.

În concluzie, deși complexă, legislația transportului de lemn în România urmărește obiective importante – combaterea tăierilor ilegale, a furtului și a comerțului ilicit cu lemn. Conformarea riguroasă din partea tuturor celor implicați este esențială pentru atingerea acestor deziderate. Consultarea permanentă a normelor, utilizarea corectă a SUMAL și dialogul cu autoritățile silvice sunt câteva din cheile succesului în acest domeniu.

Mai jos, informațiile structurate despre care v-am vorbit la început.

1. Cadrul legal

Transportul lemnului în România este reglementat în principal de următoarele acte normative:

  • Codul Silvic (Legea 46/2008)
  • HG 497/2020 – Norme referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, modificată și completată prin HG 512/2022
  • Legea 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice

2. Rolul SUMAL 2.0

SUMAL 2.0 (Sistemul informațional integrat de urmărire a materialelor lemnoase) este instrumentul electronic prin care se asigură trasabilitatea lemnului.

Utilizarea SUMAL este obligatorie pentru:

  • ocoale silvice
  • operatori economici care depozitează, prelucrează, sortează, comercializează lemn
  • transportatori profesioniști (peste 20 mc/an)
  • exportatori/importatori de lemn
  • autorități cu atribuții de control în domeniul silvic

Aplicația are module dedicate pentru amenajare, avize, control, raportare etc. Scopul ei este să ofere o evidență clară a provenienței și circulației lemnului.

3. Documente de proveniență

Pentru a fi transportat legal, lemnul trebuie să aibă documente care să îi ateste proveniența:

  1.  APV (act de punere în valoare) pentru lemnul din partizile autorizate,
  2.  Registrul electronic (SUMAL 2.0 Agent) pentru lemnul din depozite,
  3.  Aviz de însoțire pentru lemnul care se transportă,
  4.  Declarația vamală de import (DVI) sau licența FLEGT pentru lemnul importat din state terțe,
  5.  Documente intracomunitare (factură, CMR etc.) pentru lemnul importat din UE,
  6.  Diverse procese verbale de predare, inventariere, confiscare pentru alte situații specifice.

 4. Avizul de însoțire

Avizul de însoțire este documentul emis în SUMAL 2.0 care trebuie să însoțească orice transport de lemn. El poate fi:

  • electronic, pe dispozitivul transportatorului profesionist
  • PDF/imprimat, când transportatorul nu este profesionist
  • letric, în unele situații (max 20 mc de la locul recoltării)

Tipuri de avize:

  • de la locul de recoltare
  • din depozit/depozit temporar
  • pentru lemnul provenit din import
  • pentru transbordare
  • pentru achiziții (lemn cumpărat de la persoane fizice)
  • pentru transportul tehnologic

Emitenții avizelor pot fi:

  • operatorii economici care exploatează legal masă lemnoasă
  • depozitele care comercializează lemn
  • ocoalele silvice (în situații specificate în norme)

La emiterea avizului, se completează în SUMAL date despre:

  • emitent,
  • punctul de încărcare,
  • destinatar și punctul de descărcare,
  • mijlocul de transport,
  • lemnul transportat (specii, sortimente, volume).

5. Obligațiile transportatorului

Pe durata transportului, conducătorii profesioniști au obligații specifice:

  • să realizeze 4 fotografii ale încărcăturii (față, spate, lateral),
  • să păstreze conexiunea de date și receptorul GPS pornit,
  • să își actualizeze poziția periodic,
  • să anunțe eventuale incidente sau defecțiuni.

La destinație, destinatarul acceptă sau refuză marfa în aplicație. Dacă refuză, emitentul avizului trebuie să solicite un nou aviz pentru returnarea mărfii.

În cazul transporturilor neprofesioniste (max 20mc), avizul letric se predă destinatarului ca dovadă a provenienței.

6. Lemnul fără proveniență legală

Lemnul transportat fără aviz valid se consideră fără proveniență legală și se confiscă. Alte situații în care lemnul transportat este confiscat:

  • aviz expirat
  • transport fără aviz
  • aviz fără corespondent în SUMAL
  • volum mai mare decât în aviz (peste toleranțe)
  • transport de lemn neinclus în aviz
  • transport cu punct de încărcare/descărcare diferit de aviz

Sancțiunile pentru transport ilegal sunt stabilite de Legea 171/2010 și includ amenzi și confiscări.

7. Volumul lemnului transportat

  1. Volumul poate fi stabilit prin cubaj individual (lemn gros), măsurare în figuri (lemn subțire, lemn de foc) sau cântărire (pentru cherestea, tocătură). Metodele și toleranțele sunt prevăzute în norme.
  2. În avizul de însoțire se trec obligatoriu datele de volum. Pentru lemnul rotund gros (>24cm) se trec nr. piese, lungimea și diametrul fiecărei piese. Pentru lemnul subțire, se trec nr. figuri geometrice și dimensiunile acestora. Cherestelele netivite pot fi cubate în figuri.

8. Tăieri și defrișări

  1. Defrișarea plantațiilor de pomi fructiferi și arbuști (peste anumite suprafețe) sau tăierea nucilor și castanilor comestibili se face doar cu autorizație de la direcțiile agricole județene.
  2. Autorizația se emite în baza unei documentații care atestă declinul/îmbătrânirea plantației, infestarea cu boli sau amplasarea ei într-o zonă unde urmează construcții de interes local/național.
  3. Tăierea/defrișarea fără autorizație se sancționează contravențional.

9. Informații suplimentare

  1. Pentru interpretări de caz particular sau spețe complexe, profesioniștii trebuie să apeleze la textele legale sau la consultanță specializată.
  2. SUMAL 2.0 are un modul de helpdesk unde se pot adresa întrebări. De asemenea, ocoalele silvice și direcțiile silvice oferă informații și sprijin.
  3. Având în vedere pagubele cauzate de tăierile ilegale, profesioniștii trebuie să acorde maximă atenție respectării normelor silvice. Conformarea la cadrul legal aduce beneficii pe termen lung atât mediului cât și industriei prelucrării lemnului.

Sper că acest articol oferă o imagine de ansamblu utilă asupra reglementărilor transportului de lemn în România. Pentru actualizări și detalii suplimentare, consultați periodic site-urile oficiale ale autorităților silvice.

Mihaela Radu

Mihaela Radu este inginer chimist dar are o mare pasiune pentru lemn. De mai bine de 20 de ani lucreaza in domeniu, finisarea lemnului fiind ceea ce a definit-o in aceasta perioada. A acumulat experienta lucrand intr-un institut de cercetari, in propria firma, precum si intr-o multinationala. Isi doreste sa impartaseasca continuu din experienta proprie cu cei care au aceeasi pasiune....si nu numai.

Adaugă comentariul

Adaugă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Categorii

Abonează-te la newsletter

ro_RORomână